Horlogedoos bouwen

Tja, dat heb ik met elke horlogedoos, mijn polsen zijn kleiner dan welk kussentje dan ook :grin:. Als je er zelf een maakt kun je de maat van de kussentjes aanpassen op je eigen polsmaat.
Maar ik ben ook wel een beetje bang dat de buisisolatie niet stijf genoeg is, misschien moet de holte erin opgevuld worden om genoeg stijfheid te krijgen.

@koekoek Succes met dit leuke project in elk geval!

1 like

Bij de meeste kussentjes blijven mijn horloges gewoon liggen, zonder dat ik de band sluit.
De buisisolatie die ik ken is stijf genoeg, geen horloge die dat indeukt. Maar ik denk dus dat ze niet mooi blijven liggen als je de band niet sluitend hebt.

Mijn horlogeboxen zijn vrij ondiep, dus als ik de banden niet sluit komen de horloges tegen het glas aan, vooral de wat dikkere exemplaren.

Gewoon proberen en als het niet werkt iets anders bedenken denk ik. :grin: Zo’n project is toch een beetje trial and error en uiteindelijk komt je vast op een goede oplossing uit.

het is zeker gewoon trial en error. Ik had een foto gezien van iemand die het wel succesvol had gedaan met buisisolatie. Dus ben benieuwd. Een rol kost 2.50 dus mocht het niet lukken is zijn de kosten te overzien :joy:

Het zagen vanmiddag is gelukt. Koste me maar 2 uurtjes met als resultaat dit bouwpakket :wink: Helaas was de machine niet heel netjes. Zaagde niet netjes recht. Heb de grote delen bij geschuurd en die zijn nu prima. Voor de kleine stukjes moet ik morgen terug. Nu alles netjes schuren, lijmen en dan lakken.

Dat hoeft niet zo moeilijk te zijn. Een manier is om gewoon een groef in een lat te zagen zodat je een soort U-profiel krijgt waar je glasplaat precies in past. Dat is 2 minuten werk met een zaagtafel. Met een frees zou het ook kunnen, maar dat is wat lastiger. Het is wel belangrijk dat je dit nauwkeurig doet, dus het is handig als je de glasplaat al hebt.

Alternatief kun je ook eerst een L-profiel gebruiken voor het frame van de deksel, daar de glasplaat in leggen en aan de binnenkant latjes bevestigen om de glasplaat op z’n plaats te houden. Effectief krijg je dan ook een U-profiel, maar dan uit 2 stukken. Het voordeel hiervan is dat je van tevoren nog niet exact hoeft te weten wat de dikte van het glas is.

2 likes

Duidelijk uitgelegd! Thanks voor je antwoord

Beteitst en nu in de lak. Helaas is het beitsen niet helemaal perfect. Komt door de lijm resten, ik heb alles netjes geschuurd maar blijkbaar niet afdoende

Daar kom je vanzelf achter… :slight_smile:

Als je de binnenkant gaat bekleden… dan kun je de kist ook maken van een goede kwaliteit OkumĆ© multiplex…

Ik zag al een linkje naar de Arnhemse Fijnhout Handel voorbij komen… leuke zaak… maar laat wel je portemonee thuis… neem alleen mee wat je echt wilt uitgeven… anders … :)… vraag me niet hoe ik het weet…

Momenteel nog losse kussentjes in mijn horloge kist… maar ik kan er ook een interieurtje in zetten.

En aan de buitenkant is de kist gefineerd met Wortelhoutfineer, gekocht bij bovengenoemde houthandel.
Ik heb het fineer ge-Bookmatched" dat wil zeggen… je neemt 2 opeenvolgende vellen uit het boek (Stapel vellen fineer), en die sla je als een boek open… 2 opeenvolgende vellen hebben nauwelijks verschil, waardoor ze elkaars spiegelbeeld zijn (bijna).

'k Weet dat niemand me gaat geloven als ik nu beweer dat ik geen kei ben in houtbewerking… maar, ik ben echt geen kei in houtbewerking.
ā€œMislukkenā€ is slechts het eufemisme voor ā€œopgeven voor je je doel bereikt hebtā€, Toegegeven, ik kon gebruik maken van mijn vaders zaagtafel, en daarmee heb ik tevens een ā€œSponningā€ in de wanden gezaagd, zodat de bodem van de kist niet gelijk ligt met de onderkant van de zijwanden.

Fineren tenslotte… is niet heel moeilijk… benodigd zijn : een strijkbout, een vlijmscherp mesje, en … houtlijm… ja… je zou’t niet verwachten… :slight_smile:

't lastigste is nog wel de naden goed aan laten sluiten, maar daarin herkent men de vakman.
Verder heb ik mijn Initialen nog ingelegd in een lichtere houtsoort, gewoon… omdat het kan!, Mislukken tenslotte, is slechts een eufemisme voor voortijdig opgeven :slight_smile:

de scharnieren tenslotte, heb ik gewoon van een goeikope theekist van de Action, Xenos, of weet ikveel welke tuinbroeken toko gewipt…Ik ben ook nog steeds op zoek naar een leverancier voor dergelijk beslag. in mijn humidor zitten ook van die mooie scharnieren… die wil ik ook voor mijn kistje!..

5 likes

Eh… Da’s een goeie. tja… ehh… voor mijn horloge kist wat dat een ā€œMakkieā€ā€¦ 'k heb een CNC Freesbank, en het deksel van mijn kist paste daar netjes onder… rechthoekje geprogrammeerd en op de volle dikte van het deksel uitgefreesd… en toen op halve dikte een randje dat 5 mm groter rondom was… klaarrrr…

Ok… even vertalen naar ā€œGeinig met weinigā€ā€¦ maak je deksel van 2 dunne lagen… gat erin zagen kan met een decoupeerzaag… de onderlaag zaag je het gat gewoon wat groter, zodat je glaasje erin past… glaslatje eroverheen… klaarrr…

Andere mogelijkheid… iets moeilijker… maak je deksel als een ā€œlijstā€, uit 4 stukken.
Dan kun je gewoon een sponning inzagen met de zaagmachine easy as 355/113 :slight_smile:

Ik heb dit scharnier gebruikt .
http://www.scharnierenwinkel.nl/index.php?item=inboorcilinderscharnier--10x22mm--per-stuk&action=article&group_id=10000065&aid=701&lang=NL

Da’s een mooie… niet duur ook…

Ik heb van een werkbank nog wat 12 mm OkumĆ© multiplex over… mogelijkj ga ik daarmee binnenkort weer eens aan de knutsel…

Als ik je vraag een raket te bouwen lukt je dat waarschijnlijk ook nog… :clap:

1 like

'k zou geneigd zijn om te zeggen ā€œThat’s not exactly rocket scienceā€ā€¦ maar dat is het dus juist wel.
Bottle Rocket anyone?, die kan ik zeker maken.

Ik heb even zitten denken… mijn eerste horlogekist is zeker wel geslaagd in mijn ogen, maar ik wil verder, ik wil beter.
alleen, de binnenkant fineren, hoe doe ik dat het beste?, moet ik eerst de binnenkanten voorzien van fineer, alvorens de kist in elkaar te lijmen?, iemand met ervaring in houtbewerking die daar eens zijn licht op kan laten schijnen?

't lijkt me wel gaaf om een kist te maken, met dezelfde fineer aan binnen- en buitenzijde, Bookmatched, en dan een lichtere tint op de bovenzijde.
Tevens mijn Logo ingelegd in het deksel… messing voetjes eronder.

als de Fineerlaag goed lukt… wie weet… politoer ik em, in plaats van simpelweg blanke lak.

1 like

dat zijn erg ambitieuze plannen @Arie_Kabaalstra. Maar jij bent nou ook niet natuurlijk zo maar iemand, veel succes! Wellicht dat ik een versie 2.0 van mij horloge kist maak eerdaags.

Vandaag geschuurd, gelijmd, nog een keer geschuurd en daarna gebeitst. Met als resultaat:

Beits van de bodem is niet mooi vanwege de lijmresten. Helaas zal ik hier mee moeten leren leven.

Oh?.. nou… volgens mij ben ik net als jij ooit eens naakt, schreeuwend en totaal hulpeloos op de wereld gekomen… alleen… wat je daarna doet… dat is van belang.

Ik ben van jongs af aan getuige van hoe je van alles zelf kan maken… mijn vader is ook wel een ā€œhandige sodemieterā€ā€¦ en als klein baasje is je vader wel zo’n beetje je grote voorbeeld.

Maar je moet het niet overdrijven :slight_smile:

Jouw kist komt inmiddels ā€œgoed uit de verfā€.
Wat mijn kist betreft… als je dit:

kan bouwen, dan hoort daar ook een mooie kist bij.
Ik zie mezelf echt niet als ā€œbijzonderā€ā€¦ ik klooi ook maar wat aan… heb nooit een opleiding in houtbewerking gehad… 'k heb alles zelf moeten leren, en ja… mijn vader is een prima leermeester, want hij is bijzonder kritisch, als ik een scheve kist zou maken, dan flikkert ie em zonder omhaal in de open haard, met de mededeling ā€œniet goed genoeg… opnieuwā€, hij heeft in het verleden het in aanbouw zijnde frame van mijn Minibike ook gewoon in stukken geslepen omdat een subframe scheef gelast was… ā€œopnieuw, en nu wel recht!ā€, he’s hard to please.
Maar dat heeft me wel gebracht waar ik nu ben, en als ik een compliment van hem krijg, dan weet ik dat het echt goed is.

1 like

Kleine update. De doos heeft de hele tijd op de gang gestaan om die vreselijke vernis geur een beetje weg te krijgen. Gelukkig is die geur al een stuk minder.

Alleen waren er wel wat problemen. Allereerst dat de maten van de buisisolate op de gamme site verkeerd waren :weary: Moet dus nu nieuwe kopen van de juiste maat. De huidige is namelijk te groot. Er passen ook maar 4 in de doos hierdoor. Al is dat niet heel erg omdat ik sterk zit te twijfelen om terug te gaan naar 4 horloges. De blijvers in mijn collectie zitten er al in (en de F91-W tel ik dan niet mee :joy: )

1 like

De P1lot one op de pols?

'k wissel nog wel eens af… vandaag noch de Instrument 2, noch de P1lot One… de Zentra heb ik vanmorgen uit de kist gepakt…

Heb hem sinds vandaag in gebruik genomen. Weet niet waarom nu pas eigenlijk :sweat_smile:

Project deksel komt nog wel eens. Maar dat zal wel even duren vrees ik.

5 likes

Is gewoon een hele mooie doos! Goed gedaan zeg.

Ik ben overigens al blij dat ik zelf mijn veters kan strikken, dus heb altijd veel bewondering voor dit soort projecten.

4 likes

Misschien nog geen deksel, maar in elk geval wel orde in de collectie. :thumbsup:

1 like