Horlogebanden een rem op aankoop of niet?

Dit dus. Overal te vinden of kan gemaakt worden.

Meestal passen 20mm banden ook wel op 19mm horloges
 of ze moeten heel stug zijn

Beste @guy5, Guy, eerlijkheidshalve moet ik je zeggen, dat ik vanwege de door jou genoemde oorzaak, voor 75% lederen bandjes heb (gekocht).

Er is ĂĄltijd een lederen horlogebandje te vinden, voor welke breedtemaat lugs dan ook. De stalen banden die je hebt gewoon altijd laten zitten en er niet afhalen. Zo gaan ze het langste mee en hoeven mss. nooit vervangen te worden.

Just my 5 cents. :smiley:

2 likes

Correct, @JMD, vaak worden messing kasten gebruikt die dan worden bewerkt om er als staal uit te zien. Geen probleem overigens, want deze kasten roesten ook in het geheel niet. Je krijgt wĂ©l een ‘harder tikgeluid’ van het uurwerk, vanwege de lichtere kast ten opzichte van bvc. 316L staal. :smiley:

:thinking:

:joy:

1 like

d511a414-16c6-4e67-b910-8d4794e262f4_400x222

1 like

Ik ben geen banden swapper. Laat meestal de band die bij aankoop aan het horloge zit, er ook aan zitten. Kijk bij koop van een horloge wel of de band die er dan aan ziet, me ook bevalt qua kleur en materiaal.

1 like

Ebel.

• Unieke bevestiging van band aan kast.
  • Niet of nauwelijks aftermarket bandjes beschikbaar.
  • Merk zelf is al twee keer van eigenaar verwisseld en heeft voor oudere horloges amper iets. Wat er wel is is achterlijk duur.

Gelukkig is de stalen band super.

6 likes

Voor de Tissot prx zijn gigantisch veel bandjes in alle prijsklasse te vinden en die zijn echt makkelijk te verwisselen.

Focus lag bij mij inderdaad op stalen banden. Wat niet wegneemt dat je respons zo uitgebreid en handig is voor lederbanden met een afwijkende maat dat ik je antwoord op mijn bureaublad heb gezwierd voor
later opzoekwerk. Waarvoor dank.

1 like

Dank voor het compliment! De oplettende burger zal zien dat Nomos, Joseph Bonnie en Strapcode ook iets met staal doen, maar passende end-links zijn een dingetje. Meestal kom je in de straight end-links terecht. Ik heb nog naar een fatsoenlijke site gezocht voor Fixo-Flex banden, maar dan kom je op de schimmige krochten van Amazon uit. Als iemand daar nog een tip over heeft, graag. :slight_smile:

2 likes

Mogelijk dat je dit bedoeld?
Speidel twist-O-flex

https://speidel.com

1 like

image

Yup, dat ziet er uit als de fixoflex van weleer.

1 like

ik het laatst de Citizen Series 8 GMT NB6030L ‘laten liggen’ omdat die deze band(aanzet) heeft

image

1 like

Er is een klein aanbod bij Uhrenbandversand.de dacht ik. Hebben voor de rest wel wat “buitenmaten”.
Ga daar graag zoeken mede door de volgens mij redelijke prijzen. Tot uw dienst.

1 like

Wat ik wel eens doe in zo’n geval is ter hoogte van het pennetje van beide kanten met de nagelvijl van mijn partner een klein beetje afvijlen totdat de band schuivend past, met leer gaat dat prima, daarna met een viltstift, of met schoenensmeer in matchende kleur het stukje wat je afgevijld hebt weer netjes glad maken.
Toevallig recent een band pasgemaakt voor de Laco van mijn zus, die had niet goed opgelet toen ze een nieuw bandje had besteld, was ook 1mm te breed zit prima nu.

Hier ook weer een mooie die ik om die reden niet verder onderzoek

2 likes