De “grote” mannen pikken alles en zeker als ze ervoor langs komen.
De snelle gelegenheids boef gaat echt niet met je (verankerde ) kluis ervandoor .
Kluis is altijd beter dan geen kluis.
Ik zou niet met sleutel doen, dat idee had ik eerst ook.
Maar dan loop je dus altijd te leuren met een sleutel.
Of je moet hem elke keer verstoppen wat toch niet werkt.
Gewoon met code, gemak dient de mens en daardoor houd je het safe…
Mooie kluis kopen en aan de hobby om hem om te bouwen tot horloge paradijs.
Desnoods laat je een timmerman het doen.
Dagje werk, die kosten bespaar je dik door geen speciale opgebouwde horloge kluis aan te schaffen maar een kale stalen .
Mijn idee is ook dat een simpele maar zware kluis beter is dan een winder die ik verstop. Maar ik kan niet in het hoofd van de inbreker kijken. Weet hij dat ik hier een paar horloges heb liggen, dan zal hij doorzoeken totdat hij ze vindt. Overigens hebben ewe en alarmsysteem, dus dat maakt de tijdsspanne en kans op succes wel kleiner om te beginnen.
Zo werkt het niet. De verzekeringswaarde van een kluis, wil niets anders zeggen. Als je je waardevolle spullen wil laten verzekeren, dan is deze kluis met een inhoud tot 90K goedgekeurd door verzekeraar. Je moet dan je laten verzekeren van een waarde van 90K. Van die premie kan je behoorlijk wat leuke horloges kopen
Hangt af van de verzekeraar, kijk goed de voorwaarden na, voobeeld van interpolis:
Met een inboedelverzekering van Interpolis zijn jouw kostbaarheden automatisch verzekerd tot:
Elektronica en kunst tot € 35.000 (dit bedrag kan je verhogen als je preventiemaatregelen neemt).
Sieraden en horloges tot € 15.000
Edelmetalen, edelstenen en munten tot € 7.500
Als je jouw sieraden, horloges, edelmetalen, edelstenen en munten opbergt in een goedgekeurde kluis zijn deze bij diefstal verzekerd tot de waarde van de gestolen objecten. Er geldt een maximale uitkering van € 200.000 per object of verzameling.
Ik hoef hiervoor mijn inboedelverzekering niet te verhogen of aan te passen. (en is bevestigd door Interpolis)
Had ooit een verstopte kluis van 120 kg en op de eerste verdieping verankerd. Die gasten hebben de hele kluis meegenomen. Ze hebben de kluis van de trap afgegooid en zo meegenomen. De buren zei nog dat ze iets hoorden vallen maar daarna werd het stil. Due niets gedaan.
Heeft veel schade en ellende gebracht, maar veel zat er gelukkig nog niet in. Was net op vakantie en had alles naar de bank kluis gebracht. Ik geloof niet meer in kluizen. Maar het is inderdaad beter beveiligd dan een verstopte watch winder.
Ik heb overigens ook een professioneel alarm op de ruimte waar de kluis staat. Met sensoren op de deuren en al wat je wil. Onlangs is de installateur langsgeweest voor onderhoud, ik heb toen het alarm in werking gehoord. Daar ga je héél snel van lopen hoor
Maar inderdaad, combinatie met bankkluis voor vakanties of lange periodes van huis is belangrijk.
Het is ook een idee om een tweede ‘goedkope’ kluis aan te schaffen met wat goedkope juwelen en wat cash in. Deze verstop je op een makkelijker te vinden locatie. Met wat geluk vinden ze deze kluis eerst en zoeken ze niet meer verder naar de volgende.
Een kennis van me heeft zo gigantisch veel geluk gehad tijdens een homejacking. Daders eisten cash & juwelen die hij in huis had. Hij had een grote kluis waar zeer veel in lag en (bewust) een goedkopere kleinere kluis. Hij liep met de daders naar de kleinere kluis en gaf hen de volledige inhoud. Daarna vertrokken ze tevreden met een paar honderd euro en wat juwelen. Zijn grote kluis bleef onaangeroerd.
Had ik ook. Maar alarm werd al onklaar gemaakt voordat het de alarm centrale kan inbellen. Ja, lullig meterkastdeurtje met simpele slot. Meterkast deur is nu massieve deur met 5 punts slot
Helaas niet. Waren professionals. Door de voordeur naar binnen. Alle kamers overhoop gehaald. Maar ik hoorde laatst dat het nog erger kan. Alle kasten stukgeslagen. Zoeken naar verborgen laatjes (zoals in de film) en zelfs douche en bad wanden gesloopt.
Tegen dat soort gasten is niks te beginnen. En ik heb ook niet een collectie die dat soort maatregelen rechtvaardigt. Ik wil de gelegenheidsdief afstoppen (alarm vergeten, achterdeur per ongeluk niet op slot, dat werk). Dan denk ik dat ik met een goede kluis en daarin een losse winder wellicht beter af ben dan meteen aftikken voor de geintegreerde safe/winder combo want dan (i) wordt er beknibbeld op de kwaliteit van de safe (ii) heb ik meer plaats voor andere zaken/documenten. Betaalbaar alternatief zou zoiets kunnen zijn: http://www.uhrenwerkzeuge24.de/uhrenbeweger/safewinder/safewinderr-type-12-b-uhrenbeweger-safe.php
Ik gooi ‘m er toch nog maar een keer in: De Nederlandse Kluis. Ik heb geen aandelen maar ben een tevreden klant
Ietwat lastiger met wisselen enzo, maar ik vind het inmiddels ook wel iets hebben om een horloge wat langer om te hebben tot ik ‘m echt ‘moe’ wordt & dan naar Eindhoven om een nieuwe uit te zoeken voor de komende weken.
Het microbrand/Seiko spul ligt wel gewoon thuis voor de broodnodige avondwissels: die mogen ze hebben als ze ze kunnen vinden & erin slagen het pand ongeperforeerd te verlaten.
Persoonlijk heb ik ook een kluis verankerd in de kelder, maar ik gebruik hem niet.
Wat ik ook heb is een gepantserde deur tussen woon en slaap gedeelte, met veiligheidsslot, stalen frame en verankering in de muren. Kostte me een 8 jaar geleden een 2.000€ maar vind ik mijn beste aankoop ooit (op dat vlak). Geeft een geweldig gevoel van veiligheid. Bewaar mijn horloges dus niet in de kelder.
Ik heb een 2e hands kluis gekocht bij : https://www.vdhsafes.nl/
Voor relatief weinig geld die ook goed zijn voor de verzekering, heb aan hun gevraagd een klein gaatje te boren voor een stoom draad, en heb er zelf een stopcontact ingemaakt voor de watchwinder. Gezien die goedkoper zijn als allemaal op een batterij.
Dan heb ik op ebay deze winders gekocht :