Ik heb al jaren een abonnement van Watching (leuk om een tijdje terug een artikel te zien over een saxofoniste die ook in het eerste nummer voorkwam. Heb die ergens in de kelder liggen…) en tot 2 jaar terug ook van Horloge magazine. Af en toe kocht er nog wat andere horlogebladen naast wanneer ik een leuk item tegenkwam.
Het is wel lekker bladeren, plaatjes kijken, beetje artikeltjes lezen, en helemaal leuk om bij Watching achterin de facelift te bekijken. Het beste voor het laatst bewaren kennen zij blijkbaar ook
Heb zojuist de acceptgiro betaald voor weer een seizoen. Maar ik zit wel regelmatig te overwegen om te stoppen. Ik vroeg me af wie hier ook een abonnement hebben of hadden op een horlogeblad. Wat is voor jou de reden om em te houden of ermee te stoppen?
Hoi Marnix. Ik ben een tijd lang geabonneerd geweest op UhrenMagazin, in mijn ogen nog steeds het beste horlogeblad. Ik heb het uiteindelijk afbesteld omdat er relatief veel Duitse horloges getest werden, vaak uit een hoger prijssegment en omdat het blad qua layout degelijk (om niet te zeggen “saai”) oogde. Tegenwoordig ben ik meer een losse nummer koper en dat bevalt prima! Meestal laat ik me daarbij leiden door de waan van de dag en koop ik 'n blad waar toevallig een artikel in staat over een horloge wat ik heb of hebben wil. De laatste tijd kijk ik daarbij minder naar de testrapporten. Mijn ervaring is dat de meeste tests tóch subjectief zijn en op z’n best alleen een momentopname bieden (een chronometer is misschien bij de aanschaf super nauwkeurtig, maar gaat bij onvoldoende onderhoud op termijn tóch behoorlijk afwijken). Ik ga tegenwoordig vooral af op de foto’s! Daarbij valt op dat veel bladen tamelijk ongegeneerd bijna alleen maar persfoto’s van de verschillende fabrikanten overnemen. Watching maakt zich daar volgens mij ook wel 'ns schuldig aan. Absolute top: Revolution, alleen kost dat ook een paar duiten. Daarnaast vind ik de jaarlijkse horlogespecial van het duitse Gentlemen’s Quarterly (GQ) prima! De nieuwe is net uit en biedt leuke achtergrondreportages en mooie foto’s tegen het zachte prijsje van 5 euro (of maak ik nu reclame???).
Ik heb ze ook een poos gekocht,maar dat doe ik niet meer, je kan dat geld beter in je horloge potje stoppen, op de hoogte blijf je toch wel door bijvoorbeeld dit forum!
NL-se bladen zijn eigenlijk weinig meer dan patjepee-erige lifestyle-glossy’s. De genoemde Duitse bladen - hoe moeilijk ze ook te vinden zijn vaak - zijn echt de maatstaf. Een abo vind ik dan ook weer net iets teveel van het goede, veel van het nieuws heb je toch al eerder gelezen/gehoord.
Duitse bladen vind ik het beste, maar niet altijd zin om het Duits te lezen. Verder heb ik hier een abbo op WR en 0024/horloges.
Nederlandse bladen vind ik erg mager en zie veel kopieergedrag. Zijn ook vaak standaard verhaaltjes… van een merk zonder diepgang. Het blijft bij het roepen van een paar “algemeen” bekende momenten van de historie en bij standaard kenmerken van een horloge.
Hoi Marnix. Ik ben een tijd lang geabonneerd
geweest op UhrenMagazin, in mijn ogen nog steeds
het beste horlogeblad. Ik heb het uiteindelijk
afbesteld omdat er relatief veel Duitse horloges
getest werden, vaak uit een hoger prijssegment
Daarom vind ik Watching ook zo leuk. Die behandeld zowel Rolex als Casio.
Nederlandse bladen vind ik erg mager en zie veel
kopieergedrag. Zijn ook vaak standaard
verhaaltjes… van een merk zonder diepgang. Het
blijft bij het roepen van een paar "algemeen"
bekende momenten van de historie en bij standaard
kenmerken van een horloge.
+1, daarom twijfel ik ook. Wel vind ik sommige artikelen leuk, zoals achtergrond info over de ‘kleine’ horlogehuizen. En van de Facelift kan ik altijd smullen.
Zit zelf lange tijd te overwegen om m’n opa’s Rolex aan te melden voor de Facelift. Maar durf het toch niet aan.
Ik vind eigenlijk Watch Report het enige nederlandstalige blad wat de moeite waard is. De anderen vind ik (de één in meerdere mate dan de andere) vooral glossy verkoopbrochures.
Maar ik denk dat voor een echt inhoudelijk blad als Chronos of Armbanduhren (met onafhankelijke tests en reviews) de nederlandstalige markt gewoon te klein is.
Enkele keren een Nederlands magazine gekocht, maar viel me elke keer tegen,
veel te veel reclameachtige artikelen met horloges uit het topsegment die me veel te duur zijn en ik vaak niet eens mooi vind.
Yep, chicken, want het is een ‘priceless’ horloge dat van mijn opa is geweest. Moet er niet aan denken als daar iets mee gebeurt.
Daarnaast wil ik eigelijk niet dat de wijzerplaat wordt hersteld. Vervangen voor een originele vind ik wel OK, maar opnieuwe bedrukken voelt voor mij toch anders aan. Regelmatig ziet het er toch een klein beetje anders uit. En dan heb ik liever een versleten wijzerplaat, dan een ‘niet kloppende’ wijzerplaat.