Horlogekast vernikkelen

Goedendag!

Ik was eens benieuwd hoe een kast er uit komt te zien wanneer je deze zelf vernikkeld. Nu had ik nog een horloge liggen met een ETA 2452 uurwerkje waarvan de kast erg beschadigd was en overal kwam de koperkleur door de nikkel laag heen. Verder geen bijzondere kast dus een leuk object om het een keer te proberen. Als eerste heb ik daarom de kast helemaal ‘kaal’ gepolijst en de beschadigingen eruit gehaald om zo de nieuwe nikkel laag te kunnen aanbrengen.

Vervolgens een nikkel bad gemaakt om het kastje zelf te kunnen vernikkelen, hierbij wordt de pot gevuld met azijn ( ik heb ongeveer een liter gebruikt), zout ( voor de geleiding) en de nikkel anodes. Voor het proces is er een stroomsterkte nodig van ongeveer tussen de één en anderhalf Ampère. Over het algemeen zijn veel telefoonopladers dit, dus heb ik een oude usb oplader gepakt en uit de USB kabel de plus en min gehaald. Deze aan de anodes geplaatst en twee uur aan gezet tot er een mooi groen bad gevormd werd. Zoals te zien is worden er aan de linker anode bubbels gevormd dit is dan de negatieve kant wat later in het proces van belang is om te weten.


Wordt het bad goed gemaakt dan is het houdbaar en meerdere malen te gebruiken, dus ideaal! Nu wordt het product, de kast, vervolgens aan de negatieve kant gekoppeld en de plus kant aan de anode. Op deze manier wordt dus nikkel van de anode afgehaald dat naar de kast gaat. Belangrijk is om het niet te dicht bij de anode te plaatsen maar juist zo ver mogelijk zodat de nikkel laag egaal aangebracht kan worden.

Na anderhalf á twee uur in het bad te hebben gezeten heb ik de kast er weer uit gehaald, nikkel was mooi overal verspreid over de kast. Zoals is te zien, was het nog vrij ruw en moest er dus wel gepolijst worden om het gewenste resultaat te kunnen behalen. Voor de volgende keer ga ik dan ook een lagere stroomsterkte gebruiken (nu had ik 1.5A) zodat het minder ruw wordt en geringer hoef te polijsten om ervoor te zorgen dat de nikkel laag maximaal blijft.

Zo heb ik de kast dus weer helemaal opnieuw gepolijst om tot het volgende eindresultaat te komen.

Hier nog een foto met wat ander licht erop:

49 likes

Erg gaaf, een like en een bookmark. :+1::+1:

Netjes leuk om dat zelf helemaal te maken :+1:

Dat ziet er geweldig uit👍 Daar mag je trots op zijn.

Gaaf hoor, ziet er netjes uit!

Goed bezig. Heb ook wel eens een kast vernikkeld maar elektrolyt heb ik niet zelf gemaakt maar gekocht. Overigens zijn horlogeskasten volgens mij over het algemeen verchroomd en niet vernikkeld. Voor mensen met nikkelallergie kan dit een allergische reactie veroorzaken.

Zelf verchromen is alleen lastiger, volgens mij heb je daar allemaal giftige troep voor nodig. :sunglasses:

Je kast is wel een beetje rond geworden van het polijsten, maar hij glimt wel weer lekker. :sunglasses:

Wat leerzaam weer en knap gedaan :+1:

1 like

Mooi gedaan! Ik doe het ook wel eens maar het blijft fascinerend om te zien. Met chrome of stainless steel kan het helaas niet. Maar ik vind de nikkel na een lichte polijstbeurt er ook heel mooi glanzend en bijzonder uitzien.

Volgens mij klopt dat, en voor zover ik weet wordt bij een hoogwaardige afwerking nikkel als onderlaag bij verchromen gebruikt.

Trouwens, erg leuk topic. Zelf heb ik een keer geprobeerd om metaal te verkoperen, maar het werd helemaal ruw. Nu lees ik dat dat ‘normaal’ is en afhankelijk van de afstand tot de electrode en de stroomsterkte. Leerzaam topic!

1 like

Hoe lager de stroom hoe gladder het neerslag. Indien niet goed ontvet en je oppervlak geactiveerd zal het er weer van afbladderen.
Gebruik ook een buffer van boorzuur 20 g/l. En een pH van rond de 4. Je oplossing ook roeren/bewegen zodat er geen gasbelletjes ontstaan in je nikkel laag wat ook weer verruwing kan geven.
De ideale concentratie nikkel is 450g/l nikkelsulfamaat. Gebruik een oppervlakte spanningsverlager voor een nog gladder resultaat.

1 like