Dit is dus gepost vanaf de Orangeverbinding, maar zelf kan ik dan het plaatje eenmaal geüpload ook niet zien
Apart. Dat is dus een certificaatprobleem, maar er is helemaal niks mis met het certificaat. CN Invalid zou er op wijzen dat je browser het getoonde certificaat niet aanvaardt voor de hostnaam - maar het is een wildcard dus dat zou gewoon moeten okee zijn, ook al zijn wildcards vies en moeten ze dood.
Kan je iets extra zien in “Advanced”? Welke browser gebruik je en is die up to date?
Apart. Als je op het icoontje naast de hostnaam klikt zou je het certificaat zelf moeten kunnen zien, zoals dit:
Er is niks mis mee voor zover ik kan zien. Vraag me af of jij hetzelfde krijgt, of er iets bij Orange zijn vingers tussen gestoken heeft.
Yep, dat is dus Orange die wil “filteren”. Blijkbaar ongevraagd, of heb je dat aangevraagd?
Ze onderscheppen dus het verkeer richting de CDN van HF, en uiteraard merkt de browser dat op en blokkeert het, want dat is een grove schending van privacy.
Ik snap ook niet goed hoe ze dat zouden willen doen werken. Zal wel een configuratiefout aan hun kant zijn.
Ik heb helemaal niets aangevraagd
.
Alles werkte tot voor kort gewoon meer dan prima.
Weet je hoe ik dit kan oplossen? Of moet ik hiervoor met Orange contact opnemen? Liever niet natuurlijk want de laatste 3 keer hebben die gesprekken me ongeveer 6 maanden van m’n leven gekost… Maar als er niets anders opzit, dan moet het maar…
Raar is wel dat enkel HF dit lijktte hebben. Andere sites laden zonder problemen of foutmeldingen.
Kan dit in een instelling zitten die ik kan nakijken / veranderen?
Ik vrees van wel. Iets aan de kant van Orange onderschept verkeer richting dh-cdn.net en zet er een eigen certificaat op. Ik kan er niet meteen met m’n hoofd bij waarom. Het zou in theorie zelfs aan de kant van de hoster zelf kunnen zitten, dat ze voor alles wat van Orange komt, een ander certificaat tonen. Maar dat klinkt nog verder-gezocht. ![]()
Als je een ticket aanmaakt met de bovenstaande screenshots zouden ze bij Orange wel moeten weten dat er iets scheef zit en waar, gok ik zo.
Nee, dit is 100% buiten je eigen reikwijdte.
Hartelijk dank voor de snelle reactiesnelheid @LVA .
Ik ga mezelf ondertussen voorbereiden op het contact met Orange
en koppel terug.
Na 27 minuten
Gaan ze het doorsturen naar de achterliggende dienst… Ben benieuwd.
Dus ik hoef niets meer te doen? Of is dit op persoonlijke maat? (Dank voor het voortzetten van het onderzoek trouwens.)
Geen idee. De persoon aan de andere kant van de lijn wist ook niet hoe of wat. Ze hebben enkel gevraagd welke sites er last van hadden en gingen het doorsturen naar de “achterliggende dienst”.
Ik heb ook nog geen oplossing…
Zodra er een oplossing komt, zal ik terugkoppelen ![]()
![]()
@bnv Ik heb even de stoute schoenen aangetrokken aangezien ik van Orange niet meteen een oplossing verwacht.
De privé-DNS staat/stond standaard op automatisch. Als ik zelf een andere DNS provider instel lijkt het gewoon weer te werken.
Momenteel staat hij dus op one.one.one.one (Cloudflare)
Kan dit de oplossing zijn @LVA ? Of krijg ik hier andere problemen mee?
Hmmm, nee, dat is eigenlijk goed gezien. Dus Orange onderschept het verkeer niet rechtstreeks, maar faket DNS. Vieze, vieze dingen.
Als je oplossing werkt, zit je goed. Moest het niet okee zijn dan had je browser even hard gemekkerd als voordien over de Orange shenanigans. Mooi. ![]()
Top, alles lijkt gewoon te werken…
Ook de app van Orange. Dan laat ik hem voorlopig zo staan en kan ik opnieuw het HF bezoeken via mobiele data
.
Is dit een browserwijde oplossing? Of alleen voor deze website? Waar stel ik dat in?
Android:
Instellingen → Verbindingen → Meer verbindingsinstellingen → Privé-DNS
IPhone kan ik niet zeggen.
Volgens mij wel.
Heb je niet toevallig iets van spam of AdBlock via orange aan staan? De naam cyberfilter geeft zo’n idee.