Horlogemaker gezocht voor Tissot le Locle

Hoi,

Zes jaar geleden heb ik een Tissot Le Locle gekocht voor mijn vrouw. Onlangs ontdekten we dat het horloge niet meer liep. Ik heb het vervolgens naar de juwelier gebracht waar ik het destijds heb gekocht, met de vraag om een eventuele reparatie.

Volgens de juwelier moet het uurwerk volledig worden vervangen en moeten daarnaast enkele onderdelen worden gereinigd. De kosten hiervoor bedragen €450.

Is dit een reële prijs? Persoonlijk vind ik het nogal aan de hoge kant.

2 likes

Prijs is reël als de reden voor reparatie ook klopt.

1 like

ja aan de hoge kant, maar zoals vaker gezegd een juwelier is geen horlogemaker en drijft als tussenpersoon de kosten onnodig op. Als het uurwerk wordt vervangen dan hoeven er maar weinig onderdelen gereinigd te worden… zoek een horlogemaker

5 likes

450 Euro is wel prijzig, officiele Tissot prijzen zie je hier, en die zijn lager:

5 likes

Watch inside bellen in rijsen

2 likes
2 likes

Valt me ook wel tegen van Tissot, een automaat die er na 6 jaar mee stopt.

1 like

Ik heb niet eerdere ervaring met Tissot maar ik vond het ook wel snel ja.

2 likes

Misschien kan @Horloge24 je hierbij helpen

Om de 6 jaar onderhoud is redelijk normaal maar om er een compleet uurwerk in te zetten is niet gebruikelijk. Roest?

Prijs is in mijn ogen fors ( denk dat de beruchte juweliers marge toegepast wordt)

Ga naar een horlogemaker die ook de Tissot onderdelen kan bestellen => denk aan pakkingen en bijvoorbeeld een kroon. Ben zelf ook geautoriseerd voor Tissot maar dat zijn er in Nederland veel meer.

6 likes

Beetje raar verhaal, ik heb verschillende Tissot’s (mechanisch) en die krijgen onderhoud bij Tissot. De juwelier stuurt ze naar Tissot, ik krijg dan netjes een prijsopgave. Laatst was de Ballade aan de beurt, dat heeft 235 euro gekost.

1 like

Hier ook le locle laten doen dit jaar bij juwelier.
Nieuwe powermatic erin, kosten 275 euro. Kan weer 5 jaar aan.

Zou toch hopen op meer dan 5 jaar…

Tja… Een plastic (polymeer) echappement. Dat is niet geweldig nee

2 likes

Ik heb de mail even teruggelezen en ze zeggen dat het hele uurwerk uit elkaar moet. Het gaat dan om schoonmaken en eventueel vervangen van versleten onderdelen. Ik heb via een HF lid een horlogemaker doorgegeven gekregen die ik morgen even ga bellen. Bij de juwelier ga ik hem dus sowieso niet meer laten repareren

1 like

Niet de eerste keer dat dit toegepast wordt hoor. Mijn automatische Swatch Irony is intussen bijna 30 (!) jaar oud en doet het zonder onderhoud nog prima. En die heeft ook een kunststof echappement in zijn ETA 2842…

Deze binnenwerken zijn intussen ook al wel even op de markt en hebben tot voor zover ik al gezien en gehoord heb nog een prima reputatie. Ik heb nog niet veel bewijs gezien dat het gebruik van kunststof onderdelen daadwerkelijk problematisch is in deze binnenwerken. Ik sta uiteraard open voor het tegendeel.

Daarnaast heeft lang niet elke variant van de Powermatic een kunststof echappement.