Horlogebanden een rem op aankoop of niet?

Na een aantal nare ervaringen bij het zoeken naar horlogebandjes met afwijkende end links of afwijkende vormgeving bij bepaalde merken en de verspilde tijd die in die zoektocht kroop (om nog te zwijgen van de belachelijke vraagprijs soms)heb ik me voorgenomen alleen nog horloges te kopen met een redelijke kans op vervanging van band of sluiting. Zijn er bij HF- leden merken en modellen bekend waar je op dit vlak beter in een grote boog omheen loopt? Voor het gemak zwijg ik nog even over wisselstukken voor het binnenwerk. Ik start alvast met de Omega lobsterband en recent de Certina X-02 band op staal.

2 likes

Alle horloges met 19- of 21mm lugbreedte. En horloges met een geïntegreerde band (Tissot PRX, IWC Ingenieur etc.).

5 likes

19mm is een b*tch om wat voor te vinden. 18mm laat ook al te wensen over, al is dit makkelijker.

Geintegreerde bracelet is ook lastig.

1 like

Das zowat mijn hele collectie :joy:

Heb 1 21mm, 6 19mm, 1 22mm en 1 20mm horloge(s). De 20mm is mijn na.

Mij boeien bandjes niet zo, ben ook geen swapper.

1 like

Ik kijk naar horloge kast, alles waar geen normaal bandje op kan koop ik niet,alles waar gewoon bandjes op kunnen dus 18 19 20 22 24 mm koop ik wel.

1 like

Ik heb een horloge met een geintegreerde band, maar dat wil ik niet meer.
Tegenwoordig let ik er juist op dat er een willekeurige band op kan, en dan bij voorkeur 20 of 22 mm

Vind ik niet zo’n probleem.

Bij vintage horloges heb je vaak te maken met maten die nu niet gangbaar zijn.
Maar met zoekwerk dat ook een deel van de hobby kan zijn, is de kans van slagen redelijk.
Ook bestaat de mogelijkheid om banden op maat te laten maken. Voor zover ik weet geen metalen banden

5 likes

Ik neem aan dat je het over stalen banden hebt? Ik ben fan van leer op mijn horloges, dus daar maak ik me geen zorgen over. Enkel geïntegreerde modellen wil ik niet om die reden. Tegenwoordig kan je even makkelijk 19mm als 20mm vinden als het op leer aankomt. Van mijn 14 horloges hebben de helft 19mm bandaanzet, en ik heb toch wel een doosje vol bandjes om mee te wisselen.

1 like

Zakhorloges! :crazy_face:

1 like

Ik heb het vermoeden dat jij seiko goldfeathers spaart… Gokje…

1 like

Op zich is het dat ook niet, maar je kan de band niet vervangen.
Gelukkig kon ik deze titanium band opnieuw schuren met een velletje scotch brite en lijkt hij weer erg netjes. Maar als ik de keuze heb kies ik de volgende keer liever een gewone band.

Ik noem het metaal omdat metalen horlogebanden niet altijd van het 316L staal gemaakt zijn, zoals titanium, goud of andere metalen of legeringen.:wink:

1 like

Goldfeathers ja inderdaad. Nu het kistje vol is ga ik een ander type horloge verzamelen. :grimacing:

2 likes

2 likes

Dit soort bandaanzettingen wordt, als het merk niet meer bestaat, een drama om een nieuw bandje te vinden.
Een juwelier begint er niet eens meer aan. :confounded:

2 likes

Soms is dat verhaal van die horlogebanden voor mij wel een rem. Ik heb een smalle pols (15,5cm) en voor 19mm is bv. een echt kortere tropic in kleur niet te vinden. Die Seiko 62MAS laat ik dan wel aan me voorbijgaan (helaas)

Dat zou eerlijk gezegd ook de laatste plek zijn waar ik voor bandjes ging kijken.

Grote genade, je breekt je nek over de 19 en 21mm banden van Watchgecko, Molequin, Delugs en veel meer. Bij Delugs 5 pagina’s vol aan 21mm smaakjes, bijvoorbeeld.

Nee, die maten zijn prima verkrijgbaar.

Nietes.

https://www.horlogebanden.com/search.php?mode=search&afurl=Y&afv0=Breedte&afv0_0=19+mm&keep_https=yes

https://nomos-glashuette.com/en/store/straps?o=9&f=59

En dat is gewoon even vijf minuten naar willekeurige bandenboeren surfen en de 19mm filters aan slingeren. Zelfs Fratello verkoopt 19mm, ook al is hun site best kut.

Als je van die abjecte rommel met die 19mm lug width af moet hoor ik het graag. :slight_smile: Credor Goldfeather is mooi. Seiko Goldfeather ook, trouwens. Ik heb nog wel een bandje liggen, mijn Citizen AQ4100 Ibuki en Grand Seiko SBGW231 zijn ook van die skere dingen met die rare lugwidth.

7 likes

Strikt genomen heb jij gelijk, maar het is makkelijker om net dat ene te vinden voor een redelijk bedrag in 20mm