Horlogemaker omgeving Zwolle - Harderwijk

Ik ben op zoek naar een goede horlogemaker in de regio Harderwijk - Zwolle. Onder het kopje “ervaringen met …” Kan ik geen horlogemaker vinden die in deze regio woont, dus vandaar mijn vraag in dit forumonderdeel.

Mvg, Jacob

Niemand?? Of stel ik mijn vraag toch op het verkeerde deel van het forum?

Groet, jacob

dit is een betere plek voor je vraag en eigen onderzoek:
http://www.horlogeforum.nl/list.php?20

succes

Tja, hoe toevallig. Ook ik zoek een goede horlogemaker. Gisteren nog bij een horlogemaker in Zwolle geweest met mijn oude Russische Henry Moser horloge uit +/- 1915. Al toen ik binnenkwam dacht ik “hier laat ik mijn horloge niet achter”. Wat een rommeltje in de werkplaats. Bij mijn vraag of hij oude horloges een complete onderhoudsbeurt kon geven zei hij niets, pakte mijn horloge en concludeerde dat deze onregelmatig liep en dat ik er vooral niets aan moest doen. Pas als het horloge helemaal niets meer zou doen zou oliën helpen (tsssss).

Kortom, waar vond ik een betrouwbare horlogemaker met passie voor zijn vak binnen een straal van pakweg 50km rondom Zwolle?

groet,
Hans

slls Schreef:

Tja, hoe toevallig. Ook ik zoek een goede
horlogemaker. Gisteren nog bij een horlogemaker in
Zwolle geweest met mijn oude Russische Henry Moser
horloge uit +/- 1915. Al toen ik binnenkwam dacht
ik “hier laat ik mijn horloge niet achter”. Wat
een rommeltje in de werkplaats. Bij mijn vraag of
hij oude horloges een complete onderhoudsbeurt kon
geven zei hij niets, pakte mijn horloge en
concludeerde dat deze onregelmatig liep en dat ik
er vooral niets aan moest doen. Pas als het
horloge helemaal niets meer zou doen zou oliën
helpen (tsssss).

Zulke ervaringen heb ik ook gehad. Had er ook geen goed gevoel bij. Kreeg praktisch hetzelfde advies.

Zou dit soms komen doordat ze van een oudere/andere generatie zijn? Waarbij je niks ging vervangen als iets het nog deed? Waarbij een gemiddeld horloge 80 guldens kostte en de gemiddelde horlogemaker vooral batterijtjes verwisselde en af en toe een mechanisch horloge beetje afstelde als ie wat afweek? En pas bij defect het de moeite vond om er wat aan te doen (mede misschien versterkt/veroorzaakt, doordat de klant geen 50 guldens over had voor een servicebeurt)? Ik zit maar wat te brainstormen hoor!

Kijk, ik kan me voorstellen dat als ik horlogemaker was, dat ik de klant bij een Seiko5je (met alle respect!) zou voorleggen dat een servicebeurtje uiteraard kan. Maar dat ie dan ook de afweging kan maken om het horloge door te dragen totdat ie niet meer ‘kan’. En vervolgens een nieuw uurwerkje erin te laten zetten. Zo een 7s26 ofzo kost een paar tientjes. Een servicebeurt is tegenwoordig al vaak meer…
Met de kaarten op tafel kan de klant zelf bepalen of ie het waard vind om een servicebeurt uit te laten voeren.

En misschien geldt in zekere mate ook voor een eenvoudig automaatje als een eta 2824. Een nieuw uurwerk kost even uit 't hoofd ongeveer 150 euro. Een servicebeurtje kan al oplopen van 80 tot 150 euro. En sommigen vragen er zelfs nog meer voor. Dus tja… wat kies je dan?

Maar om zo ongenuanceerd te zeggen dat je em maar beter kunt dragen totdat ie het niet meer doet, vind ik wat kort door de bocht.

Informeer eens bij Huijssoon in Epe.
Eens geweest voor een servicebeurtje en dat is mij prima bevallen.
Ze hebben daar een uurwerkhersteller in huis.

ibink juwelier barneveld
kaasschieter juwelier putten en barneveld
???

Ik heb hem ingeleverd bij een goudsmit die horloges laat ophalen door een horlogemaker. Vervolgens krijg je eerst een prijsopgave. Ik heb gevraagd voor een volledige beurt, dus niet mechanisme eruit, uurplaat eraf en spoelen maar, maar echt helemaal uit elkaar, nakijken en oliën. Ben benieuwd.

Hans

slls Schreef:

dus niet
mechanisme eruit, uurplaat eraf en spoelen maar

Wordt zo iets ook gedaan :S

ikzelf heb goeie ervaringen met Edward Schaap uit Harderwijk !!!

slls Schreef:

Ik heb hem ingeleverd bij een goudsmit die
horloges laat ophalen door een horlogemaker.
Vervolgens krijg je eerst een prijsopgave. Ik heb
gevraagd voor een volledige beurt, dus niet
mechanisme eruit, uurplaat eraf en spoelen maar,
maar echt helemaal uit elkaar, nakijken en oliën.
Ben benieuwd.

Hans

:sunglasses: