Horlogeband verkleurd

Mijn lederen horloge band is verkleurd. Ik zag een paar weken geleden al dat de kleur er iets af ging maar heb dit maar genegeerd en heb 1x de horloge iets ingevet met lederwax/vet. Maar nu is een redelijk groot deel compleet van kleur veranderd. Wie weet wat ik hier aan kan doen?

Dag Tessa,

Als je net zoals velen van ons een passie voor horloges hebt en deze graag wil delen, kun je je misschien even voorstellen met een voorsteltopic. Mocht je je alleen aangemeld hebben om deze vraag te stellen, dan denk ik dat het bandje weer perfect gaat worden als je hem bakt in de aceton.

Groetjes van Han

4 likes

Hallo Tessa,

Als je een foto plaatst kunnen we misschien meer zeggen.

Verkleurend leer kan zowel erg irritant zijn als erg aantrekkelijk. In mijn ogen veroudert een goede band ook mooi.

Je geeft aan dat het mogelijk helpt om het bandje te bakken in aceton maar zorgt het bakken er niet voor dat de aceton verdampt en zo de werking van de aceton minder wordt en dus het bandje ook minder effectief verbetert? zou het daarom niet beter zijn om het bandje een paar uur te laten rusten in een bakje met aceton?

groetjes,
Hallward

Dag Hallward,

Donders, je hebt helemaal gelijk. Na 10 jaar in het laboratorium nog geen zak geleerd, mijn teamhoofd had gelijk over mijn competenties :smile:

Ik ga deze vraag serieus beantwoorden ook al schreeuwt alles in mij om dat niet te doen. Ik was sarcastisch omdat Tessa zich aan had gemeld en vragen gaat stellen zonder zichzelf voor te stellen.

Even voor de duidelijkheid, ik begin me schuldig te voelen en ik wil niet dat iemand zich opblaast.

Ik zou 1.) leer nooit behandelen met aceton, want dan zal waarschijnlijk alles vaal worden en barsten.
ik zou 2.) aceton nooit buiten een zuurkast op een hittebron zetten, omdat je aceton gaat verdampen naar propaangas, en dat gebruiken ze tevens voor gasbarbeques. -> Alsjeblieft niet gaan doen in je keuken.

Dit is tevens mijn disclaimer voor alle verwoeste keukens en of huizenblokken, groetjes :slight_smile:

1 like

waarom haal je je reacties niet gewoon weg??

Als je toch niet serieus kan antwoorden.

Beste HanDavinci,

Het is hier toegestaan om een eenmalige vraag te stellen, zonder je te hoeven voorstellen. Dat verdient dan van onze kant het respect om een serieus antwoord te geven.

@Tessatimmer Post even een foto! Dan kunnen we je een stuk beter antwoorden.

2 likes

Volgens mij kan leer altijd gaan verkleuren. Het ene bandje zal het eerder doen dan het andere, afhankelijk van het soort leer en hoe het gelooid is. Ik denk dat foto’s wat meer helpen om een zinnig antwoord te geven.

Beste mensen alsjeblieft!!! We zitten hier met zijn allen op dit forum om onze hobby, passie, belangstelling en dus ook kennis te delen. Als iemand zich hier aanmeldt met een duidelijk horlogegerelateerde vraag, is het naar mijn mening niet fraai om meteen onvriendelijk, afwijzend en cynisch te reageren. Ik zie en lees dat dat steeds vaker gebeurt.
Ook ik ben ervoor dat iemand die hier nieuw binnenloopt even zegt wie hij of zij is en wat (ook horloge gerelateerde) achtergrond vermeldt. Echter, als iemand hier nieuw binnenkomt kan ik me nog wel bedenken dat die etiquette nog niet direct is doorgedrongen tot de nieuwkomer, maar dan kan je als weldenkend lid evengoed toch wel proberen de vraag te beantwoorden. Gewoon omdat je het belangrijk vindt die nieuwkomer er op te wijzen dat we het hier prettig vinden als iemand zich even als ‘nieuw lid’ voorstelt. Het een sluit het ander niet uit. Niet voorstellen is misschien niet wellevend, er zo op reageren als in dit geval dus ook weer gebeurd is, vind ik ronduit onbehoorlijk. En zo’n cynisch nepadvies als in dit geval als eerste reactie wordt gepost is dan ook nog specifiek gevaarlijk! Aceton is gemeen spul. Hoe haal je 't in je hoofd!

Het is nu eenmaal zo dat nieuwkomers de ‘regels’ niet kennen, maar het forumsysteem dat hier wordt gebruikt staat het nu eenmaal toe om met de deur in huis te vallen. Het zou de forumdeelnemers die wèl heel goed weten ‘hoe het hoort’ en zich ergeren aan de nieuwkomer die zich niet voorstelt dan ook sieren als ze in zo’n geval eerst eens redelijk reageren door de nieuwkomer te vragen / uit te leggen of en waarom het aardig is om zich voor te stellen. Als iemand daar geen gehoor aan geeft, zie je die persoon ook meestal niet meer terug en lost het ‘probleem’ zich zelf op, Als de nieuwkomer positief reageert hebben we er misschien weer voor jaren een leuke deelnemer bij. En als de nieuwkomer inderdaad iemand blijkt te zijn die zich misdraagt of laat blijken zich niet te interesseren voor regels en forum etiquette, kan die persoon alsnog geband worden, daar hebben we officiële forum regels en moderatoren voor.

Jammer dat ik dit moet schrijven. Ik moet het - van mezelf - wel doen, vindt ik. Eigenlijk is zo’n verhaal de ultieme off topic, maar het moet me gewoon van het hart. Maar ik schrijf liever over horloges.

Alsjeblieft!! Blijf beleefd, blijf vragen beantwoorden en dan is / wordt het, naar mijn mening hier een stuk plezieriger. Een beetje gezellig, zoals vroeger, zal ik maar zeggen. Cynisme is mij ook niet onbekend, bedoel ik maar.

Verder @Tessatimmer : welkom hier, succes met je horlogebandje. laat nog eens wat meer van je horen.
Voorts mijn mening over lederen horlogebandjes: Het is denk ik een beetje een eigenschap van lederen horlogebandjes dat ze na enige tijd gebruik gaan verkleuren. Het hangt een beetje van het soort leer en de kleur af in hoeverre je dat vervelend vindt of niet. Lichtbruine schoenen van zacht leer zullen ook verkleuren. Meestal niks aan te doen, behalve onderhouden met goede schoencrème en accepteren dat het leer wat donkerder wordt op den duur. Geldt ook voor horlogebandjes. Niet ironisch bedoeld.

Terwijl ik dit schrijf komt de reactie van @dj00tiek binnen en daarvoor al die van @lencoth. +1 dus!

10 likes

Jammer dat je het meld, anders had ik haar als contra-expert kunnen helpen met haar keukenbrand :grin:

1 like

Beste,

Misschien is het bandje niet van echt leer of is het van
slechte kwaliteit.
Een kwalitatief goed bandje verliest de kleur niet al na een paar weken.

Mijn advies, meet de breedte van de band en bestel een betere.
Dit kan heel goed op onderstaande web shop.
Goede kwaliteit, grote keuze, goed geprijsd en snel geleverd.

www.watchbandcenter.com

Dit bedrijf is gevestigd in Duitsland binnen de EU dus geen
extra belasting.

Succes!

Grt.

PS,

Kijk, en zo hoort het nu op HF :grin:

Mensen, doe eens niet zo serieus. Manmanman…leer eens een geintje of een vleugje sarcasme herkennen.
Je hoeft niet te reageren, je hoeft niet te lezen, en jezelf gekwetst voelen omdat iemand iets schrijft is ook een keuze. Groei eelt op je ziel of laat het links liggen. Dat moet ik even kwijt.

Tessatimmer heeft dit alles niet eens gelezen, want ze is al 12 uur niet meer ingelogd. On topic, leer verkleurt nou eenmaal want het is een natuurproduct. Wax kan het donkerder maken,maar geen biervlekken oid eruit halen. Een nieuw bandje is de beste oplossing.

Ik kan sarcasme prima herkennen, maar niet altijd waarderen. Zoals hier. Reageren met een vraag om het OT te houden lijkt me prima. Reageren met “Mensen, doe eens niet zo serieus etc” hoeft inderdaad niet. Dàt heb je goed gezien :wink: