Hallo allemaal,
Ik ga dit jaar beginnen met de cursus horlogetechniek I te Schoonhoven. Na wat contact met de school begreep ik dat het verplicht is om de horlogekit a €1199 aan te schaffen daar je daarop gaat werken.
Dat is best veel extra geld vind ik. Zijn er hier ook mensen die deze cursus gedaan hebben en dit anders op hebben gelost? Zijn er bv ook gebruikte sets in omloop of bezuinig ik dan op het verkeerde en is de ervaring juist om je eigen horloge te maken het leuke? Het is volgens mij een groot uurwerk en niet iets wat ik snel zal dragen met mijn smalle polsen. Ik hoor graag jullie meningen en alternatieven. Alvast dank!
Zo, dat komt dan bovenop de al aardige kosten van de cursus?
Dit staat toch gewoon op de website?
WAT KOST DEZE CURSUS?
Cursusprijs 2026-2027: € 2.999,00
Kosten gereedschap: ongeveer € 1.080,00
Horlogekit: € 1.199,00
Het is handig als je enige kennis van de techniek hebt.
Ik kan je helaas niet verder helpen met deze vragen.
Wel is de vraag of je echt deze volle cursus wilt doen. Als je alleen een horloge in elkaar wilt zetten, kan je dat ook in een middagje doen. Ik ga bv over een paar weken zo’n “build your own watch” workshop doen. Dat is een paar uurtjes en het horloge mag je houden.
Nee, dit is inderdaad geen antwoord op mijn vraag.
Ja ik kan lezen, ja ik weet dat het op de website staat en ja, ik wil deze cursus graag doen. Ik heb daar zin in maar nee, ik wil geen 1200 euro uitgeven voor een over prijst horlogekit. Ik vind het niet erg om met bv een gebruikte set te werken, zoals sommige andere cursussen doen. Er wel mee werken maar niet hoeven kopen. Dus mijn vraag blijft staan.
Even de zoekfunctie gebruiken, zijn al eerder topics over geweest.
Het gaat me niet om de lijst met gereedschap. Het gaat me om het horloge dat je erbij aan moet schaffen.
Ik kan hier geen eerdere topics over vinden dus zie dan graag een link als hier al wat over gezegd is.
Als in deze prijs ook onderdelen zitten van school als je bv wat vernaggelt maakt het wel weer wat goed, kan me voorstellen dat als ik met een gebruikte set aankom ze hier wat meer moeite mee hebben.
Ik zou de opleiding mailen en vragen.
De prijs is inderdaad stevig, maar geen idee wat hier inzit.
Ik heb zelf de cursus bij Syntra gevolgt en die was een stuk voordeliger. Al mochten ze van mij de prijs verhogen en iedereen een nieuw Zwitsers uurwerk leveren voor de lessen. Oude versleten uurwerken of een Chinees werkt gewoon niet zo prettig
Als ik moet gokken kan ik veel bedenken waarom ze een nieuw uurwerk willen;
- Er zijn geen beschadigingen dus een docent kan meteen zien hoe net je gewerkt hebt.
- Hij liep van te voren volgens specs. Dus als die dat daarna niet doet, heb jij dit gedaan.
- Stel je gebruikte exemplaar heeft een veer die al 5 keer opnieuw erin gezet is, mogelijk met wat knikjes (geld idem voor andere onderdelen), kan dit voor zeer onaangename verrassingen zorgen waaronder je veer die breekt tijdens je geknutsel en veel onderdelen sloopt tijdens het vrijkomen van de energie. Dit zorgt voor onnodige vertraging, motivatie dip enzovoort.
- Iedereen heeft dan hetzelfde uurwerk en serie. Dus niet 1 linksom draaiende veer en een ander een rechtsom draaiende. Niet 1 iemand een zwanenhals en de ander zonder etc etc.
Ik vermoed dat het een eta 6497/6498 is. Deze kun je tweedehands wel NOS vinden waarschijnlijk. Misschien leren ze in schoonhoven wel fatsoenlijk uurwerken omkasten en wijzers zetten in het eerste cursus jaar, dan zul je kunnen overwegen om een wijzerplaat, wijzers en een kast bij te kopen uit china. Je zou dit na kunnen vragen. Dan is het sowieso goedkoper. Zelf heb ik geen ervaring met schoonhoven.
Ik kan mij zeer goed voorstellen dat de docent wil dat alle cursisten met hetzelfde uitgangsmateriaal, nieuwe 6497 of 6498 werken, zowel kast, wijzerplaat, wijze van vastzetten uurwerk in kast etc.
Daar is ook het cursus materiaal op afgestemd en komt er geen “ruis” op de lijn als je start met een zelfde model 2e hands uurwerk waar een probleempje inziet wat je nu nog niet zelf kunt vinden.
Ik zag van iemand die dit jaar de cursus deed het uurwerk en de kast. Echt een heel gaaf ontwerp. Ja groot, maar elegant en bijzonder. De kastpoten en de omsluiting van de kast waren geprint door HOLTHINRICHS in Delft.
Daar kan een chinees kastje niet tegenop.
Bedankt voor de feedback allemaal. Ik heb even wat tijd nodig gehad om erover na te denken en heb toch besloten de inschrijving te annuleren. Ik heb gewoon moeite met de aanschaf van het uurwerk, mn de prijs.
Ik heb me ingeschreven bij Belle Heure, stuk goedkoper en ik hoef geen uurwerk te kopen. Voor mij als beginnende hobbyist prima.
De cursus bij Belle Heure is sowieso een goed idee, erg leerzaam kan ik je als ervaringsdeskundige meedelen.