Horlogebanden verwisselen

Hallo allemaal. Kijk als Seiko liefhebber al heel lang op deze site. Maar nu wordt het tijd voor mijn eerste topic.
Ben een “verzamelaar” van Seiko horloges. Ik heb er al een behoorlijk aantal.
Heb misschien wel een heel domme vraag. Ik wil graag wat gaan stoeien met horlogebanden. Verwisselen van metaal naar rubber, enz. Maar hoe maak ik een band los en hoe maak hem daarna weer goed vast aan het horloge? En heb ik hier speciaal gereedschap voor nodig? Voordat ik iets verkeerds doe of erger leek het me verstandig om deze vraag neer te leggen bij de deskundigen op dit forum,
Hoor graag van jullie. Alvast bedankt.

Goedemiddag Wim,

Het hangt een beetje van het model en het type band af, maar over het algemeen zitten de banden geklemd met een ‘geveerd’ pinnetje met een kraagje wat in een gaatje in de lug valt.

Het is de bedoeling om een gereedschap te gebruiken waarmee je grip op het kraagje krijgt en het pinnetje in laat veren. Je kunt een klein schroevendraaiertje gebruiken, of een speciaal stukje gereedschap kopen, b.v. http://www.allesvoorhorloges.nl/a-25358859/horlogemakers-gereedschappen/push-pin-tool-e-1011/

Succes, en vergeet niet foto’s van je horloge incl. nieuwe banden te laten zien :wink:

Groeten,

Stefan

Je kunt een prima tooltje bestellen bij monsterwatches. Dreveltje met een 1mm v groefje erin. Wel de lugs afplakken ivm krassen. Op YouTube staan voldoende tutorials.

Hoi Stefan.
Bedankt voor je snelle reply en uitleg.
Stelt i.p. niets voor. Maar je moet het maar weten :slight_smile:
Zal zo’n gereedschapje aanschaffen, dan kan ik mooi aan de slag.
Wil natuurlijk foto’s van m’n Seiko’s plaatsen maar ik moet me hierin eens goed verdiepen hoe dat precies moet. Ben verre van handig met pc’s.

Hoi Zulu.
Bedankt voor je hulp.
Heb helaas niet zo’n beste ervaring met Monsterwatches.
Communiceren met Rob is bijna ondoenlijk. Je moet erg veel geduld hebben als je een mail stuurt met een vraag. Maar wat natuurlijk nog veel vervelender is is dat je vaak helemaal geen antwoord krijgt. Zelfs niet bij een vraag over een aankoop. Dat is jammer natuurlijk want Rob heeft mooie klokjes. Maar ik ga niet bidden en smeken om wat te mogen kopen. Gelukkig zijn er nog genoeg andere goede aankoop kanalen.

1 like

En bij aanschaf van een horlogeband krijg je ook nog eens een paar euro korting…
geen connectie overigens

Hallo Wim,
Als je horlogeforum.nl via je smartphone benadert, kun je foto’s direct uploaden vanuit je fotogalerij. Werkt snel en gemakkelijk :thumbsup:

Dat is helaas ook de ervaring die ik heb. Sporadisch reactie op email of helemaal niet. Dat kan gebeuren maar de Facebook pagina updaten lukt blijkbaar wel.

Als je geduld hebt kun je zo’n setje ook via Ebay kopen. Duurt misschien wat langer voor je het hebt maar kost ook niks. Dan heb je dit tooltje plus nog wat extra rommels die zeer handig zijn. Bijvoorbeeld: