Onlangs heb ik een horloge van mijn grootvader verkregen, na het overlijden van mijn grootmoeder. Onderstaande afbeeldingen geven het horloge in de huidige staat weer. Voor mij heeft het emotionele waarde en ik zou het graag in redelijke staat willen kunnen dragen bij gelegenheden. Het is een eenvoudige Avia met een 15-steens AS984 uurwerk, hetgeen helaas niet meer functioneert, maar inmiddels heb ik een “donorhorloge” kunnen vinden met eenzelfde uurwerk. DIt werkt goed en zal binnenkort in mijn Avia worden geplaatst, tevens wil ik dan het glaasje laten omwisselen.
Probleem is echter de horlogekast, deze is namelijk behoorlijk beschadigd/afgebladderd/aangetast door de jaren heen, goed te zien op de foto’s. Graag zou ik deze ook enigzins op willen (laten ?) knappen. Het is niet mijn bedoeling dat het horloge in nieuwstaat teruggebracht wordt, het gaat mij erom dat het in acceptabele en (voorzichtig) draagbare staat komt. De verweerde wijzers, wijzerplaat en cijfers mogen van mij zo blijven, echter de kast zou ik graag opgeknapt willen hebben.
Heeft iemand één of meerdere tips voor me qua mogelijkheden (en kosten) hierin ? Kan ik bijvoorbeeld überhaupt iets met een Cape Cod doekje, of is dit teveel gevraagd ? Zou een stukje polijstwerk mogelijk zijn en, zo ja, waar zou ik hiervoor terecht kunnen ? Wat zijn eventuele andere mogelijkheden ?
Als ik het zo bekijk is dit een verchroomde kast. Het materiaal eronder is dan waarschijnlijk messing. Je moet dus zeker niet gaan polijsten, dan maak je het alleen maar erger. Enige optie zou dan zijn opnieuw verchromen. Wat dit precies kost weet ik niet, het zal meer zijn dan de verkoopwaarde van het horloge. Maar voor de emotionele waarde zal het vast uitkunnen.
Dank voor de reacties ! Qua verkoopwaarde zal het inderdaad nooit uitkunnen, maar ik denk dat dat maar zelden aan de orde is bij horloges als dit. De emotionele waarde speelt hierbij inderdaad een grote rol, misschien wel de enige.
Ik heb inmiddels een uitgebreide mail met foto’s naar John Savekouls van Scorpione gestuurd ! Ik hoop dat hij me verder kan helpen, zou leuk zijn. Dank voor de tip !
Heeft niet zo veel met graven te maken hoor. Ik googlede op “verchromen kast” en kwam dit topic tegen. En dan wil ik natuurlijk wel het (beloofde) resultaat zien…na 7 jaar! (Of hij is nog niet terug, dat kan natuurlijk ook.) Call me old fashioned!