Lezenswaardig artikel uit Quote
En dan nogsteeds een prijsstijging…
Ik zie dat ze de export uitdrukken in euro’s. Dus die prijsstijging lijkt (grotendeels) juist de oorzaak van die groeiende export-cijfers.
Bovendien zegt dit cijfer alleen iets over verkoop en niets over productiekosten. Mogelijk is de prijsstijging goed te onderbouwen op basis van kostenstijgingen (energie, arbeid, grondstoffen).
De daling van de export naar China en Hong Kong is opvallend. Gaat het daar economisch wat minder?
Toch slaagde China er ook in 2021 in om een BBP van 114,367 triljoen CNY neer te zetten, wat een groei betekende van 8,1 %. De economische groei van China zou in 2022 vertragen naar tussen de 2,2 en 4,1 procent. Het gemiddelde voorspelde groeicijfer komt uit op 3,2 procent dit jaar. Dat komt door een aantal factoren, waaronder het “Zero COVID”-beleid en een kredietcrisis die de vastgoedmarkt parten speelt.
De meeste voorspellingen zijn sowieso al lager dan het officiële doel van de regering: China kondigde eerder dit jaar aan dat het een groei van 5,5 procent probeert na te streven. Het is echter niet allemaal kommer en kwel. Diezelfde economen spreken ook van een mogelijk herstel in het vierde kwartaal van 2022 vooral ingegeven door een heropleving van de autoverkoop en -productie, investeringen in infrastructuur en opverende productie van de verwerkende industrie. De vastgoedmarkt en de detailhandel blijven echter achter op de verwachtingen.
Het gemiddelde voorspelde groeicijfer voor 2023 is 4,9 procent. Het jaar erop zou dat nog zakken naar 4,7 procent. Terwijl dit in vergelijking met bijvoorbeeld Europa niet slecht klinkt, is het toch een trendbreuk met de forse groei van de afgelopen jaren.
Klopt maar de marges die ze hebben zijn natuurlijk enorm.
COVID. Is 2 jaar terug in de tijd. Lockdowns. Ellende.
Worden even geen horloges gekocht.
Wacht maar als daar de boel weer helemaal open is. Wat denk je wat er gebeurt met de wereldwijde inflatie, als China als laatste het feestje komt binnenlopen.
Mijn persoonlijke import is ook vet gestegen, zij het met 0 horloges uit Zwitserland. Alles Japans dit jaar.
Alles is relatief. En ik denk dat zij die marges graag gelijk houden / vergroten, dus dan moet je iets met je prijs doen