Horlogefabrikant

Hoi.

Ik heb denk ik een heel mooi concept bedacht voor een nieuw horloge. Ik heb al een ontwerper (exterieur) aan me gebonden en heb al een financiering voor het prototype gerealiseerd. Nou weet ik echter niet waar ik de uurwerken het beste kan laten produceren. Daarom ben ik op zoek naar een fabrikant die voor mij de mechaniek kan ontwerpen en de kast zelf kan produceren. Weet er iemand een mooi adresje van iemand die mij verder kan helpen?

Bij voorbaat dank.

arie kabaalstra

Ik kan je niet helpen, maar je topic doet me wel denken aan de opzienbarende (in mijn ogen hilarische) chronograaf!

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1823122,page=1

Hiermee beoog ik overigens niet ook maar iets aan te merken op je initiatief.

Succes!

Kennisdelen kan met: http://www.moorenwatch.com/

frenk Schreef:

Kennisdelen kan met: http://www.moorenwatch.com/

  • 1 was ook mijn idee

Bedankt jongens,

Mooren had ik ook al gevonden, die ga ik morgen ff bellen. Keep it coming.

Windhund Schreef:

Ik kan je niet helpen, maar je topic doet me wel
denken aan de opzienbarende (in mijn ogen
hilarische) chronograaf!

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1823122,page
=1

Moest ik ook meteen aan denken. Hoe zou het toch gaan met deze ‘Superchronograaf’ …:+:D:S

Groet,

Ben benieuwd.

Ik ook!

lambikske Schreef:

Hoi.

Ik heb denk ik een heel mooi concept bedacht voor
een nieuw horloge. Ik heb al een ontwerper
(exterieur) aan me gebonden en heb al een
financiering voor het prototype gerealiseerd. Nou
weet ik echter niet waar ik de uurwerken het beste
kan laten produceren. Daarom ben ik op zoek naar
een fabrikant die voor mij de mechaniek kan
ontwerpen en de kast zelf kan produceren. Weet er
iemand een mooi adresje van iemand die mij verder
kan helpen?

Bij voorbaat dank.

Er is een groot verschillen tussen een kast laten maken en daar een standaard uurwerk inzetten en een heel uurwerk laten ontwerpen/produceren. Dat laatste is een stuk kostbaarder, maar lijk je wel te suggereren. Sea-Gull zou het bedrijf zijn dat ik je zou kunnen aanraden, maar de laatste jaren is die een stuk drukker (ETA’s nieuwe regeltjes) maar ook duurder geworden. Je kan allicht eens contact opnemen. Ik ken een bedrijf dat daar een custom uurwerk heeft laten produceren.
Waarschijnlijk weet je het wel, maar voor echt custom uurwerk spul laten maken door grote bedrijven praat je over honderden stuks en ook grote investeringen.

Als je echt een speciaal uurwerk wilt dat je echt nergens anders kan vinden (let wel, er zijn er al duizenden, dus een hoop keuze met wat speurwerk!) kan je een serieuze hobby man overwegen. Niet voor grote aantallen, maar als die van ground up uurwerken kunnen maken, kunnen ze wellicht ook speciale verzoekjes verwerken, wellicht op basis van een bestaand uurwerk.

Wil je puur een standaard uurwerk in een kast dan zijn er wel bedrijven die dat doen. Stuur me een berichtje en ik kan je wel wat adresjes doorsturen. Dat is wat Van Mooren ook heeft laten doen. Een 2824 in een zelf ontworpen kast laten zetten.

Voor de luxuezere merken-liefhebber,
heb ik hier een prachtig high-end merk:

Zelf denk ik erover om er 2 aan te schaffen
van deze collectie.

MvG, Hr. De Graaf

P.S.: was mijn laatste (aller-aller-laatste) post,
ik ga over op weer lezen, net als in
de 5 jaren voordat ik iets postte

Bedrijven als Grovana, Uhren von Uhr en Xantia kunnen misschien ook wat voor je betekenen als private label makers. Volgens mij werden de duikers van Steinhart ooit door de eerste gemaakt. Wel kunnen ze verschillen qua vrijheid: sommige hebben bij wijze van spreken drie kalibers, vier kasten en zes wijzerplaten, bij anderen mag je zelf wat verzinnen. Dus het ligt er aan wat je precies wilt. Meer standaard onderdelen betekent een lagere prijs, zeker bij kleinere aantallen. Een project voor 500-1000 p.h. (per horloge) lijkt wellicht te doen dan. Als je echt uniek wilt zijn gaat dat veel kosten, waarbij de vraag is of je het kunt terugverdienen. Een onbekend horloge van 500 euro loopt denk ik makkelijker dan eentje van 3000, ook al heeft deze een unieke kast en aangepast uurwerk.

Misschien wat off-topic, maar weten jullie misschien ook van andere (bekende) merken die dit soort bedrijven gebruiken? Dat praktisch alle merken kalibers van elkaar gebruiken, van eenvoudige Miyota’s/ETA’s in boutique merken tot JLC/Blancpain werken in het hoge segment wist ik al, maar dat hele horloges ook ergens vandaan gehaald worden met een merkje erop verbaasde mij een beetje. Of is dit een publiekelijk geheim? Mij lijkt het nl. op zich best interessant hoe de horlogewereld zakelijk in elkaar zit. Dat wollige gepraat over traditie, geschiedenis en kunstzinnigheid geloof ik onderhand wel.

sorry : - edit - : dubbel geplaatst

't maken van Kasten… dat is even cru gezegd, niet zo spannend… Ik kan zelf alleen met mijn huidige machine geen RVS frezen… Draaien gaat wel…
Titanium is wel mogelijk…

wat de uurwerken betreft… een Ebauche zou ik ook kunnen maken… dus als je de balans, de assen, en raderen los in zou kunnen kopen… dan kun je de ebauche ook vrij eenvoudig frezen…

zelfs Soprod maakt zijn balansen niet zelf… worden ook ingekocht…

De kast zal het probleem niet zijn. Als je eenmaal een prototype hebt gemaakt/laten maken vindt je in het verre Oosten easy producenten die tegen lage kosten kwaliteit kunnen leveren. Via b.v. Alibaba.com kun je in kontakt komen met kleine bedrijfjes die allemaal een stukje van de markt willen hebben.

Succes, ik ben erg benieuwd wat het gaat worden.

Gr.men

Ik ben wel nieuwsgierig! Goed bezig … denk ik :slight_smile: Heel veel succes :~

Als ze iets “speciaals” ontwerpen
dan hoop ik dat ze wat aan de overzichtelijkheid doen,
je hebt bij een polshorloge slechts beperkte ruimte
en je ziet al dat bijvoorbeeld bij de dag van de maand aanduiding dat het veel designers aan fantasie ontbreekt.
bijvoorbeeld het cijfer 1 is als 1e dag vd maand nog leesbaar maar zodra je dag 9 bent gepasseerd wordt het een onleesbaar rommeltje want dan maken ze de cijfers 2 x kleiner dus onleesbaar.
dan nog allerlei onzin als tachymeters / telemeters op je wijzerplaat dat zou m.i. allemaal veel simpeler kunnen.

Als je wilt dat je design gecopieerd wordt als het iets heel bijzonders is moet je het in Azie laten maken…
Communicatie met Azie gaat ook veel anders dan dat wij in Europa gewend zijn. Let daar wel op. Ik zou het lekker bij Europa houden.
Succes!

Als je een serieproductie wilt maken moet je toch wel even goed nadenken over de maaktoleranties die je op de kast wilt zetten. Dit moet in alle gevallen passen met de andere onderdelen en moet je goed vastleggen op tekening zodat je dit overal kunt laten maken.
Succes!