Mijn voorkeur gaat vanaf het begin al uit naar stalen banden. Ook al heb ik iets dikkere polsen, meestal moeten er wel 1 of 2 schakels uit de band verwijderd worden. Bij schroefpennen is dat eenvoudig, maar vaak zijn het pennen die je met een tooltje moet verwijderen.
Ik heb daarvoor zo’n redelijk basic pennendrukkertje, zoals deze:
Dit voldoet voor de meeste banden gelukkig. Maar bij sommige banden -vaak van boetiekmerken- zitten de pennen zo vast dat ik ze met dit tooltje er wel de eerste 10 mm uitgedrukt krijg, maar om het laatste stuk er met een griptang uit te trekken: werkelijk een drama.
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een pennendrukker met wat langere drukstiften, en kwam deze tegen op de Baay:
Zijn er forummers die zo’n tooltje al gebruiken, en zo ja: wat is hun ervaring hiermee?
Of wellicht andere tips hebben over het verwijderen van lastige pennen?
Daarnaast ben ik op zoek naar verbindingspennen voor reserve. Er valt weleens iets op de grond en is niet meer te vinden, of wordt krom bij het met geweld verwijderen
Ook hiervan is op eBay veel te vinden, maar ik vraag me af wat de kwaliteit daarvan is (waaibomenstaal) ?
Wie kan me van tips voorzien waar ik stevige pennen kan kopen van enige kwaliteit?
Dat kan ook. Met het draaien kan ik vaak wel makkelijk gedoseerd kracht geven. Maar soms is eruit tikken idd nodig. Alleen zijn die pinnen soms weer te dik. Vooral als het bandje buisjes heeft :X
zo’n statiefje met een geleide drevel is wel een mooi alternatief… persoonlijk geef ik daar wel de voorkeur aan, maar met een schroeftooltje kun je gedoseerder kracht zetten… met een hamer(tje) is dat een stuk moeilijker…
wat ik zelf ga aanschaffen/bouwen… ik weet het nog niet… met een statiefje kun je ook andere dingen doen… zoals wijzers opzetten…