Horlogekasten 6497-6498 gezocht

Voor m’n eerste project ben ik op zoek naar een 2 horlogekasten voor een 6497-6498

Heeft er iemand van jullie nog liggen die hij zou willen verkopen?
Of weet je een winkel of iemand die deze te koop heeft staan?
(check liever eerst op het forum dan direct via ebay)

Liefst voor en achter saffierglas, het zouden 2 dezelfde cases moeten zijn. (wil namelijk 2 dezelfde horloges maken en één cadeau doen aan m’n vader)

de uurwerkjes die erin zouden komen te zitten zijn volgende : Verkocht::: nieuwe Unitas 6498 clone Seagull ST36 uurwerken

Voor het projectje maak ik later nog een topic want heb een tof idee voor de dials.

Zeg maar wat je hebben wilt… qua stijl… zolang het maar geen RVS is. kan ik van alles maken… :slight_smile:

3 likes

@Arie_Kabaalstra Ben dan eigenlijk wel benieuwd waar je ongeveer aan moet denken qua kosten voor titanium en saffier?

1 like

dat hangt helemaal af van wat je wilt qua vormgeving.

1 like

@Arie_Kabaalstra maak jij zelf kasten dan? of begrijp ik dit verkeerd?

Wat ik in gedachten had qua vorm was een simpele strakke case zonder teveel ‘specialekes’

Iets in de vorm van

Qua materialen weet ik echt niet wat het beste is en van prijzen heb ik ook niet meteen een idee maar ben wel super benieuwd!

1 like

Tip in je voorstel draadje toegevoegd.

1 like

zoiets? :)…

één ding… ik maak mijn horlogekasten eigenlijk uitsluitend van Titanium…

1 like

@Arie_Kabaalstra prachtig! Is titanium niet lichter en zachter dan roestvast staal? zou denken dat er dan makkelijker krassen op terecht komen.

M’n berichten voor gisteren waren op maar heb je een mailtje gestuurd. Wat zouden zo 2 er kosten?

Zeer ambetant nog die maximum aantal berichten per dag :frowning: had gisteren nog zoveel meer te zeggen :alarm_clock:

1 like

't lastige is… heb je al een wijzerplaat?.. de dikte en diameter van de wijzerplaat bepalen tenslotte de hoogte van de tube voor de opwindstift, en de diameter bepaalt de afmeting van de kast… verder… zit je met glaasjes… mineraal of saffier?. ongecoat of gecoat?.. waterdicht tot?..

Titanium is qua pure hardheid minder hard dan gehard RVS. maar het harden van RVS is ook niet zaligmakend… da’s namelijk niet door en door hard… maar slechts de oppervlakte

@Arie_Kabaalstra Hmm ok interessant.

Had verwacht dat dit allemaal universeel zou zijn aangezien de prefab cases voor 6497/6498 hier niets van vermelden. (duidelijk nog veel te leren! nog eens kijken of ik 9 juli naar de rikketik beurs kan!)

De wijzerplaat zou ik zelf willen ontwerpen maar zou de diameter moeten hebben van een standaard wijzerplaat voor een 6497 case.

Voor glaasjes zou ik front en back voor saffier gaan of misschien de onderkant toch gewoon glas?

De stoere look van ongecoat titanium heeft wel iets vind ik zelf.

Zolang ze maar spatwaterdicht zijn is het voor mij ok. Of als ze een half uurtje onder een meter water kan zou nog beter zijn. Gewoon voor de zekerheid, er zou toch niet mee gezwommen worden.

Dit weekend ga ik me waarschijnlijk loslaten op de wijzerplaat design.

wat is “standaard”?.. op een Unitas kun je een wijzerplaat zetten vanaf pak em beet 36.6 mm… net zo groot als het uurwerk… dan val het uurwerk strak in de kast… groter kan ook… dan heb je rondom het uurwerk wat ruimte… of je moet van de kast een “voorlader” maken… met een deelbare stift kun je dan zelfs de achterkant in de kast integreren… heb je daar ook geen gedoe met schroefdraad of klikpassing… en pakkingen… :)… alleen… waterdichtheid en een deelbare stift… kritisch… :slight_smile:
Ik heb wel van die “Universele” kasten in mijn handen gehad… maar ik weet even niet meer uit mijn hoofd hoe groot die waren… en hoe dik de wijzerplaat was… (als ze uitgaan van een dunne wijzerplaat… kun je de kast altijd nog een tiende of 2-3 uitdraaien… )

@Arie_Kabaalstra mijn eerste idee was inderdaad de wijzerplaat dezelfde diameter te geven als het uurwerk zelf.

De wijzerplaten op ottofrei zitten tussen de 36mm en 37mm http://www.ofrei.com/page1267.html maar dikte staat er precies niet bij.

EDIT: heb je nog foto’s van die zelfgemaakte case? echt prachtig dat je die zelf hebt gemaakt.

Zoek op het forum maar eens naar “P1lot One”… :)… dan vind je de foto’s van het hele project…

de P1lot One is een gelimiteerde oplage speciaal voor Forumleden… de zogenaamde HFLE, Dit jaar is Chip van Eavig bezig met een speciale uitvoering van één van zijn modellen, er is ook een HFLE van Pellikaan,Meistersinger, en nog wat andere merken en modellen…

de P1lot One is een uitzondering… dit horloge is in een oplage van 52 stuks vanuit niets ontwikkeld… Teun van Heerenbeek heeft het ontwerp gemaakt, Rob Haaring heeft de watchrolls gemaakt… Remie Beijer heeft de banden gemaakt…Hans de Ree regelde alle zaken in de achtergrond… zoals de website, Facebook, en meer van dat soort PR, en ook de communicatie met de diverse toeleveranciers… Ik heb in mijn Atelier de wijzerplaten nabewerkt, en de kasten gemaakt…

36/37 mm is zo’n beetje de maat van het uurwerk… alleen… als je een 36 mm wijzerplaat neemt… dan moet je weer een brede rand hebben… omdat anders de wijzerplaat “door 't gat steekt”… 37, dan heb je 0.2 mm rondom het uurwerk…en da’s alweer ruim te noemen… :)… bij de P1lot One is het zelfs nog wat groter…

Dikte is wel belangrijk… normaliter is 0.3 mm een vrij gangbare dikte… echter… de P1lot One heeft een wijzerplaat van 0.6 mm, omdat het een sandwich wijzerplaat is… zoals bijvoorbeeld ook door Panerai gemaakt wordt… (mocht je een Sandwich plaat willen… dan kun je een bestaande kast waarschijnlijk wel 0.3 mm dieper uit draaien… da’s geen rocketscience… gewoon het glaasje eruit… en dan op die zitting klemmen in de draaibank… even kietelen met een beiteltje… en klaar… :wink:

1 like