Horlogehouder in hout

hoe anderen hun horloges bewaren weet ik niet, maar dit is hoe ik het heb gedaan.

De houders heb ik gekocht in hongKong. Niet de hoogste kwaliteit, maar wel goedkoop, eenvoudig aan te schaffen en beschikbaar in 2 maten.

Het blok heb ik gefreesd uit een massief stuk hout.

De sokkel van de houders heb ik eraf gezaagd en in het voetje is een stukje massief hout geplaatst (voor de esthetiek en de stevigheid).

Het is niet de bedoeling om hier een handel van te maken maar mocht iemand interesse hebben in een dergelijk blok dan kan dat steeds bekeken worden. Exotisch hout heb ik immers voldoende en opbasis van een tekening doet de cnc frees het grote werk.

Groeten,
Ed.

Mooi gemaakt Ed. (tu)

Mooi gemaakt (tu)

Groet, Jurgen

Mooi gemaakt! Heb je ook al een idee wat ze gaan kosten?

Jeffrey,

het is moeilijk er een prijs op te plakken, want dat hangt voor een groot deel af welk hout en of ik al of niet de tekening al heb.

Houders:

  • deze plexi houders kosten mij net geen euro per stuk. Daar had ik graag nog wel een klalitatievere versie voor gevonden. Je kunt ook je eigen houders bezorgen.
  • indien houten verstevigingen moeten worden voorzien komt hier nog 1 euro per houder bij.Het hout is dan identiek aan dat van het houtblok.

Hout: Een stukje inlands hout op de juiste dikte kost 5 tot 10 euro, een stuk oude eik of amerikaans maple op juiste dikte, zoals op de foto, kost 10 tot 20 euro. Een speciaal stuk hout zoals het Sipo Pomelé op de foto of ander waardevol hout zoals Riegelahorn zit snel op 25 euro en voor Palissander of dergelijke mag je het dubbele rekenen.

Werk:

  • Als het een model is dat ik reeds heb is hier geen werk aan en dus ook geen kost. Een afwijkend model kan een uur tekenwerk kosten maar aangezien het een deel hobby is hoeft dit niet betaald te worden.
  • Het hout op maat maken, inspannen en frezen duurt ongeveer een uur, daar reken ik doorgaans 25 euro voor. Dat lijkt veel maar als er bvb een freesje breekt maak ik al verlies.
  • Afwerken kun je zelf, dwz, opschuren en in de wax of verf zetten. Als ik gevraagd word om het af te werken kost dat afhankelijk van de gekozen afwerking, 10 tot 30 euro.

Om een idee te geven, een 5-blok in een eenvoudig stukje hout dat je zelf glad schuurt en in de olie of werf zet zou dan 5+5+25=35 euro kosten + verzending.

Het mooie flamed maple blokje op de foto (setje van 7) zou komen op 15+7+25+25=72 euro.

Het eiken blokje op de foto (5-blok, die met de Seiko op) zou kosten: 10+5+25+10=50 euro.

Het Sipo Pomelé (het andere 5-blok) zou kosten: 25+5+25+10=65 euro

Ik denk persoonlijk dat het totaalplaatje redelijk duur is, alhoewel de prijzen zoals berekend, zeker niet hoog zijn en mij meer kosten dan ze opleveren.
Maar of het de prijs waard is moet ieder voor zich uitmaken.

Kleine toevoeging: het blok kan natuurlijk ook van tekst worden voorzien. Aangezien ik het blok frees met een 3mm frees zal de tekst dan wel eerder groot uitvallen. Laseren kan ook, voor fijne tekst bvb, maar dat doet een kennis van me. Ik vermoed dat die één of twee tientjes vraagt voor dat werk.

Groeten,
Ed.

Leuk!

Mooi gedaan hoor , ziet er top uit !

onze buurvrouw wordt morgen 60.

De voet is gefreesd uit een cederhouten blokje, daarmee kan het ook nog dienen als geurblokje en mottenverdrijver

Mooi! Even onthouden voor als ik een mooi idee heb.

Van Macassar kan ik wel heel warm worden, heb je dat ook?

“Van Macassar kan ik wel heel warm worden, heb je dat ook?”

Macassar Ebben, ja, maar op maat van gitaartoeten, dat is iets te dun om de plexi houder in vast te zetten.

Maar er zijn nog alternatieven in die richting, zoals cocobolo, Indisch Palissander, (olijfhout), walnoot, … en die heb ik nog wel liggen.

Jürgen Schreef:

Mooi! Even onthouden voor als ik een mooi idee
heb.

Van Macassar kan ik wel heel warm worden, heb je
dat ook?

mocht iemand van de samenkomst op de Rikketik beurs gebruik willen maken om een blok te zien of misschien nog te laten frezen, dan kan dat wel.

Groeten,
Ed.

aangaande dit prachtige werkstukje heb ik een kleine opmerking… puur opbouwend, want het freeswerk ziet er geweldig uit… (tu)

je zou de buitencontouren van de getallen even apart moeten frezen, dan ben je de haakjes aan de cijfers kwijt…

je hebt een freesje van een millimeter of 4 gebruikt?..

't hangt natuurlijk ook een beetje af van de Cam Software die je gebruikt, en hoe je het instelt hoe je resultaten worden…

dat klopt Arie, eigenlijk had ik een afgeronde off-set voor het blok in gedachte, maar vergeten in de Gcode te activeren. Ondertussen kreeg ik wat extra werk en tegen de tijd dat ik verder kon doen was het bijna tijd voor mijn buurvrouw haar verjaardagsfeest.
Mijn vrouw vond het niet storen en dus …

Dergelijke zaken doe ik in Artcam, welk meer mogelijkheden biedt dan ik ooit ga begrijpen / gebruiken.

Operators fout dus! maar dat ziet maar 1 mens op 1000, dat ie ene nu toevallig op dit forum zit, tja :wink:

Arie Kabaalstra Schreef:

https://lh4.googleusercontent.com/-qlvQvOCktRs/Ug9
PkNUQddI/AAAAAAAAWEw/AfP3j4uLzno/s576/Nicky%252060
_2.jpg

aangaande dit prachtige werkstukje heb ik een
kleine opmerking…

Inderdaad… ArtCam heb ik veel over gehoord… zelf werk ik met CamBam… maar dat is ook omdat ik bij de ontwikkeling betrokken ben… met name op het 3D gebied.( STL’s)

Ik ben ook Actief lid van cnczone.nl, een Forum over CNC machines en alles wat daarbij hoort… we hebben ook een ArtCam subforum, mocht je nog meer uit je software willen halen…

Wat voor machine en besturing gebruik je eigenlijk?

Arie,
in de beginfase zat ik ook op cnczone, maar ben daar sinds 2007 niet meer op geweest.
Als je een zoekinstructie doet onder auteur naar mijn nickname kom je waarschijnlijk op de details van mijn portaalfreesje.

Kees (Audiomania), een jarenlange kennis vanuit de zelfbouwaudio was (en is nog steeds) mijn mentor wat het cnc werk betreft.

Maar goed, ondertussen wat afgeweken wat de horlogestaanders betreft.
ALS ER MENSEN INTERESSE HEBBEN OM EEN STAANDER TE BESTELLEN DAN IS DAT HOOG TIJD WANT IK HEB ALLEEN NOG DONDERDAG AVOND OM WAT TE FREZEN.

Een model kan ik wel meebrengen, mocht iemand het willen zien. Eventueel 's middags tijdens de lunch aan de cafetaria.

Ed

Arie Kabaalstra Schreef:

Ik ben ook Actief lid van cnczone.nl, een Forum

over CNC machines en alles wat daarbij hoort… we
hebben ook een ArtCam subforum, mocht je nog meer
uit je software willen halen…

Wat voor machine en besturing gebruik je
eigenlijk?

Zeer mooi gemaakt! En ook mooie klokjes op de foto’s.

Op het moment aan het bedenken hoe ik mijn horloges wil bewaren.
Heb op het moment 2 zakhorloges, 1 modernere quartz horloge, 1 oudere quartz horloge en daarnaast nog een automaat die in een ‘watchwinder’ bewaard wordt.
Verder ligt hier nog een oud (merkloos) horloge uit de erfenis.

Je voorbeeld vind ik een mooi voorbeeld om polshorloges te bewaren.
Aangezien je creatieve oplossing van dit topic; heb je ook een oplossing als je zowel pols- als zakhorloge wilt bewaren?

Heel erg mooi Zou mooi staan op mijn “antiek” bureau.
Ziet er alleen niet uit met 2 horloges, wel?
Indisch palissander lijkt me mooi, zelfde als mijn gitaar.

mvg Melvin

RBK Schreef:

Aangezien je creatieve oplossing van dit topic;
heb je ook een oplossing als je zowel pols- als
zakhorloge wilt bewaren?

dat moet wel te doen zijn, alleen heb ik zelf geen zakhorloge en aldus nog niet over een dergelijke staander nagedacht.
Het ontbreekt me momenteel ook even aan beschikbare tijd. Ik probeer in de komende maanden een zakhorloge te scoren en zal dan vervolgens kijken hoe daar een staander voor te maken.

Vintage1982 Schreef:

Heel erg mooi Zou mooi staan op mijn "antiek"
bureau.
Ziet er alleen niet uit met 2 horloges, wel?
Indisch palissander lijkt me mooi, zelfde als mijn
gitaar.

mvg Melvin

Melvin,
hij kan ook wel voor 2 horloges gemaakt worden en Indisch palissander zou ik nog moeten hebben. Alleen ben ik de komende weken nogal druk met de bouw van een nieuw atelier. Het zal dan eerder iets voor tussen kerst en nieuw worden. Moht je dan nog interesse hebben, stuur me dan maar een PM.

Groeten,
Ed.

Is prima. Ik ga er over nadenken en dan stuur ik je tzt een pm.

mvg Melvin

Heey Edd,

maak je deze houders nog ?

groetjes,
Amber