Horlogemakers cursus/seminar

Geachte lezers,

Sinds enkele jaren spendeer ik een groot deel van mij vrije tijd aan horloge’s o.a. door fora (rolex-, horloge-,vintagerolex, dzvlforum), boekjes, tijdschriften website’s etc.
De laatste tijd gaat mijn interesse steeds meer uit naar de techniek achter deze horloge’s, zoals de benamingen, het de-, monteren, servicen, polijsten, lassen etc. Graag zou ik (en misschien andere geïnteresseerden) eens een beknopte introductie cursus/seminar willen volgen m.b.t. het uurwerk maken.

Dus nu is mijn vraag; weet of kent iemand een uurwerkmaker/hobbyist die zo’n dagje/cursusje zou willen geven? Of zijn er andere mensen die ook in bovenstaande zijn geïnteresseerd dan hoor ik het graag, wie weet kunnen we als groep iets organiseren?

Gr.
Frank

P.s. De ‘leraar’ hoeft dit wat mij betreft niet voor niks te doen, mocht iemand een idee of voorstel hebben schroom je niet om te pm-en!

Nt

Hey Frankster,

Mijzelf leek het ook altijd erg leuk, veel gezocht op internet en ze worden wel aangeboden oa in Duitsland, waarbij je je eigen horloge mag houden voor ongeveer 1000 een weekend.

Ik heb een standaard chinees setje gekocht, oude automaatjes/handopwinders gehaald en nav de Topic in “archief/techniek” op dir forum van Morse stap na stap nagedaan en gewoon geprobeerd, wat kan er fout gaan?

Verder stond er toevallig tijdje terug een advertentie in Watching voor een een-daagse cursus bij Paul van Zeeland, was erg interessant.

Moraal van verhaal, als je echt zo enthousiast ben zou ik niet wachten en zelf gaan proberen!:smiley:

Goede tip van Paul van Zeeland!
Ik denk ook dat het de beste optie is, een setje kopen met een paar werkjes en gewoon beginnen…

Toch bedankt!

Gr.

Frankster Schreef:

Goede tip van Paul van Zeeland!
Ik denk ook dat het de beste optie is, een setje
kopen met een paar werkjes en gewoon beginnen…

Toch bedankt!

Gr.

+1
Ik was begonnen met een Chinese 6497 kloon. Kost enkele tientjes. En voor dat geld zou ik er een 2e reserve/donor uurwerkje erbij nemen. Er ging bij mij onverhoopt iets mis, en dan is het fijn dat je toch verder kunt werken met donoronderdelen.

. +1

Ik was begonnen met een Chinese 6497 kloon. Kost
enkele tientjes. En voor dat geld zou ik er een 2e
reserve/donor uurwerkje erbij nemen. Er ging bij
mij onverhoopt iets mis, en dan is het fijn dat je
toch verder kunt werken met donoronderdelen.

Dit kan je doen, maar het is beter om met oude zwitserse uurwerken te werken. Omdat de kwaliteit beter is werkt het echt makkelijker.
Een goed oefenuurwerk is AS 1130.
Als je een aantal lopende (en donor uurwerkjes hebt want er gaat zeker wat stuk in het begin), dan je oefenen.

De donoruurwerken hoeven niet veel te kosten, maar voor gereedschap ben je wel flink wat geld kwijt.

Ik heb de cursus in Schoonhoven gevolgd en al een paar jaar ervaring, dus ik kan je wel op weg helpen als je toevallig in de buurt woont.

Bedankt! Voor de reactie’s en pm’s.
Dit word dus zoeken op de bay naar uurwerkjes.