Horlogemaker beroep

Hallo,
Ik vraag me af, er zijn volgens bij redelijk wat mensen hier die een uurwerk kunnen reviseren, smeren en assembleren. Is horlogemaker tegenwoordig nog een beroep waar je van kan leven, of waar je in kan doorgroeien? Ik hoorde laatst iemand die zei dat horlogemaker een uitstervend beroep is. En die mensen die bijvoorbeeld bij Rolex en Breitling werken, die de horloges in elkaar zetten, krijgen die een redelijk salaris?

1 like

Uitstervend omdat er bizar weinig plekken zijn waar je het nog kan studeren.

In Belgiƫ bv 2; Antwerpen als voltijds middelbaar technisch onderwijs
Tongeren bij Syntra als volwassenenonderwijs

Uitstervend? Het is maar hoe je het bekijkt. Door de grote toegenomen vraag naar met name mechanische horloges hebben de bestaande horlogemakers het erg druk, dat is mijn ervaring. Over de jaren gezien dat ik er nu mee bezig ben heb ik nog geen afname in de belangstelling gemerkt, sterker nog, het vintage segment is nog steeds niet te verzadigen en juist deze klokjes hebben regelmatig service nodig. Wat het oplevert geen idee, maar uitstervend? Ik dacht het niet.

1 like

Laat ik het anders verwoorden? Is er nog vraag naar dit beroep? Stel dat je wel een opleiding volgt, is het dan redelijk mogelijk om werk te vinden of als zzp er aan de slag te gaan?

1 like

In dienst van ā€¦ verdien je niet veel. Als zelfstandige zul je uiteindelijk in het werk omkomen. Probleem is toegang tot onderdelen.

3 likes

ik denk dat je prima aan de slag kan als uurwerkmaker in loondienst. Als je een eigen atelier wilt beginnen dan lijkt het me lastig om daar een serieus bestaan in op te bouwen omdat je enorm veel gereedschap nodig hebt, als het even kan een forse voorraad aan onderdelen (van sommige merken kun je overigens geen, of alleen onder bepaalde condities, nieuwe onderdelen bestellen) en niet te vergeten een klantenbestand. Je legt het dan vaak door alle kosten om het officieel te doen ook af tegen de serieuze hobbyist.

Maar vergeet niet dat de skills die je leert (fijn mechanica) je ook zeer geschikt maakt voor andere beroepen in de techniek, dus staar je niet blind op alleen uurwerkmaken.

4 likes

Daar sla je de spijker op de kopā€¦ een hobbyist kan vaak met 2dehands gereedschappen goed uit de voetenā€¦ maar als professional moet je gewoon als je begint meteen goed spul hebben staanā€¦

als je alleen al kijkt naar wat een werkbank kan kostenā€¦ 't is niet verwonderlijk dat ik er 7 verkocht heb vanā€™t jaar en nummer 8 momenteel besteld wordtā€¦

fijnmechanisch werk kun je prima doen als je een horlogemakers opleiding gevolgd hebtā€¦ andersom kan het ook dat je het horlogemakersvak inrolt vanuit een fijnmechanisch beroepā€¦ zoals mij overkwamā€¦

Reparatiesā€¦ je moet er maar zin in hebbenā€¦ 't is als er iets vervangen moet worden een kwestie van uurwerk demonterenā€¦ dat wat nog in orde is schoonmakenā€¦ onderdelen bestellenā€¦ en dan samenbouwen als je alles binnen hebtā€¦ voor jeā€™t weet heb je een kast vol stolpjes met horloges die wachten op onderdelenā€¦

Tochā€¦ als je kijkt naar bijvoorbeeld Kalle Slaapā€¦ van IT-er naar Horlogemakerā€¦ en hij heeft het druk genoegā€¦ eigenlijk alle horlogemakers die ik ken hebben werk genoegā€¦

2 likes

Tuurlijk is er een goede boterham te verdienen. In Schoonhoven is er een goed bezochte MBO of deeltijdopleiding te volgen (Zadkine college) Er komen per jaar ongeveer 20 uurwerkmakers van school, dit kunnen horloge- of klokkenmakers of allround uurwerkmakers zijn.
Beginnen zonder netwerk en geld is in de horlogereparatie nagenoeg onmogelijk, met grote uurwerken gaat dat wat gemakkelijker en is de investering wat kleiner. Of je geld verdient of niet hangt natuurlijk af van je ondernemersvaardigheden en zakelijkheid. Je kunt nog zo goed zijn in het uurwerkmaken, als je niet zakelijk bent ga je op de fles.

1 like

leuk interviewtje met Jorisā€¦ken ik nietā€¦wel leuk.

http://www.jorisuurwerkreparatie.nl/index.php/tips/15.html

Hugo Jƶrisā€¦ Ik ken em welā€¦ heeft een heel mooie werkbankā€¦ een originele DumeT Mk IIIā€¦

2 likes

Zijn er ook mensen die uurwerken kunnen reviseren zonder dat ze zon speciale opleiding hebben gedaan? Waarschijnlijk ga ik volgend jaar beginnen met hbo werktuigbouwkunde maar ik vind uurwerken bere interessant? Momenteel lees ik boeken zoals handleiding voor de uurwerkhersteller van hendritzki die ik leen van een oud-horlogemaker. Heb heel wat mechanische zakhorloges liggen, sommigen gekocht voor een tientje. Kun je het jezelf een beetje leren?

Zeker, mits je het passende gereedschap hebt en enige vorm van wilskracht. Er zijn hier legio self taught uurwerkmakers, maar in de basis heb je wel iemand nodig die het je een keer heeft voorgedaan, dat is in ieder geval ernstig aan te radenā€¦

Ja en neeā€¦ Ik kan zelf een uurwerkje wel reinigen en smerenā€¦ 'k doe ook wel eenvoudige reparaties, maar een opleiding heb ik nooit gehadā€¦

Wat ik wel heb is jaren ervaring als gereedschapmaker, een flinke dosis technisch inzichtā€¦ en de juiste kennissenā€¦

Kennis is macht tenslotte, maar Kennissen is meer machtā€¦ een horlogemaker die WEL de opleiding gedaan heeft, kan je in 5 minuten meer vertellen dan wat je zelf in 5 maanden uitvlooit.

HBO werktuigbouwkundeā€¦ tjaā€¦ met een MBO opleiding kom je verderā€¦ dan sta je nog regelmatig met ā€œVuile potenā€ in machines te graaien naar onderdelen die je gemaakt hebtā€¦ al ligt de focus in het MBO ook niet meer op de praktijkā€¦

Voor het algemene technische aspect is een Werktuigbouw opleiding natuurlijk beter dan nietsā€¦

er zijn natuurlijk genoeg hobbyisten die zeker wel weten wat ze doen, en ook echt goed werk leverenā€¦ maar 't is niet iets wat iedereen zo maar kan lerenā€¦ 't fijnmechanische moet je liggenā€¦ je moet weten wat je aan het doen bentā€¦ dus moet je tot in de details weten hoe alles werkt, of dient te werken, en dan geduld, volharding, geduld, een vaste hand, geduld, een goede fijne motoriek, en ā€¦ had ik geduld al genoemd?..
En dan natuurlijk nog de ā€œinrichting van je werkplaatsā€ā€¦ werkbankje, oogloupes, oliegevers, smeermiddelen, triebniet, stenenpers, glazenpers, waterdichtheidstester, schroevendraaiers, pincetten, wijzerafnemers, demagnetiseerapparaatje, stolpjes, wetstenen, diamantine, polijstmachine, glasafnemer, draaibankje, rolleerapparaat, tappenbankjā€¦(draai ik door?.. :slight_smile: )

2 likes

" met een MBO opleiding kom je verder" Is het niet zo als je heel zwart wit kijkt dat HBO hoger is dan MBO?
En is het op een of andere manier mogelijk om bijvoorbeeld eens mee te kijken hoe een horlogemaker een uurwerk demonteerd, smeert en in elkaar zet? Op youtube heb ik ook veel filmpjes gezien van bijvoorbeeld mensen die een rolex cal 3135 servicen, nou zegt dat 0,0 over hoe goed je het zelf kunt maar ik vond het wel boeiend om te zien hoe het er aan toe gaat.

Zeker, maar daarin zie je vaak gewoon de verhandeling, wat je nodig hebt is iemand die je zegt waarom je iets op een bepaalde manier doet. Forumlid @koen is bezig met de ontwikkeling van een workshop die je in ieder geval wat meer inzicht moet bieden, dus hou gewoon het forum in de gatenā€¦

1 like

Er zit een beetje een kern van waarheid in.
HBO is over het algemeen meer theorie en minder praktijk terwijl dat bij MBO omgekeerd is.
Maar uiteindelijk is het maar net wat je zelf met zoā€™n opleiding doet als je hem gehaald hebt.

Ik sta met mā€™n HBO ook nog steeds met ā€œVuile poten in machines te graaien naar onderdelen die ik gemaakt hebā€.

Ik zou zeggen, koop eens een setje schroevendraaiers en een paar oude zakuurwerken. Als je het lukt deze uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten, zodat ze het weer doen en je hebt er plezier in, dan is het misschien inderdaad iets voor je om als ZZPā€™er te doen. Je zou het in eerste instantie ook naast een ā€˜normaleā€™ baan kunnen doen net zolang totdat je er je brood mee kunt verdienen.

Ik heb zelf ervaringen met HBO geschoolden die totaal geen feeling met de praktijk haddenā€¦ ze begrepen de meest basale dingen niet, met als gevolg dat ze met ā€œonmaakbareā€ oplossingen kwamenā€¦

je moet van jezelf al de feeling hebben met het materiaalā€¦ dat kunnen ze je op school niet lerenā€¦ zeker niet op een HBOā€¦ op de LTS stond ik als jochie van 13 al achter draai, frees en slijpmachinesā€¦ dan krijg je veel informatie te verwerken over hoe materialen zich gedragen, en wat er mogelijk isā€¦

op HBO niveau ligt de focus veel meer op theoretische zakenā€¦ ook belangrijkā€¦ maar wat heb je aan theorie als je het zelf niet kan controleren door het te makenā€¦

2 likes

Volgens mij heeft Paul/Viewport het niet zo zeer over toegang tot gereedschap maar over het feit dat merken als Omega, Rolex de zelfstandige horlogemaker geen uurwerk onderdelen zal leveren. Dat doen ze allen naar certified service centers, en dat ben je niet zo maar als zelfstandige.

De ouderwetse LTS, dat is iets wat nooit afgeschaft had moeten worden.

Helaas zie ik met betrekking tot MBO opleidingen ook dat de focus steeds minder op de praktijkvakken ligt. Maar dat is denk ik de trend van tegenwoordig, dat iedereen maar een soort van ā€˜managerā€™ moet worden, waarbij over het hoofd wordt gezien dat (in mijn opinie) een goed manager ook de nodige praktijkervaring heeft. Zeker in de techniek.

en wat technisch inzicht is ook wel handig, en dat is iets dat leer je op geen enkele school.