Horlogebox van massief Wenge. / Deel 2 , horlogebanden koffertje!

Vandaag even een handje meegeholpen en gelijk de mooiste planken uitgekozen voor de bovenzijde.
Wat gaan hier belachelijk veel uren werk in zitten :sweat_smile:
Op foto 1 en foto 2/3 is het voorste kistje degene die in de verkoop gaat.
Deze heeft een prachtige donkere kleur met mooie “vlammen” in de nerf



Een spleetje ! :anguished: , Afkeur en in de kachel ermee.
Zoals te zien is het buiten frame zonder splines gemaakt , (lamellen frees verbinding met lijm) echt oersterk.

6 likes

Waar de klokjes hobby allemaal toe leidt. Professionele horlogemakers werktafels, wenge horlogekisten, custom limited editions, zelfgemaakte skeletons, next?

3 likes

Matchende kleur soep voor bij elk type horloge? :smirk:

6 likes

Die worden mooi en zullen wel wat gaan wegen als die klaar zijn.
Toch een vraagje.
Waarom niet gekozen voor de grove nerven rondom,want bij onderstaande doos zie ik die alleen op de korte kant.

Bij de 3e foto en dan de eerste doos naast de (schitterende) deksel zie ik helemaal de nerven niet.

Het blijven wel heel mooie dozen natuurlijk :+1:

2 likes

Dit zou betekenen dat er hele meters plank gezagen moeten worden , om overal een even mooie nerf te krijgen.
Alles kan natuurlijk maar tegen een meerprijs :smile:
Het blijft een natuur product met altijd toch verschillen per plank.

Deze doos heeft inderdaad bijna geen “vlam tekening” , dit wordt de doos die ik zelf ga houden.
Kortom , de mooiste gaat hier de verkoop in :kissing_heart: , alleen het beste voor het HF!

@AstonMartin : je bent net zo kritisch en hebt een oog voor perfectie zoals ik , :thumbsup:

Dat is 90 graden verstek met kraag…zo krijg je het grootste lijmoppervlak.

Dan moet dat inderdaad wel binnen het kostenplaatje passen :smile:
Ik vind het een gaaf project

1 like

Jep , maar i.c.m met een lamellen frees verbinding , hier te zien op een eerdere foto


Helaas heb ik daar geen betere foto van , maar je kent het wel , dit dus :

1 like

Hmm…het lijkt echt alsof het alleen verstek gezaagd is en toen verlijmd met een extra verstevigingsstrip aan de binnenkant.

1 like

:smile:
Er zit rondom toch echt een lamel verbinding , zoals te zien op de getoonde slechte smartphone pic.

Deze strip heeft als enige functie een randje te geven waar de inserts op kunnen steunen.
Zodoende blijft er onder de insert ruimte over voor wat horlogebandjes e.d.

http://i2.wp.com/mikesheirloomboxes.com/blog/wp-content/uploads/2016/05/IMG_4778.jpg?zoom=1.5625&resize=550%2C367
Was me eerder niet opgevallen dat de bodem hier gewoon MDF is :sob:
De beste man in Amerika levert mooi vakwerk , waarom deze keuze maken? :unamused:

Volgende week hoop ik weer nieuwe voortgang te kunnen posten.
@Slider_7 heeft heel netjes aangegeven toch een kleinere doos te willen hebben.
Dus als de box klaar is gaat hij hier in de verkoop!

1 like

Helaas wat kleine foto’s , komen via de sms.
De bovenkant is mooi afgerond , volgende stap wordt het ‘los’ zagen van het deksel en scharnieren plaatsen.
Zodoende lijkt nu de inlay nog erg diep te liggen , dit was alleen even passen.

Het kleurverschil met de inlay zal strak mooi uitkomen , het Wenge is nu nog stoffig en ongelakt.
Makassar is bijna zwart van kleur van bovenaf gezien.

De nabehandeling heb ik lang over nagedacht/getwijfeld , dit wordt de aanpak :

Eerst de box netjes in de old english wax zetten , hier leeft het hout helemaal van op.
De kleur wordt dan dieper en donkerder en geeft bescherming tegen uitdrogen.

Als de wax helemaal ingetrokken is gaat hij meerdere lagen lak krijgen.
2 be continued.

3 likes

Ziet er goed uit! :thumbsup:

1 like

Ziet er goed uit man!..maar wat ik begrijp is dat de inlay van een eerder gekochte makassar doos is?

1 like

Leuk , even mezelf quoten :slight_smile:
De donor doos staat halverwege dit topic aangegeven.

Het makassar oogt zwart bij een boven aanzicht en geeft (naar mijn inziens) een mooi contrast.
Uiteraard is de keuze ook budget technisch , de complete inlay met de hand maken en met leer bekleden had een kapitaal gekost , de box moet wel een beetje betaalbaar blijven.

Mocht een potentiele koper dit toch willen , dan is het een kwestie van dieper in de buidel tasten.
De verkoopprijs kan ik verklappen (makassar inlay) 265 euro incl verzenden.
Hierbij lever ik een grote hoeveelheid extra lak en wat wax , mocht de box ooit weer een opfrisser nodig hebben.
Ook wat leuke katoenen handschoen en een katoenen zak voor de box.
Tevens maak ik een leuk certificaat met LEVENSLANGE garantie : de box is belachelijk zwaar en degelijk :grin:

1 like

Hoeveel meer zou dat met Wengé inlay en bekleding zijn dan?

Dat weet ik nu nog niet , maar ik verwacht ongeveer 50 euro.
Leer hoeft geen kapitalen te kosten , dus totaal ongeveer 65 euro.

De basis van de box is altijd naar wens in te delen , vandaar ook de benaming ‘custom’.
Klant is koning , in theorie kan alles!

Informeer eens op www.woodworking.nl naar een mogelijke afwerking. Er lopen daar mannen rond die het beste uit het hout kunnen halen met middelen die maar weinigen kennen.

1 like

Dan zou ik dat direct in de prijs meenemen en standaard al in het project meenemen,al is het maar dat dan het hele project door jou gemaakt is.

2 likes

Heel vet! Ben benieuwd hoe het gelakt eruit ziet :heart_eyes:. Echter snap ik 1 ding niet. De minder mooie houdt je zelf? Al die moeite om uiteindelijk de minder mooie te houden? Je moet jezelf belonen voor het werk!

1 like

Daar zal ik eens rondneuzen , dank voor de tip.
Toch ga ik waarschijnlijk het zelf behandelen , kan ik lekker mijn OCD op botvieren.
Lakken/opschuren/lakken net zo lang tot het perfect is :slight_smile:

Ja dat gaat prachtig worden! , de stoffige en ongelakte foto’s doen de box geen recht.
De minder mooie zelf houden… ik vind zelf de strakke lijnen en rustige look juist heel mooi.
Omdat de mooie vlammen in het hout toch een meerwaarde geven , is deze geschikter voor de verkoop.

Dat is geen gekke gedachte , maar deze keuze laat ik aan de koper over.
Een prijskaartje in de regio van 330/350Euro is toch wel erg gepeperd.
Alsnog maken kan altijd , terug draaien niet.

1 like