Horlogebox van massief Wenge. / Deel 2 , horlogebanden koffertje!

Was een reactie op de onafgewerkte kist van Aston :wink:

Als je het door een vakman laat maken dan is het een prachtige houtsoort en imo het geld waard.

1 like

@AstonMartin : dat mes ziet er wel heel mooi uit , mooie nerf en netjes afgewerkt! :thumbsup:

1 like

De plankjes waren zo gezaagd dat er bijna geen tekening te zien was alleen een hoop nerf.
Dan is fineren wel mooier
moet ze alleen nog afwerken :smile:

2 likes

Thanx


Eerste update.

Mooie scharnieren zijn gevonden , gefreesd edelstaal en mooi gepolijst , dus geen geperste rommel :thumbsup:

Voor de inlay ga ik dit gebruiken ( ook wenge kleur )

De koffer die overblijft kan mijn vriendin mooi als sieraden doos gebruiken.

Dus de eerste Horloge box wordt voor 8 stuks.
Een versie voor 4 horloges is eventueel ook mogelijk , maar dit komt qua formaat het mooiste uit.

Vervolgens zal de box gemaakt worden van 2,5 a 3CM dik Wenge planken , een zware jongen dus!
Uiteraard netjes in de lak.
Onder de inlay zal ruimte over blijven voor banden e.d.
Geen doorkijk glas en slotje , gewoon een strakke nette box.

Zodra de eerste klaar is zal ik foto’s posten!
Het beloofd wat moois te worden!
De beste man in kwestie mompelde al een beetje , dat gaat een hoop werk worden
 :grimacing:

De prijs zal rond de 250 euro liggen. De box zal voor kostprijs verkocht worden , geen winstoogmerk
Ongeveer dus de normale markt prijs , voor een uniek handgemaakt pronkstuk !

De getoonde box+inlays waren niet te leveren door Kish , alles op voorraad zeggen ze , Kish my *ss
 :angry:

Dus heb ik nu deze besteld in Duitsland , prachtig makassar.
Zodra het binnen is gaan we beginnen :muscle:

Je weet dat dat bovenstaande box gefineerd is ?

1 like

Uiteraard is dit fineer.
Een zelfde inlay met de hand maken uit wenge en bekleden met leer wordt gewoon te duur.

Deze inlay zal mooi “verdwijnen” in de wenge box , dit gaan we naadloos laten aansluiten.

Deze meneer maakt mooie boxes.
Zijn prijzen beginnen pas bij 225 euro,maar zijn ook erg mooi.

1 like

Deze meneer is goed bezig , een mooi voorbeeld van wat ik in gedachte heb.

Alleen de splines in lichtere kleur vind ik jammer , deze verbinding wil ik toch echt “onzichtbaar” hebben.
Wat betreft de dikte van de box ga ik net een stapje verder , lekker dik en onverwoestbaar aub :smile:

Een vanaf prijs van 225 euro is zeker terecht , prachtig werk wat deze man levert. :thumbsup:

Nice!

Exact
ik vind de hele box prachtig,maar doe dan die verbindingen in het zelfde hout of laat ze weg.
Zo vind ik zwaluwstaart verbindingen ook geen gezicht bij houten sierboxen
dat doen ze maar bij de keukenla.

1 like

Ai
da’s een chic kistje!!!

Zelfs vanaf 187 euro.

Alle materialen zijn binnen , de inlays zijn van zeer goede kwaliteit.
1 variant met 50MM brede vakjes , en 1 met 46MM brede vakjes.

Het setje scharnieren waren prijzig maar de afwerking is subliem , 0 speling en echt massief edelstaal.

De eerste planken gaan vandaag bewerkt worden , 2 be continued!

2 likes

Mini update :
Nagedacht over politoeren , dit gaan we niet doen.
Het wordt anders een klinische glanzende spiegel wat gewoon jammer is in mijn ogen.
De natuurlijke uitstraling van het Wenge gaat toch een beetje verloren dan.

Uiteraard wel netjes in de blanke lak! dit geeft de benodigde bescherming van het hout en een mooie lichte glans.

1 kist is al besproken prive , en 1 wordt voor mijzelf , dus er blijft er maar 1 over die hier te koop komt!
Dit zal de versie zijn met de 50MM vakjes.
@Slider_7 : ik zal deze in theorie voor jouw reserveren , mocht je er vanaf zien maak ik een TK Topic aan.

1 like

Thx - nog steeds interesse hier :thumbsup:
Al is dit natuurlijk wel nog een beetje voorwaardelijk en afhankelijk van het uiteindelijke ‘finished product’.
Ik kijk het graag tegemoet !

Wat foto’s van het ‘work in progress’, de scharnieren, inlays en kussentjes zou leuk zijn :wink:

1 like

Vergeet je geen mondkapje te dragen bij het bewerken van Wenge?
Het zaagsel is zeer schadelijk.

Binnenkort ga ik even kijken als er wat vordering gemaakt is , dan zal ik wat foto’s maken.
De scharnieren zijn exact zoals op het getoonde voorbeeld : gewoon staal , dus niet goud kleurig

De inlays komen uit de doos van :
https://www.markenuhren-billiger.de/uhrenboxen/ab-12-uhren/hermann-jaeckle-heidelberg-uhrenbox-fuer-16-uhren-makassar?c=570

Maar het is inderdaad toch even geduldig afwachten op het “finished product”

Wenge geeft een gemeen stof af bij bewerking inderdaad , gelukkig is er goede afzuiging aanwezig.

1 like

Tijdje geleden ook de dorpels in huis van Wenge laten maken :slight_smile:
Dit is een mooi voorbeeld van de prachtige structuur en tekening van het hout.