Horlogeboxen en Winders

Heren het laatste topic voor slapen gaan…

Mijn ambitie ligt bij mechanische horloges. Maar ik draag er maar 1 tegelijk (Duh heet geen maradona)… Dus de andere lopen door totdat de power reserve op is… En wil ik die andere dag een ander horloge aan moet ik hem opwinden en gelijk zetten… dit vind ik het grootste nadeel van een mechanische klok…

Ik weet dat er watchwinders te krijgen zijn… echter zijn deze minimaal 100 euro als ik me niet vergis… en zodra de collectie uitgroeit kan ik mijn horloges niet kwijt in een watchwinder van 1 a 2 horloges… zijn er ook grotere watchwinders tegen een relatieve lage prijs?

Bovendien ben ik ook aan het kijken naar een horlogebox… ik heb nu 13 horloges waarvan er een aantal van mijn vader zijn en een aantal nooit gebruik…
Is het mogelijk om zelf een watchbox te maken? En wat kost zo iets als ik er 1 kant en klaar koop?

Rico

Tja, is denk ik toch even een kwestie van Google gebruiken. Op ebay vind je overigens genoeg winders voor 8-16 horloges voor schappelijke prijzen. De kwaliteit; geen idee.

Vind het opwinden, gelijk zetten juist iets wat erbij hoort. Heeft zijn charme. Ieder zijn ding…

Zoals Bidle al zei; er zijn plenty goedkopere winders. Maar ja, een kostbare Zwitser in een winder van een paar tientjes vind ik persoonlijk ook geen gezicht…

Hier is een mooie voor je.

Kost maar 40000 maar dan heb je wel wat:D :smiley:

Of van scatola kun je de prijs nog een keertje maal 3 doen. :slight_smile:

jackwillen Schreef:

Hier is een mooie voor je.
http://i282.photobucket.com/albums/kk255/jackwille
n/40000euros.jpg
http://i282.photobucket.com/albums/kk255/jackwille
n/100000006837_1.jpg

Kost maar 40000 maar dan heb je wel wat:D :smiley:

Kijk, dáár horen kostbare Zwitsers in!

Ik heb een goedkope (240€/4 horloges) en heb er niet veel vertrouwen in dat dat apparaat nog 10 jaar meegaat. (http://www.invictawebshop.com/gisoni-watchwinder-figari-black-p-540.html)

Misschien een mooie horlogedoos aanschaffen en dan zelf een systeem verzinnen om het hele ding te laten draaien? (no joke)

U R a Bus Schreef:

Ik heb een goedkope (240€/4 horloges) en heb er
niet veel vertrouwen in dat dat apparaat nog 10
jaar meegaat.
(http://www.invictawebshop.com/gisoni-watchwinder-
figari-black-p-540.html)

Misschien een mooie horlogedoos aanschaffen en dan
zelf een systeem verzinnen om het hele ding te
laten draaien? (no joke)

Op zich een aardige gedachte om de hele horlogedoos te laten draaien maar in praktisch opzicht niet handig omdat verschillende calibers ook een verschillend aantal rotaties per dag nodig hebben en belangrijker nog; sommigen moeten tegen de klok in draaien, andere met de klok mee en weer anderen in beide richtingen.

Nou zou je er voor kunnen kiezen om de horlogedoos veel meer omwentelingen te laten maken en beide richtingen in zodat alles wordt afgedekt, nadeel is dan dat op de lange duur sommige horloges niet alleen continue volledig opgewonden zullen blijven maar ook het uurwerk onnodig slijt.

Winders vind IK alleen zinvol bij horloges met UITGEBREIDE kalenderfuncties, maanstanden etc…
Zonder deze complicaties dient het alleen maar om de handel te spekken. Ik zou het geld ter waarde van de winder, liever reserveren voor een volgend of mooier horloge.

Ik wissel mijn horloges regelmatig af om de olie niet te laten indrogen.

Door - het in/op een winder - continu laten “werken” van de olie, neemt de smerende werking sneller af dan bij het afwisselend dragen van je horloges.
M.a.w. je bent met een winder ook relatief sneller aan een onderhoudsbeurt toe. Ook dat kost geld wat je weer aan een ander/mooier horloge had kunnen besteden.:wink:

Schiet u maar…:smiley:

Brutus Schreef:

Winders vind IK alleen zinvol bij horloges met
UITGEBREIDE kalenderfuncties, maanstanden etc…
Zonder deze complicaties dient het alleen maar om
de handel te spekken. Ik zou het geld ter waarde
van de winder, liever reserveren voor een volgend
of mooier horloge.

Ik wissel mijn horloges regelmatig af om de olie
niet te laten indrogen.

Door - het in/op een winder - continu laten
"werken" van de olie, neemt de smerende werking
sneller af dan bij het afwisselend dragen van je
horloges.
M.a.w. je bent met een winder ook relatief sneller
aan een onderhoudsbeurt toe. Ook dat kost geld wat
je weer aan een ander/mooier horloge had kunnen
besteden.:wink:

Schieten, joepie! :wink:

Het is algemeen bekend dat bij de oliesoorten die vandaag de dag in horloges worden gebruikt nauwelijks indrogen hoor en dat de smerende werking zou afnemen bij het in een winder hebben van een horloge is ook niet waar. Sommige mensen zeggen dan “Ja maar ik heb een vintage horloge” maar vergeten daarbij dat ook die horloges bij een servicebeurt gewoon met moderne oliesoorten worden uitgerust. Dus jouw reden om geen winder te gebruiken is niet valide.

Ik gebruik een winder omdat ik zes automaten heb die ik afwisselend draag en geen zin heb om telkens het horloge opnieuw goed te zetten. Anderen vinden dat juist weer een heerlijk moment, dus ieder het zijne…

TheWolf Schreef:

Brutus Schreef:

Zonder deze complicaties dient het alleen maar
om
de handel te spekken. Ik zou het geld ter
waarde
van de winder, liever reserveren voor een
volgend
of mooier horloge.

Ik wissel mijn horloges regelmatig af om de
olie
niet te laten indrogen.

sneller af dan bij het afwisselend dragen van
je
horloges.
M.a.w. je bent met een winder ook relatief
sneller
aan een onderhoudsbeurt toe. Ook dat kost geld
wat

Het is algemeen bekend dat bij de oliesoorten die
vandaag de dag in horloges worden gebruikt
nauwelijks indrogen hoor en dat de smerende
werking zou afnemen bij het in een winder hebben
van een horloge is ook niet waar. Sommige mensen
zeggen dan "Ja maar ik heb een vintage horloge"
maar vergeten daarbij dat ook die horloges bij een
servicebeurt gewoon met moderne oliesoorten worden
uitgerust. Dus jouw reden om geen winder te
gebruiken is niet valide.

Ik gebruik een winder omdat ik zes automaten heb
die ik afwisselend draag en geen zin heb om
telkens het horloge opnieuw goed te zetten.
Anderen vinden dat juist weer een heerlijk moment,
dus ieder het zijne…

Daarbij zijn de luxere met dusdanige instellingen uitgerust dat je ze perfect kunt instellen! Blijft staan dat het horloge toch meer slijtage ondergaat,…hoe weinig dan ook.

TheWolf Schreef:

Brutus Schreef:

Zonder deze complicaties dient het alleen maar
om
de handel te spekken. Ik zou het geld ter
waarde
van de winder, liever reserveren voor een
volgend
of mooier horloge.

Ik wissel mijn horloges regelmatig af om de
olie
niet te laten indrogen.

sneller af dan bij het afwisselend dragen van
je
horloges.
M.a.w. je bent met een winder ook relatief
sneller
aan een onderhoudsbeurt toe. Ook dat kost geld
wat

Het is algemeen bekend dat bij de oliesoorten die
vandaag de dag in horloges worden gebruikt
nauwelijks indrogen hoor en dat de smerende
werking zou afnemen bij het in een winder hebben
van een horloge is ook niet waar. Sommige mensen
zeggen dan "Ja maar ik heb een vintage horloge"
maar vergeten daarbij dat ook die horloges bij een
servicebeurt gewoon met moderne oliesoorten worden
uitgerust. Dus jouw reden om geen winder te
gebruiken is niet valide.

Ik gebruik een winder omdat ik zes automaten heb
die ik afwisselend draag en geen zin heb om
telkens het horloge opnieuw goed te zetten.
Anderen vinden dat juist weer een heerlijk moment,
dus ieder het zijne…

Dat smeermiddelen verbeterd zijn, wil ik aannemen, maar als het zo is zoals jij het stelt, zouden horloges nog nauwelijks een onderhoudsbeurt nodig hebben… ik mag het hopen voor jouw horloges:)
Ben benieuwd naar de reactie van horlogemakers als Freddy of Ferry…

En zoals Biddle schreef: “Blijft staan dat het horloge toch meer slijtage ondergaat,…hoe weinig dan ook.”

Als een automatisch horloge een paar weken of een maand op de winder zou hebben gezeten, denk ik niet, dat de afwijking die zij in die periode hebben opgelopen, nog zo weinig is dat ik er die dag mee zou kunnen leven, als ik het om mijn pols doe. Maar goed, de mate van acceptatie van horloges die niet helemaal gelijk lopen is subjectief.

Het zal niet veel uitmaken, echter het gemak wat je ervan terug krijgt en het is zo ie zo beter voor een geschroefde kroon dat deze zo min mogelijk open en dicht gedraaid wordt.
Daarnaast als je een collectie hebt met horloges die voor jou waardevol zijn, is het heel mooi om deze in een watchwinder te stoppen en iedere dag dat je er naar kijkt er super blij van wordt.
Ik heb er 1 (Kadloo Cube 6 Carbon) op mijn slaapkamer staan 's nachts verlicht met 2 leds en daar kijk ik toch altijd wel even naar voordat ik me ogen dichtdoe.

Haha ja inderdaad dat is een prachtige kast… maar helaas vindt ik dat teveel geld… koop daar liever horloges van…

Er daarom zou ik in het algemeen niet veel geld aan winders uitgeven… niet omdat ze niet praktisch zijn of het niet waard zijn, maar omdat ik dat geld liever investeer in een horloge…

Voor mij is het alleen een gemak om ze niet elke x goed te zetten…
Als je de ene x een paar dagen dat horloge draag en het andere niet, zal die andere weer stil vallen … op deze manier worden ze nooit super accuraat… maar als het inderdaad meer slijtage veroorzaakt (logisch) dan is dit alleen maar slechter voor het horloge…

De Steinhart die ik bezit heeft een Unitas 6497 uurwerk, handopwinden… deze moet ik elke dag ff bij draaien…

Maar zoals bij het andere topic…
Veel horlogeplezier :slight_smile: en tot volgende week…

Rico