Horlogekeus?

als je mocht kiezen tussen 3 klokjes een omega rolex of een breitling.
welk klokje kies je dan en waarom?
kies je emotioneel?
kies je op naam?
kies je op prijs kwaliteit?
ik zal zelf niet gouw voor een rolex kiezen om 1 reden.
je moet altijd uileggen dat het een echte is.
vriendelijke groet manepan.

Mag het ook geen van allen zijn?
Niet omdat ze niet mooi zijn, maar juist om de door jou laatst genoemde reden.
Er is mij teveel namaak op de markt.

Ik denk dat het qua ‘nep’ gehalte niet meer echt uitmaakt welk duur merk je kiest. Vaak zie je wel aan de persoon die hem draagt of hij echt is of niet :slight_smile:

Alle drie hebben mooie modellen, maar van alle drie zou ik maar één of twee modellen willen aanschaffen. Ik beschouw dan ook de ‘paar duidend euro range’, een gebied waar ik nog serieus naar kijk, om er een keer één aan te schaffen.

Omega heeft als enige klok die ik zou overwegen nieuw aan te schaffen de Speedmaster Professional. Zelf vind ik dat de enige met een zinvolle nieuwprijs/prestatie verhouding. De andere modellen zijn mooi maar véél te duur. Het uurwerk, kast en afwerking kunnen deze prijs niet rechtvaardigen. Tweedehands hebben ze een veel realistischer prijs.

Breitling vind ik vaak nogal druk. Een smaak kwestie natuurlijk. De mooiste, by far, is de SuperOcean Heritage. Net als bij Omega ben ik van mening dat de nieuwprijs voor Breitlings te hoog is.

Rolex is een ander verhaal. Rolex heeft als enige nadeel ‘het volk dat er mee rondloopt’, om maar even enorm te generaliseren. De kwaliteit en afwerking zijn van een niveau waar je U tegen zegt. Je ziet ook dat een Rolex méér waard worden, naarmate ze ouder worden, in tegenstelling tot vele andere merken. Dit doen alleen toppers. Kijk maar naar vintage Pateks bijvoorbeeld.
Zolang ze in staal (of witgoud) zijn uitgevoerd zou ik me er niet voor schamen om er mee rond te lopen.
Van de exemplaren die ik daardwerkelijk zou kunnen betalen, staat voor mij een Sub No Date met stip op één.

Groeten,

Martin

Ik ga voor het uiterlijk , niet voor het merk of de prijs. Het belangrijkste is dat ik het model mooi vind.
Als ik toch zou moeten kiezen tussen die drie merken :
Rolex is bij het grote publiek veel bekender als nepmerk dan als echt merk .
Omega was 30 jaar geleden een gewoon merk, zij het goed, en geen topmerk .
Dus het zou een Breitling worden.
Althans in theorie . Ik ben een liefhebber van chronometers , maar wil geen dikke kast . Mijn favoriete chronometer is een Citizen van 9 mm dik ; een quartz ; minder dan 10mm bestaat niet in mechanische uitvoering.

Tussen deze drie zou ik toch de Rolex kiezen. Ik heb nu eenmaal niets met die andere twee merken (niet dat ik een gepassioneerde Rolex fan ben…)

En - voor wat betreft dat uitleggen: laat de mensen toch denken dat 't een nepper is… Eenvoudiger :slight_smile:

Groet
Mark

Mijn beste,

Ik ga in eerste instantie puur voor het mooie. Een horloge moet iets in mij losmaken, emotie, ik wil er gepassioneerd door raken, het kunnen koesteren. Ten tweede wordt mijn keus beïnvloed door de eventuele complicaties. En als derde overweging speelt de kwaliteit een belangrijke rol waarbinnen de techniek een hoofdrol krijgt. Overigens gaat de techniek wel steeds een grotere rol spelen in mijn beweegredenen om voor een bepaald horlogemodel te kiezen.
Maar enfin, mijn horlogekeus in deze is:
‘Omega’. In het bijzonder de ‘DeVille’ serie.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Een Omega en een Rolex heb ik al:), dus zou de Breitling voor de hand liggen. Maar ik zou toch echt voor het model gaan en dan kijk ik toch naar alle merken die (financieel) haalbaar zijn.
En of er nu veel neppers van zijn of dat het ‘volk’ ermee rond loopt (ook even enorm gegeneraliseerd, Martin;)), zal me volledig worst zijn. Ik koop het omdat ik het zelf leuk vind en wat de buitenwereld er van vindt of zegt is voor mij niet belangrijk (behalve het deskundige oordeel van de geachte forumleden natuurlijk!).

@ -Erik-:

Bedoel je een chronograaf of echt een chronometer http://nl.wikipedia.org/wiki/Chronometer?

Ik bedoelde een chronograaf , een polshorloge met een stopwatchfunctie .
Ze moeten niet dienen om wedstrijden mee te chronometreren , dus ben ik tevreden met hetgeen een goede quartz biedt. :slight_smile:

magnepan Schreef:

als je mocht kiezen tussen 3 klokjes een omega
rolex of een breitling.
welk klokje kies je dan en waarom?

Deze vraag heb ik mezelf afgelopen maanden ook gesteld; beperking tot Omega en Rolex. Feit was dat ik vrijwel 99% zeker wist dat het toch Omega zou worden, maar Rolex zat ook in mijn vizier; Submariner date, zwart, staal. Gelukkig is dit idee uit mijn hoofd verdwenen. Dit zou voor mij toch een grote smak geld in 1 keer zijn, en bovendien zou ik dan ontzettend angstig worden voor beroving, schade, noem maar op.

kies je emotioneel?

Absoluut. Ik heb voor mijn Omega Seamaster gekozen omdat ik altijd al een vonk had met het blauwe model. De wijzers, de wijzerplaat, de band, werkelijk alles aan dat model is voor mij perfect. Zie het als de perfecte vrouw, die nooit zeurt en waar je nooit ruzie mee hebt.
Bovendien vind ik het horloge ook erg tijdloos. Dat matcht prima met mijn kledingsmaak.
Ik heb het model leren kennen door James Bond. Al vanaf mijn 4e jaar ben ik groot fan van Bond, dus dit speelt ook wel een beetje mee. Ik heb weliswaar de quartz-versie, maar het model is precies hetzelfde.
Kortom, ik kies wel emotioneel.

Breitling zal wellicht ooit een keuze van mij worden. Ik begin steeds meer voor dat merk te voelen, ondanks dat ik sommige modellen wel uitermate druk vind.

kies je op naam?

Eerlijk gezegd, ja.

kies je op prijs kwaliteit?

Dat ook.

ik zal zelf niet gouw voor een rolex kiezen om 1
reden.
je moet altijd uileggen dat het een echte is.

Niet erg toch? Als mensen denken dat het een replica is, dan moet je ze maar lekker laten. Het is JOUW horloge, dus jij weet dat het een echte is.

Persoonlijk vind ik Rolex een prachtig merk. De reden waarom ik er niet snel voor zou kiezen is toch wel de prijs. Kijk, als mijn salaris meer dan 5000 euro per maand zou zijn, dan kies je zoiets makkelijker, maar voor veel mensen is zoiets toch niet weggelegd. Als ik wil, kan ik vandaag nog een gloednieuwe Rolex kopen (ohnee, het is zondag!), maar als ik spijt krijg, of toch een ander model had willen hebben, dan zit ik met de gebakken peren. Bovendien heeft Rolex dermate goede kwaliteit dat je bij wijze van spreken nooit meer een horloge hoeft aan te schaffen. Ik ben toch wel iemand die om de zoveel jaar wel een nieuwe horloge wil aanschaffen.

Ben momenteel ook aan de twijfel geraakt tussen Breitling en Omega.
Heb atijd wel iets met breitling gehad,meer emotioneel denk ik om er ooit een
te bezitten.
Bij Rolex heb ik dat nu net niet.
Model waar ik een positief gevoel bij heb is de Superocean Steelfish met zilverwitte wijzerplaat.
De Superocean Heritage is echt een schoonheid,helaas (voorlopig) buiten mijn budget.
Hier staan ze bij elkaar:

Van Omega vind ik de Seamaster Planet Ocean de mooiste (erg prijzig helaas)

en de seamaster 300M:

deze is minder prijzig.
Ik kan me voorstellen dat je keuze moeilijk is, voor mij ook.
Je zou van alledrie de merken een model wat je aanspreekt eens om je pols moeten doen en dan je gevoel laten spreken.(En je buidel)

gr Ron

Die superocean heritage is toch echt een beauty hoor. Jammer dat hij alleen op een rubber of meshband verkrijgnbaar is. Op een mooie stalen geschakelde band zou hij mooier uitkomen.

het is natuurlijk ee beetje raar om te kiezen tussen een merk. Model zou voor mij zeker mee spelen.

Wat betreft de merken heb ik met alle 3 niets. Dus model zou wel degelijk van belang zijn voor mij.

BREITLING
Met Breitling heb ik niets, vind het zwaar overpriced horloges met hun basis ETA uurwerken. Wel ben ik me ervan bewust dat de banden een hoog afwerkingsniveau hebben. Mocht het een Breitling worden, dan een Navitimer, een oude Chronomat of de Colt GMT zoals tissot62 hem heeft.

OMEGA
Het merk doet me eigelijk niet zoveel. Wel vind ik de speedmaster met zijn mooie kaliber een horloge om ooit een keer toetevoegen aan de collectie. En de Seamaster bond is een gewoon een fijne dragers klok.

ROLEX
Het horloge merk waar ik dus helemaal niets mee heb. Maar na het lezen van verschillende reviews en testrapporten over de nieuwe Milgaus kan ik daar wel wild van worden. Dat is wel een Rolex die ik zou willen hebben.

goed wat me meer aanspreekt zijn de volgende :

Union Glashutte
IWC ( de mark XVI en de hele Portofino reeks )
Jaeger-LeCoultre ( Master Grande Taille, Master Ultra Thin )
Audemars Piguet ( klassieke Royal Oak modellen )

Voor mij blijft Breitling de onbetwiste nummer 1. Als je deze om je pols hebt weet je waarom. Oerdegelijke klokken en bovendien apart ontwerpen.

Omega is voor mij de nummer 2 en met Rolex heb ik helemaal niets.

Lacroix Schreef:

… en met Rolex heb ik helemaal niets.

Echt niet? Als je er maar lang genoeg mee ‘lastig gevallen wordt’;):

Breitling vind ik zonder uitzondering (herstel, time-only trans-ocean vintage, roodverguld met zwarte plaat, tijdje geleden te koop op DZVL) lelijk, die heritage duiker is nog wel aardig, maar te groot (het kleine model vind ik dan weer niet mooi). Navitimer is de enige waarvan ik vind dat het horloge een bepaalde designwaarde ‘klassieker-waarde’ heeft. Mócht er een Breitling komen, dan dus een Navitimer.

Voor Omega geldt eenzelfde ‘uitzonderingsstatus’ voor de Speedmaster Pro, de duikers vind ik niet zo interessant. Omega heeft wél veel mooie dressy vintage horloges. Van de 3 genoemde merken spreekt de uniformiteit me wel erg aan. Mocht er een chrono van de genoemde merken komen, dán een Speedy Pro.

Rolex had (helaas: had) een klassiek modellenbeleid. Hoewel ik niks heb met het merk moet ik toegeven dat een Sub natuurlijk gewoon ‘cool’ is. Een no-date gaat er dus vast nog ooit komen, maar niet die nieuwere modellen met die lelijke binnenring. Dat ik een hekel heb aan loupjes is een persoonlijk probleem :wink:

De grote hoeveelheid neppers van alledrie de merken (en Panerai, die ik wél een bezit ;)) interesseert me verder niks… Ik draag een horloge voor mezelf, niet voor mijn kroegmaatjes.