Horlogeclinic Vinwat 2024

Vanmiddag een buitengewoon interessante clinic gehad, georganiseerd door @vinwat , @Lasalle en @Climholland . Lekker zitten prutsen aan een (zeer) simpel.uurwerkje, op de knietjes gezeten om te zoeken naar weggesprongen veertjes, schroefjes en ander gespuis, leuk weer een paar HF-leden mogen ontmoeten… Absoluut de moeite waard! Dank voor de organisatie, tips en assistentie.

Iedereen die eens met eigen ogen en handen wil zien en voelen hoe het is om een uurwerk te demonteren en weer in elkaar te zetten: aarzel niet!

Het bewuste uurwerk, een Seagull ST-36, een Chinese kloon van een ETA (Unitas) 6498

Alle aanwezigen, dank, ik heb een topdag gehad!

47 likes

Goed om te lezen dat je een top dag had!

Het lijkt mij ook leuk om er een keer bij te kunnen zijn ! Waar kun je je inschrijven en wat zijn de kosten als ik vragen mag?

1 like

Als je een van de drie een berichtje stuurt denk ik dat het goed moet komen. @vinwat @lassale @Climholland

1 like

Da’s geen kloon maar een her-interpretatie. Anyway, goed om te zien dat meer forumleden bereid zijn op de knieën te gaan voor de hobby. :innocent: :grinning:

Laatste keer dat ik een weggesprongen schroefje had, vond ik deze - zoals meestal - terug op het werkblad. Bleek trouwens van een nep-uurwerk in een echte Rolex-kast. Zat - niet geheel toevallig wellicht - een polijster tussen. Eigenaar zowel over de rooie als in de wolken, omdat ik het ontdekte. Kreeg de volgende dag zijn ingeruilde ECHTE horloge terug. Helemaal zonder risico is de hobby niet…

3 likes

Daar was ik niet van op de hoogte, I stand corrected.

1 like

Mechanische lay-out is dezelfde, maar de vorm van de kloven is anders. :slightly_smiling_face:

2 likes

De clinic is voorbij en ik leer gewoon door :wink:

2 likes

Ik denk wel dat ik namens Huib en Clim mag spreken:
Bedankt, we hebben het heel graag gedaan. Het organiseren van zo’n kennismakings clinic is voor ons een belangrijk deel van de horlogehobby. We vinden het heel leuk, om horloge enthousiasten een heel klein stukje van het sleutelen aan een uurwerkje te laten ervaren.

En dat we dan forumleden in levende lijve kunnen ontmoeten, is een hele leuke bijkomstigheid.

Maar als jullie een leuke dag hebben gehad en wat hebben opgestoken van de clinic, dan is de clinic voor ons meer dan geslaagd.

13 likes

Klinkt als een top dag, wil ik zelf ook zeer graag nog een keer bijwonen mits mogelijk!

1 like

Dit uurwerk is perfect voor een eerste sleutel ervaring. Het is eigenlijk een zakhorloge uurwerk en dus een slag groter dan een polshorloge uurwerk. Bovendien zitten er geen complicaties op.

Nog een kast, wijzerplaat etcetera en een mooi horloge eromheen bouwen.

2 likes

Lijkt me razend interessant ook eens te doen

2 likes

Wat super tof! Zou ik idd ook wel eens willen :grin:

1 like

Super tof dat jullie dit initiëren en organiseren. Lijkt mij erg interessant :face_with_monocle:

2 likes

Inderdaad een idee om een keer te doen.

1 like