Horlogeband kuisen

Goedeavond iedereen.

Ik ben opzoek naar tips om een horlogeband te reinigen. Er zit wat vuil tussen de schakels en in de schakels? De schakels zijn niet helemaal gesloten.

Misschien een productje om in te weken? Of echt alle links uit elkaar halen en met een borsteltje peuteren?

Groetjes, DenDeze

1 like

Even laten weken in warm sop (Dasty werkt top)
Daarna even met de tandenborstel eroverheen

1 like

Wat voor product is Dasty?

Een ontvetter, te koop bij de Wibra (in NL)

Afwasmiddel werkt ook

1 like

Gooi de band (zonder horloge) in een ultrasoon :+1: probleem opgelost

1 like

Exact. Voor 25 à 30 euro heb je al zo’n ding … kan ook duurder natuurlijk. :sunglasses:

https://www.bol.com/nl/l/ultrasoonreinigers/N/18281/

1 like

Thanks, daar was ik net aan het rondkijken. Iets waar ik op moet letten bij het kiezen?

Ik ga alvast eens met een sopje proberen, zien wat dat geeft. Onze kasten puilen nu al uit

1 like

Als het alleen voor je bandje is en je zo’n ding incidenteel gebruikt, zou ik gewoon op prijs sorteren en voor een van de goedkoopste gaan. Verder heb ik er geen verstand van, wellicht dat @Jero1 nog iets zinnigs kan toevoegen.

1 like

Een heet sopje. Dreft is een goede ontvetter even een tijdje flink rammelen met de band onder de sop en inderdaad met een tandenborstel goed schrobben met een drup dreft boven de sop. Dan weer even flink rammelen onder water.

Goed resultaat beloofd. Maar can’t beat een ultrasoon.

1 like

a2ca98ec52bdc0b18f4f48e7dfbd4f339be8a56d_1_375x500

Voor een paar tientjes online te koop. Alle polskaas van vorige eigenaren hoort definitief tot het verleden. Warm water met een paar druppeltjes afwasmiddel en je gelooft je ogen niet.

Noot van de redactie: NOOIT uurwerken in de ultrasoon stoppen. Alleen banden, behuizingen, deksels, kronen…

3 likes

Als het kan een ultrasoon met verwarming nemen die zijn denk ik iets duurder maar werken wel veel beter

1 like

Dat maakt een ultrasoon meteen een stuk duurder. Warm water in een eenvoudige ultrasoon werkt ook prima en - tijdens het proces - warmt het water verder op.

4 likes

Klopt maar dan moet je elke keer een nieuw bad met warm water maken en anders gewoon de verwarming aanzetten en gaan.

En qua wattage? Kan je daarvoor iets aanraden?

Niet echt ik heb een professionele Bandelin staan maar dan praat je over €800 + en dat is voor huis tuin en keuken gebruikt niet echt leuk meer, als je er een koopt kun je altijd de kast en band wat langer laten trillen mocht dat nodig zijn om schoon te krijgen.
Bij mij gaat het ook om polijst vet te verwijderen na het polijsten en daar heb je gewoon meer kracht voor nodig maar dat zal bij jou niet aan de orde zijn denk ik.


Druppeltje derft op een kindertandenborstel en warmwater.

2 likes

Met alle respect maar hoeveel banden en behuizingen behandel je achter elkaar? Als ik een vintage NA uit elkaar haal en in bad stop wil ik het water dat achter blijft echt niet meer gebruiken voor de volgende!

1 like

Bij de action heb je van die geperste lucht voor stof weg te blazen werkt ook goed voor horloge bande eerste goed laaten weke in warm water met ontveter die niet bijtendt is voor het metaal
En dan het vuil er uit blazen
Kost maar 2.50 zo busje

Ik gebruik zelf een oude elektrische tandenborstel. Is geen ultrasoon (wel gewoonsoon dus?) maar trilt alsnog aardig wat meuk los.