Een tijd terug heb ik een watchgecko presidential horlogeband gekocht. Fantastische band. Maar hij past niet op mijn seiko sarb. Nu heb ik de endlinks van de sarb op de andere band proberen te zetten, maar ik verbuig elke pin die ik erin probeer te drukken.
Helaas zit er ook geen fatsoenlijke horlogemaker in de buurt. De laatste keer dat ik een simpel klusje heb toevertrouwd aan een lokale horlogemaker kreeg ik een bandje terug met krassen.
Naast dat ik nu met de verbogen pinnen zit (klinkt bijna als een spreekwoord), heb ik mijn sarb op een NATO strap moeten gooien. Dat gaat net zo goed samen als een advocaat in een trainingspak.
Heb ik speciale apparatuur nodig of zeggen jullie: uitbesteden en stoppen met zelf aankloten?
Ik gebruik een bandentool (zo’n soort pen) om ze eruit te drukken. Daarna pak ik een tang om ze er terug in te drukken, maar ik stuit daar op teveel weerstand.
Het pin en collar systeem van Seiko is echt ideaal.
Pak eerst even een snijplank uit te keuken.
De truc is als volgt: je legt de collar erin, positioneert de ‘buitenschakels’ over het middelste deel heen en houdt die positie vast met je linkerhand, waarna je met je rechterhand (dus: met de hand, zonder tool!) het pinnetje aan de onderkant erin stopt. Druk het pinnetje gewoon zo ver mogelijk aan met je vinger, zonder dat het pijn doet.
Vervolgens houd je het nog uitstekende deel van de pin loodrecht op de snijplank en druk je hem er rustig in, door met je hand voorzichtig op de band te leunen. Op deze manier krijg je hem er niet helemaal in. Het kleine (ongeveer 0,5mm) stukje dat er nog uitsteekt moet je er even met de zachte kant van zo’n hamertje in slaan. Of met de zijkant van de snijplank misschien. Maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.