Horlogehorror

Federico Talks Watches heeft al geruime tijd een Youtube-kanaal en deze groeit hard de laatste tijd. Eind vorige maand kwam er een update voorbij die ik jullie niet wilde onthouden. Het gaat onder meer over het bepaalde (horror)praktijken van horloge dealers, waarbij twee originele horloges (hij heeft het over Rolex) worden samengesmolten tot twee frankenwatches ten behoeve van de verkoopbaarheid. De serienummers tussen de lugs matchen vervolgens niet meer met het uurwerk. De certificaten zijn in zo’n geval een valse zekerheid. Het betreft immers inmiddels gedeeltelijk een ander horloge. Omdat velen hun als nieuw aangekochte Rolex niet openen, erg eng.

Federico woont in NY, maar ik ben benieuwd of jullie dergelijke verhalen ook over Nederland kennen. Ik kan me niet voorstellen dat S&C dit zou doen, maar zijn er andere dealers waarvan jullie zulke verhalen kennen?

1 like

Hij heeft het over grey market. S&C is een AD. Dat is juist het hele punt dat hij probeert te maken.

Dat begreep ik. Daarom zei ik ook dat ik het van een AD als S&C niet verwacht. Maar ook andere high end dealers zie ik dit niet snel doen. Of ben ik te naïef?

Geloof maar dat ook hier wordt aangerommeld om maar te verkopen. Als ik grijs koop wil ik graag zaken doen met de eigenaar zelf die lang in de business zit met genoeg aantoonbare referenties. Nog steeds geen 100procent zekerheid maar die hebben vaak de kennis en een reputatie te verliezen. Maar het blijft opletten!

Hoe wil je er ooit achter komen of het serienummer van het uurwerk niet meer klopt met het serienummer van de kast dan? Daar ga je nooit achterkomen waarschijnlijk.
Tenzij Rolex zelf hiervan lijsten bijhoudt natuurlijk en deze op te vragen zijn.