Horlogemaker van het verleden

Hallo collega horlogeliefhebbers,

Even een kort vraagje waar ik al een tijdje naar op zoek ben (althans het antwoord dan).
Heeft iemand een leuke interessante link naar de productie van horloges in het verleden?
Met het verleden bedoel ik dan voor 1900 en misschien ook kort daarna. Tegenwoordig is de productie van deze mini onderdelen vrij simpel in vergelijking met 100 jaar geleden. Ik ben erg benieuwd naar hoe men dit vroeger maakte, de onderdelen, de kast het glas etc.
Misschien is dit ergens goed beschreven of is er interessante info op het web beschikbaar.
Ik zie uit naar de reacties!
En ja ik heb natuurlijk zelf gezocht maar er is bijzonder weinig te vinden over hoe men vroeger tandwieltjes o.i.d. produceerde. Mechanische horloges zijn kunstwerkjes, maar hoe ze dat vroeger klaarspeelden…

Groet,

Peter

3 likes

Dat is een goede vraag.
Ik zoek hier ook al lang naar.
Je ziet alleen maar foto’s van het in elkaar zetten van horloges.
Maar hoe deden ze dat zonder CNC machine?
Je ziet wel eens horloge draaibankjes soort houtdraaibanken.
Maar daar snij je geen schroefdraad op of een asje op maat mee!

1 like

Precies dit…zonder autoCAD en cnc. Vroeger was het nog meer kunst dan nu.
We wachten af, er zit veel kennis hier op het forum.

1 like

Geweldig! Dank je!

Eh, jawel. Met zo’n horlogemakersdraaibank maak je ook assen en snij je zowel binnen als buitschroefdraad. Je kunt er (bijna altijd) een indexer bijkopen zodat je ook tandwielen kunt snijden op dezelfde bank.

2 likes

laat maar foto’s zien
Zit er ook een beitel houder en nonius op ?
Langsgeleiding?

Ik denk dat je meer aan een filmpje hebt dan een foto.

Svp niet op Marktplaats gaan zoeken naar zo’n ding want ik ben ook op zoek naar een tweedehans voor een prijs die ik als hobbist nog kan betalen :slight_smile:

1 like

Dat snap ik. Ik heb ook een draaibank en een freesbank. Tandwielen maak ik op de freesbank met een verdeel tafel. Maar mijn draaibank en freesbank heeft een digitale uitlezing en en dat werkt wel leuker.
Vroeger nog geleerd met normale nonius. Maar met een leunspaan kan ik niet zoveel zo’n vast hand op 0,01 kan ik niet vast houden. Maar wel respect wat ze vroeger konden. En inderdaad de hulpstukken beitels en frezen enz. kosten bijna net zoveel als de draaibank of freesbank zelf!

2 likes

Ik ben opgeroeid met draai- schaaf- en freesbanken dus daar ben ik niet zo bang voor. Maar ongezien kopen zal ik niet. Voor mij is het belangrijk of er geen speling tussen de onderdelen en lagers zit.

1 like

Weer wat geleerd: bij ons thuis noemen ze een verdeel tafel altijd een indexer. Grappig dat er een Nederlands woord voor bestaat.

Ik weet niet of jij er ervaring mee hebt… ik heb al een paar zitten kijken naar die mini CNC machines. Je ziet ze wel op KickStarter voorbij komen. De meeste zijn voor kunstof of hoogstens alu. Maar er zijn er ook een paar die hardere metalen aankunnen. Durf het eigenlijk niet zo maar te bestellen ivm precisie en repeatablility. Jij misschien al eens tegengekomen en ervaring?

2 likes

Die kende ik ook niet. Even gezocht natuurlijk. Lijkt me erg mooi gemakat idd. Jammer dat ze niet meer bestaan.

1 like

Ik ben nog ouderweds en heb de digitale uitlezing zien komen Sony was vogens mij het eerst.
Zoals ik al zij kan ik digitaal uitlezen het verplaatsen van b.v. mijn beitel.
Ik moet gewoon nog zelf slingeren en rekening houden met afwijkingen en veering van de beitel.
Maar dat is ervaring zal ik maar zeggen.
Ik heb dus geen CNC bank waar je alles kan ingeven.

2 likes

Nee ik ben ouderweds.
Heb geen ervaring met CNC banken.
Ken het wel als ik iets uibesteed.

2 likes