Horlogeband verkleinen lukt niet

Ik wil de metalen strap van het horloge van mijn zoon verkleinen maar ben al een uur aan het prutsen.
In de band zitten pinnetjes maar niet de splitpennen. Op de band staat ook geen richting.
Tevens zit er in de schakel een los hulsje waar het pennetje ook door heen moet.
Ik heb er een uit kunnen draaien met een tool maar die moest ik nog met veel kracht er uit trekken met gevolg dat het pennetje verbogen is en niet meer door het losse busje in de schakel kan.

Zie ik iets over het hoofd want heb dit nog nooit meegemaakt.
Mvg Ivo

Als er geen pijltjes op staan, zou je -logischerwijs- de pin naar beide kanten moeten kunnen verwijderen. Seiko heeft ook een dergelijk pin-and-collar systeem, met het verschil dat die wèl 1 kant op moet.

Overigens is mijn ervaring dat het maken van goede banden een vak is, dat niet door alle bandenmakers wordt beheerst. Gevolg is dat je dan voor een probleem komt te staan bij inkorten of verlengen.

Ooit een prijzige TW Steel CEO op staal gehad. Die bandpennen waren zo precies pas, dat ze alleen met agressief grof geweld onder het slaken van de beste krachttermen te verwijderen waren. En niet in 1 stuk. Ik heb toen door Arie Kabaalstra iets dunnere pennen laten maken.

Succes!

Even terug naar de juwelier waar het horloge is gekocht.
Deze maken de band, op de juiste manier, op de goede maat.
Meestal klaar terwijl u wacht.