Horlogebandjes gezocht

Hoi allen,

Sinds kort ben ik in het bezit van 2 vintage Seiko’s.
Voor mij was het van belang, ja de ouder je wordt des te sentimenteler je wordt, dat deze uit mijn geboortejaar 1972 kwamen.

Nu zijn deze beide horloges voorzien van een wel redelijke mooi horlogebandje, maar niet van het originele bandje.

Nu ben ik een leek qua horloges en helemaal van Seiko’s.
Maar hoe mooi zou het zijn als ik voor deze horloges ook een origineel horlogebandje had.

Wie o wie kan mij vertellen wat het orginele horlogebandje van deze horloges is of misschien een goeie, nieuwe, reproductie hiervoor weet?

Mijn trotse bezit:
Seiko Bell-Matic 4006-6031
Seiko Lord Matic 5606-7070

M.v.g.
Stefan

3 likes

Misschien dat @koekoek dat weet.

AUB.

1 like

Hi Leon,

Ziet er echt heel gaaf uit.
Waar is deze te koop?

Nee. Gewoon nee. Tenminste, zo lang we het niet over bracelets hebben.

Seiko horlogebanden zijn al jaren drie keer kut. Ik heb zo’n beetje alle Seiko’s, King Seiko’s, en Grand Seiko’s onder de zon vast gehad, en ik heb nog nooit een leren of canvas bandje van Seiko gezien waar ik blij van werd.

Mijn tip zou zijn om gewoon een gesp van de juiste maat te scoren (bijvoorbeeld een 16mm Seiko gesp, als je een 18-20 bandaanzet hebt), en die vervolgens gewoon op bandjes van Molequin, Delugs, Colareb, RIOS en Watchgecko te zetten.

Laat een leerlooier of bandenboer de banden maar leveren. Dat is vaak niet alleen beter en mooier, maar ook betaalbaarder dan de OEM banden van de diverse merken.

Het maakt overigens niet uit wie. Ik kan Breitling leertjes en Hamilton banden ook niet uitstaan, zeg maar. Het is voor mij nooit soepel en dun genoeg, en er wordt mij te veel camel of zwart geleverd.

2 likes

Daar zal je hetzij een aftermarket oplossing moeten vinden, hetzij veilingsites en de tweedehands markt na moeten pluizen. Zeker als het om voormalige JDM horloges gaat kan het vaak zo zijn dat horlogebanden nog te vinden zijn met schakels voor de Japanse pols, wat vaak geen 21cm is, zeg maar.

Dit type kast zou trouwens ook goed kunnen met een straight end bracelet. Ik weet niet wat de bandaanzet is, maar deze BoR is er bijvoorbeeld in 18, 20, en 22 mm.

Losse originele stalen banden vinden is altijd lastig. Wil je een horloge compleet met de originele band? Koop dan een exemplaar compleet met band. Losse banden naderhand scoren is vaak een lastige en dan dure zoektocht. In zo’n geval is de snelste en goedkoopste optie vaak een compleet horloge met band scoren en dan dat horloge weer head-only verkopen.

Overigens is de band van de LM zeker de moeite waard. Een mooie, unieke en kwaliteits band.

2 likes

Op Ali vind je vaak ook wel redelijk goeie alternatieven.

2 likes

ebay of anders hardware van Seiko en knutselen. Succes.