Kreeg dit artikel over de horlogemaker en de toekomst dat vandaag in de New York Times gepubliceerd is.
Er zal op korte termijn een behoorlijk tekort aan toekomstige vakmensen ontstaan. Deels ontstaan door vergrijzing en anderzijds door onbekendheid van het vak.
Ik kom de laatste tijd steeds vaker jongeren tegen die voor een âold schoolâ vak kiezen (meest recente voorbeeld: glas-in-loodâŠerg cool dat je dat nu nog/weer/ĂŒberhaupt kunt studeren blijkbaar).
Niks hip. Met je handjes werken word tegenwoordig hetzelfde of beter betaald als hbo.
Onder andere in de bouw kan je goed geld verdienen, was enkele jaren geleden wel anders.
Herkenbaar, hier in NL is er ook een vergrijzing gaande onder de horlogemakers en je zit zo 4 maanden te wachten op een reparatie/service.
Dit was voor mij een reden om zelf te beginnen met prutsen, ik zal op 5-10% van wat een echte horlogemaker kan, maar als ik wat meer âzelfvoorzienendâ kan zijn dan is dit voor mij al voldoende!
Volgens mij wordt er nog steeds veel te weinig betaald voor een goede horlogemaker, terwijl je voor een service de hoofdprijs moet betalen. Blijf het vreemd vinden.
Ergens wel gaaf. Ben zelf in de academische wereld werkzaam geweest en had altijd al de schurft aan collegaâs die neerkeken op het âwerkvolkâ. Ben er zelf mee gekapt enkele jaren geleden en het idee dat een metselaar of zo nu meer verdient dan een universitair docent vind ik eigenlijk wel lachen
Toen ik destijds begon met de opleiding (2017) was er een wachtlijst voor het BEO traject wat ik heb gevolg @ Schoonhoven. Ik had het geluk dat ik een paar weken voor de start van het nieuwe schooljaar de kans kreeg om deel te nemen, omdat er iemand was afgevallen (dat was even snel schakelen haha).
Ik denk dat er momenteel genoeg animo is, maar een opleiding is stap 1. Daarna begint het pas echt Als je echt een horlogemaker wil zijn die uurwerken kan herstellen en/of restaureren, dan moet je nog het nodige leren.
Een beetje ETA uurwerken servicen bij een groot merk kan natuurlijk snel, daar heb je niet zoveel kennis/ervaring voor nodig. Dat is gewoon lopende band werk
En stel je maakt de keuze om als zelfstandige te beginnen beginnen de problemen pas echt. Naar mijn inziens heb je twee keuzes, of je gaan niet voor gevestigde merken werken en het gaat een eeuwige strijd worden om aan onderdelen te komen (wat elk jaar lastiger aan het worden is) of je gaat voor gevestigde merken werken en je moet dure cursusen volgen in combinatie met een enorme investering aan verplicht gereedschap.