Horlogeboeken

Hallo allen,

Onlangs is de autobiografie van Jack Heuer op de markt gebracht, welke mij zeer interessant lijkt.
Echter lijkt het me leuker om een boek over meerdere merken, personen en hun historie te lezen binnen de horlogewereld. De vraag is vast al eerder gesteld, maar ik kon het niet terugvinden, dus bij deze:
Welke boeken over horloges zouden jullie aanraden?

Ik ben benieuwd!

Sander

Ik kan je alleen vertellen welke ik heb en wat ik er van vind. “Omega Designs” van Anton Kreuzer vind ik een prachtig boek met veel informatie over de geschiedenis, archiefmateriaal (onder andere veel historische brochures met hoe de horloges toen werden aangeboden), foto’s en informatie over alle calibers. Geen meerdere merken dus, maar als Omega liefhebber is het wat mij betreft een must.
“1001 polshorloges” van Martin Haussermann. Die heb ik kado gekregen van mijn ouders. Het leek me een wat simplistisch boekje. Het is ook niet zo ingewikkeld geschreven, maar het boek laat mooi zien hoe een uurwerk is opgebouwd en hoe dat tot stand is gekomen. Geschiedenis, techniek en design en laat verschillende merken zien. Best een leuk boek voor de beginner.
Ik heb ook “Classic wristwatches, price guide for vintage watch collectors 2014/2015” van Stefan Muser, Peter Braun en Michael Ph. Horlbeck. Gewoon een naslagwerk en een leidraad voor de richtprijzen die je zou mogen vragen en betalen.
Ik lees graag wat er nog meer voor tips komen.

Grtz Melvin

1001 polshorloges heb ik ook… leuk “leesvoer” om lekker in weg te bladeren…
Biografiën zijn doorgaans interessante boeken om te lezen… alleen heb ik er nog niet een gelezen van iemand uit de horlogerie… alleen die van Leonardo da Vinci komt nog het meest in de buurt… oh… en die van Steve Jobs natuurlijk… als Apple met een smartwatch gaat komen… maar da’s van na Steve’s overlijden…

als je echt geintresseerd bent in de techniek, dan zou Practical Watch Repairing een mooi boek zijn voor je

http://www.bol.com/nl/p/practical-watch-repairing/1001004001238846/

Ik heb het boek zelf ook onlangs aangeschaft…
en verder… wat te denken van de werken van George Daniels, de uitvinder van het Co-axial escapement…

Watchmaking
http://www.bol.com/nl/p/watchmaking/1001004011298474/

All in good time
http://www.bol.com/nl/p/all-in-good-time/1001004006879449/

Voor die laatste 2 ben ik nog aan het sparen… ik moet mijn geld momenteel verdelen tussen inkoop van materialen om horloges te bouwen, en inkoop van voedsel… :slight_smile:

Bedankt voor de reacties!

1001 polshorloges en Classic wristwatches, price guide for vintage watch collectors lijken me met name interessant. Voor mij, als beginner, goed om wat meer kennis op te doen naast dit forum en de dagelijkse sites!
Wellicht dat ik later wat meer op reparatiewerk zal focussen, maar voorlopig zit dat er niet in :wink:

1001 polshorloges is prima om je een beetje in te lezen en het is geen duur boek. De price guide is ook interessant, maar er zit ook een nadeel aan. Omdat er veel merken worden besproken, zijn het alleen een beetje de high end merken geworden en ook nog eens de meest bijzondere en/of verzamelwaardige modellen. Een “normale” Omega Genève of een Omega Seamaster zal je er niet in aantreffen. Ze hebben ook keuzes moeten maken tussen modellen met heel veel varianten, dus lang niet alles staat erin. Blijft toch handig als leidraad en om doorheen te snuffelen.