Ik ben benieuwd naar jullie input. Een paar jaar geleden is mijn vader overleden en kreeg ik zijn Seiko Titanium kinetic. Een horloge die ik veel gedragen heb bij heel veel activiteiten en echt onverwoestbaar lijkt.
Vorig jaar heb ik nadat mijn dochter hem echt hard op stenen heeft laten vallen laten voorzien van een nieuw uurwerk. Nu zie dat er rek in de banden zit, de pennen zijn langzaam op aan het raken. Niet zo gek, mijn vader droeg hem elke dag en ik daarna.
Ga ik nu zoeken naar nieuwe pennen en de band herstellen? Of een nieuwe band zoeken? De rek valt nog mee, dus ik heb nog tijd, maar verliezen van het horloge lijkt me erger dan de kosten
Ik ben vooral bang dat zodra ik echt iets moet doen, dat deze banden niet meer te verkrijgen zijn.
Ik heb precies dezelfde. Zelfde verhaal maar dan van mijn opa.
Banden zijn nog wel te verkrijgen voor een paar tienen. Bij mij was ie te kort en heb er een grijze canvas omgeslingerd. Zo past ie meer bij mij en draag ik hem regelmatig. Blijft een mooie herinnering.
Als je hem op staal wilt dragen zou ik deze band laten repareren. Kost misschien net zo veel als een nieuwe maar past meer bij het horloge door z’n gedragen uiterlijk.
Ik heb hem ook op nato gehad, foto met canvas heb ik even niet maar het is een Hadley Roma Cordura.
Canvas wordt denk ik lastig inderdaad, maar leer kan prima als de band zelf breder is dan de aanzet, zoals bandenmaker @lugten in dit bericht bijvoorbeeld mooi aantoont. Of je dat mooi vindt, dat is natuurlijk een ander verhaal. En ik schat zelf zo in dat het ook wel iets sneller stuk kan gaan.
Why not both? Blijkbaar zit er genoeg emotionele waarde aan. Ik heb geen idee over Seiko prijzen, maar ik denk dat je onder de €100 wel klaar moet zijn toch? Dan kun je de band gewoon blijven dragen en heb je een backup voor als er ooit problemen zijn, evt zelfs voor parts.
Ik zie dat men niet goed naar je bandaanzet kijkt in de suggesties. Nieuwe bandpennen + collars kun je ook doen, alleen weet ik niet genoeg van die banden af om te voorspellen of dat de rek echt gaat verhelpen.
Ten eerste zijn hier op het forum toko’s te vinden die bijvoorbeeld Rolex Jubilee’s weer strak maken. Ik zou, als ik echt zo emotioneel aan het horloge gehecht was, niet schromen om hem naar zo’n restauratie-toko te sturen. Dat kost een en ander, maar je behoudt de originaliteit. @HanDavinci, weet jij een adresje?
Het tweede wat je kunt doen is Seiko Nederland aanschrijven met het exacte model en een totootje, om te vragen of ze nog nieuwe banden leveren. Indien ja, dan kunnen ze je een partnummer opsturen, en kun je 'm via de AD gewoon bestellen.
Optie twee vind ik minder, want dan heb je verschil met de kast qua kleur en krassen.
Dank allemaal. Ik heb even genoeg input gehad. Ik ga bedenken wat ik precies wil gaan doen, maar waarschijnlijk wordt het een combinatie. Kennelijk wordt de band met splitpennen bij elkaar gehouden, dat kan ik zelf wel vervangen gok ik. Een reserveband is denk ik in elk geval fijn. Een leren band lijkt me geen optie in elk geval.
Zojuist bij een juwelier geweest om te vragen of ze een band konden bestelen (als reserve), dat kon niet, deze band wordt niet meer verkocht door seiko… de pennen kon hij bestellen, a 5 euro per stuk (nieuwe band was 90 euro) en daarvan zou ik er 24 nodig hebben… dat kan vast tegen normaler tarieven, maar waar? Iemand enig idee?
Misschien kan @Voordeligbijdetijd aan die pennen komen?
Zou mooi zijn als je je vaders horloge weer in ere kan herstellen.
Of anders kun je ze misschien via eBay ergens vandaan toveren?
Het ziet er naar uit dat als je een “gewone” band van het type die ik heb (zie hier ergens boven) neemt en je daar de endlink afsloopt je er ook moet zijn.
Jouw laatste link loopt wat schuiner (taper) en de center links zijn iets anders maar misschien kun je iets met het idee om een andere band te nemen en de endlink er af te halen. Misschien dat je de laatste link dan van je band kunt overzetten?