Horlogemaker en de toekomst

Omgekeerd vind ik dat het ook wat afbreuk doet aan de hobby als horlogeliefhebber. Je hebt dezelfde 2 keuzes bij onderhoud: je vraagt het aan een zelfstandig horlogemaker aan een eerlijke prijs voor beide partijen, maar die geraakt dus altijd maar moeilijker aan die onderdelen of je zit vast aan vaak hele dure servicekosten via AD’s en je ziet niet eens waar je horloge naartoe gaat, laat staan dat je enige controle hebt over wat er gaat gebeuren.

Als dit laatste bij een eerlijke gecertificeerde horlogemaker is die zijn investeringen en cursussen moet terugverdienen, dan zou ik er nog wat meer voor over hebben. Helaas zijn ze dun bezaaid en is het eerder via een dealer die niet altijd eerlijk is en wat dus niet persé goed afloopt (zelf meegemaakt met een Tudor).

Ik zou zelf schrik hebben om nu aan een opleiding horlogemaker te beginnen eerlijk gezegd. Als de merken je toch maar uitpersen of buitenspel zetten… en als verzamelaar denk ik soms van: al die onsympathieke merken eruit en enkel kleine merken met een “eerlijk” beleid, maar ze zijn dunbezaaid en je weet vaak niet wat hun toekomstplannen zijn. Spijtige zaak allemaal, maar goed, zo is het nu eenmaal.

2 likes

Dat klopt de schaarste in goede horlogemakers zie je niet direct terug in het salaris als je voor een groot atelier of merk hier in Nederland werkt.
Het is ook zo dat de mogelijkheden hier in de buurt beperkt zijn om echt verder te komen, en veel beginnen dan uiteindelijk zelfstandig.
Maar dan moet je wel flink investeren want zonder gecertificeerd te zijn voor een paar merken gaat het heel lastig worden.
Of je moet naar Zwitserland gaan daar heb je genoeg kansen als je het wilt maken bij de grotere merken.
Daar liggen ook de salarissen een stuk hoger maar de levenskosten zijn daar natuurlijk ook hoger.

3 likes

Dit is trouwens enorm goed nieuws voor wij als independents. Service beurten stijgen kwa prijs, prijs van de horloges stijgen net zo hard mee. Het is juist nu dat verzamelaars er achter komen dat je voor hetzelfde bedrag ook een horloge van een independent watchmaker aan kan schaffen.

5 likes

Tijd voor een Ketelaars in de verzameling :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Vaak zijn de levertijden en hier een struikelblok. :laughing:

2 likes