Horlogemaat

Er zijn nogal wat uiteenlopende maten horloges en het lijkt dat er een trend is ze steeds groter te maken.
Welke maat past nu bij welke pols? Ik kan me niet voorstellen dat het er goed uitziet wanneer een klein mannetje met een joekel van een horloge loopt of een grote vent met een klein klokje.

Wie denkt er wat deskundigheid te bezitten?

Als de lugs van bovenaf gezien (op de pols dus) niet uitsteken en er nog een beetje band zichtbaar is, is het goed. Een loeistrak gekneld bandje van een horloge van 34 mm op een arm als een dikke kachelbuis is te klein.

Het is een puur modeverschijnsel . Momenteel kan het niet groot genoeg zijn , binnen 5 of 10 jaar zijn het weer de kleitjes die aan de winnende hand zijn en mag je bijna alleen de band zien . Kijk naar iets wat op jou pols past en ga niet te groot . Dat is natuurlijk mijn mening maar je moet volgens mij toch kijken naast de mode en je horloge koop je toch niet voor 2 of 5 jaar . Als je een mooie maat voor uw pols kiest , misschien klein naar huidige normering , dan zit je steeds goed , ook binnen die paar jaar .

Welke maat past bij mij? Dat is een vraag die ik mezelf nooit stel. Vind ik een groot horloge mooi dan koop ik het, ongeacht de maat van mijn pols, en zeker ongeacht wat een ander ervan zou zeggen. Wat een ander van mijn horloges vind is ook voor mij totaal onbelangrijk. Ik draag wat ik mooi vind en wat een ander daar van vind, is zijn geneugte of zijn probleem. Wil hij met me mee genieten dan is dat OK, wil hij dat niet dan kan hij beter gaan.
Zo dat lucht op. Afijn mooi is mooi klein of groot. Ik denk trouwens dat de meeste echte liefhebbers zich nooit door de mode laten leiden. Overigens ieder zijn smaak. Maar een tikkie eigenwijs zijn in dit wereldje houd de horlogeboeren scherp. Wij zijn immers allemaal kritische klanten en dat moeten we vooral zo houden.

Arjay

het hangt ook nogal van de klok af…maar voor heren is tussen de 38 / 42mm nooit verkeerd .

Ik ben van de 34-38mm horloge’s. :slight_smile:

Daarnaast vind ik ook dikte een rol spelen, een klein horloge dat dik is ziet er ook niet mooi uit, maar als ie al wat groter en dik is is het al meteen meer in verhouding. Daarnaast speelt ook de lengte over de wijzerplaat een belangrijke rol (zie Ed’s reactie), dus eigenlijk het totaalplaatje. :wink:

Een kleintje kan ook mooi zijn, als ie het maar doet.

Ja, precies. Ik had laatst 2 Pateks om: 37mm grande taille (zat perfect) en een 37 mm handopwinder (met de “scherpe” kastvorm en rechte lugs, was te groot). Zeker bij horloges met lederen band is het mooi om van bovenaf bezien nog een cm of 1,5 van de band te zien (zowel boven als onder dus). Loopt de band gelijk “naar beneden”, is de kast m.i. te groot.

vreugd2 Schreef:

Een kleintje kan ook mooi zijn, als ie het maar
doet.

Dit gaat nog steeds over een horloge Adriaan ? :wink:

Nou, ik heb vandaag, naar aanleiding van jullie adviezen, dan mijn nieuwe horloge gekocht en niet te groot en niet te klein. Het is een klassiek horloge de Raymond Weil 2835 ST00308. Het is geloof ik 38 mm en dat gaat prima.
Alleen de zwarte band oogt nogal saai, maar deze zal ik over enige tijd vervangen door een dieprode of oranjeachtig, of roodbruin exemplaar. Ik vind trouwens lederen banden leuker dan stalen, om de zoveeel tijd neem je een nieuwe en je horloge krijgt weer een update. Bovendien schrik ik soms van de prijsverschillen tussen een lederen en een stalen band. Soms moet je 300 Euro of meer als add on prijs betalen voor een horloge met stalen band. Overigens heb ik mijn horloge gewoon bij de juwelier in mijn eigen stad gekocht. Omdat ik zei dat ik bij van Gelder 20 % kon krijgen, kreeg ik van hem 15 %. Bovendien hebben ze in het verleden mijn Omega Constellation gewoon gratis gerepareerd; er was een zwart cijfer uit het geklemde cijferplaatje geraakt. Bij Siebel had ik voor hetzelfde euvel eerder 50 Euro moeten betalen.