Het intrigeert mij eigenlijk al jaren dat horlogehuizen enorme sommen geld uitgeven aan ambassadeurs. Persoonlijk doet het mij eigenlijk niet zoveel, een beroemd iemand iemand op een poster, in een fimpje of social media post met een horloge. F1 coureurs zijn altijd enorm gewild als ambassadeur, maar in zie Hamilton met een IWC afbeelding op een handschoen geprint. Wat bewijst dat dan voor het daadwerkelijke horloge?
TAG Heuer sponsort echt van alles en nog wat. Een kunstenaar Alec Monopoly (googlen op eigen riscico, wat een flapdrol) die ze ook nog eens laten âontwerpenâ.
Maar natuurlijk ook âonzeâ Max Verstappen, Wielrenners, Surfers, acteurs tot aan het damesteam van de plaatselijke Jeu de Boules vereniging in Geneve.
Wie koopt dit? Wie haal je met zoân ambassadeur over de streep om tĂłch voor Hublot te gaan?
Maar wat vinden jullie van Ambassadeurs? Doet het je iets? Wat vind jij sterke samenwerkingen? Of welke vind jij opzienbarend? Hoe kijk jij tegen de verdergaande samenwerkingen, dus horloges de naam van een sporter er op? Zou je deze aanschaffen of is het juist een no-go? TAG Heur had bijvoorbeeld ook een F1 David Guetta editie.
Het hoeft je niet eens IP tr vallen om succes te hebben⊠onbewust keer op keer een merk zien doet je wanneer een een product wilt kopen meteen aan hun denken. Missie geslaagd.
Heb niets met âidolen of ambassadeursâ.
Ben er allergisch voor.
Ik bepaal zelf wat ik mooi en betaalbaar vind.
Hoewel een enthousiast verhaal hier met mooie fotoâs, mij soms wel doet likkebaarden.
Ambassadeurs; flauwekul!!! Beetje meeliften als horlogemerk met een bekend mens, Pfui!!!
Als ik volgende keer mevrouw Gaga ontmoet Zal ik âns kijken of ze de BlackBay Red nog draagt !
Voor mij een absolute no go! De debilisering ten top. Beckham/Tudor? Laat me niet lachen, te sneu voor woorden. Ik scheer me ook al jaren niet meer met Gilette
En jij weet nu dat je vriendng David Beckham wel heel leuk vind
Maar inderdaad, ambassadeurs zijn van enorme toegevoegde waarde⊠voor de horlogehuizen. Het is een effectiever manier van klanten werven. Je verbind je aan je idool, en daarna aan de producten die hij of zij uitdraagt. Daar is genoeg onderzoek naar gedaan (en bekend) dat dit zoân beetje de beste manier is om een emotioneel luxeproduct zonder feitelijk nut voor de hoofdprijs te verkopen.
Leuk dus voor de horlogehuizen en de desbetreffende ambassadeur. Maar de koper moet wel meebetalen voor dit spel en vind dat prima klaarblijkelijk.
Door de ontstellende sommen gelds die grote horlogemerken in allerlei (sport)evenementen pompen (plus de âchiqueâ advertenties), koop ik bepaalde horloges niet. Nooit. Rolex staat bovenaan dat lijstje.
Dit is toch niet enkel zo bij horloges, kijk eens welke bedragen een wereldberoemd groot merk als Coca Cola jaarlijks nog uitgeeft om die naambekendheid te houden, of hoeveel merken als Mercedes en Audi uitgeven om hun naam in ons collectief geheugen te houdenâŠ
Het associëren van producten aan beroemde mensen gebeurt al meer dan 100 jaar en is idd puur marketing.
Zie hier een voorbeeld waarbij een destijds wereldberoemde opera zanger tabak aanbeveelt en zelfs beweert dat het zijn keel niet irriteert en dus goed isđ
Maar zoals ik al schreef dat is niet enkel voor horloges zo, dat is voor alle grote merken zo, dus koop jij niks van grote merken (Coco Cola, Heineken,⊠ongeveer elk automerk,⊠elk sportkleding merk,⊠en ga zo maar door)
Ik word niet warm of koud van ambassadeurs van horlogemerken, maar Cara Delevigne mogen de dames en heren van Tag Heuer van mij best vaker dan strikt noodzakelijk in het straatbeeld laten terugkomen hoor.
Tjah. Hoe wil je jezelf aanprijzen bij het publiek en welke doelgroep past bij jouw merk? Waar richt je je op? Als vader Abraham morgen ambassadeur wordt van Seiko zullen de verkopen niet hard stijgen denk ik, maar als er een John Mayer editie komt loopt half Nederland er mee. Kopieer gedrag.
H[quote=âJorden86, post:1, topic:168532â]
Doet het je iets?
[/quote]
Ik kan hier stoer zeggen dat het me niets doet maar dat is natuurlijk onzin. Bewust doet het me misschien niks maar onbewust des te meer. Er worden niet voor niks miljoenen aan gespendeerd. Dat levert het ook wel echt op hoor. De kracht van herhaling en herkenning. Zaadje planten in het onderbewustzijn. En zelfs het bewust zijn daarvan beschermt je er niet tegen ben ik bang.
Ben ik toch benieuwd. Betrek jij ook je gas/electra bij een partij die geen reclame maakt? Want dat vind ik nog veel erger. Miljoenen aan reclame spenderen aan nutsvoorzieningen. En daarnaast⊠geld moet rollen.
Omega ambassadeur George Clooney droeg zelfs een Omega op zijn trouwdag!
Wat toch wel suggereert dat ie OF heel goed betaald wordtâŠOF gewoon Omega fan is.
Aangezien hij ongetwijfeld over de gehele Omega collectie kan beschikken vermoed ik dat dit toch echt zijn favoriete horloge is!
Als het gaat om luxe artikelen heb ik geen âambassadeursâ nodig. Sterker nog ik verafschuw het. Ik behoor blijkbaar niet tot die doelgroep. Ik overweeg een BB echter, nu de associatie er ligt met die primaat van een Beckham overweeg ik een en ander maar eens opnieuw.