■ 🔧 Horlogemakers-gereedschaps-adviesvraag

Beste HF’ers

Ik deze maand beginnen aan een cursus uurwerktechniek bij Chronoglide en ik wil eigenlijk wel wat gereedschap gaan aanschaffen voor wanneer ik daar klaar mee ben.

Nu vroeg ik me af. Bij welk gereedschap denken jullie dat het oké is om een budgetversie te kopen en bij welk gereedschap moet echt van de absolute topklasse zijn.
Met budgetversie bedoel ik overigens ergens tussen Aliexpress en Bergeon in.

Zijn er specifieke merken die aan te raden zijn?

Thanks alvast voor het meedenken!

6 likes

T stomme is dat je dat enigszins proefondervindelijk moet vaststellen. Als je de diverse topics zoekt/leest komt je verschillende ervaringen tegen. Ik denk dat je daaruit wel je conclusies kunt trekken.
Ik heb inmiddels veel via hier en Marktplaats voor acceptabele prijzen kunnen kopen.
Overigens heb ik nog zaken dubbel en ook over heb. PB maar als je iets zoekt.

3 likes

Hoi Archer,

Inderdaad wat @Plees zegt, ik heb het ook tijdens het repareren ontdekt.
Meestal begon ik met een budget versie tenzij op het internet goed beargumenteerd staat waarom dit niet slim is, bijvoorbeeld trommelveer-winders van AliExpress.
Soms heb ik ook gelijk goeie kwaliteit aangeschaft als er een goede deal langs kwam op Marktplaats, eBay of op de Rikketik.

Succes met de cursus en het zoeken van gereedschap!

Groetjes,
Jorick

3 likes

Ga ik doen!

Ook een goeie, ben nog nooit geweest maar wellicht de volgende keer een kijkje nemen.

2 likes

Hi Archer,

Ik ben ook af en toe een beetje aan het knutselen en kijken of ik het beter onder de knie kan krijgen.
Waar ik echt tegen aan liep was een goedkope set schroevendraaiers, mijn tip koop goeie anders erger je je zeker dit had ik ook.
Dat de schroevendraaier kop krom gaat ofzo , dit wil je gewoon niet.
Maar goed dit was mijn ervaring dus deze tip kan ik je meegeven, leuk trouwens dat je een cursus gaat doen staat ook nog op mijn verlang lijstje trouwens.

1 like

Goed gereedschap is het halve werk, met rommel maak je rommel. Forumlid Plees heeft al een goed voorstel en die gebruikt alleen maar goed gereedschap, hij weet ook wat en welk gereedschap je nodig hebt.

2 likes

Ook ik ben nog lerende :sweat_smile:
image

2 likes

Toevallig is de komende Rikketik volgend weekend 12 november in Houten.

1 like

Thanks! Een goeie set schroevendraaiers is inderdaad echt een must. Ik heb een paar jaar in de fijnmechanische instrumentmaker rondgelopen dus weet dat goed gereedschap een must is. Het is alleen zo dat ik in de horlogemakerij de merken niet ken die goed en goed genoeg zijn.

Komend weekend gaat het mij niet lukken maar er is er wel een om de paar maanden toch? Iemand al enig idee wanneer de volgende zal zijn, kan het op de website niet vinden.

1 like

Klopt, ieder kwartaal. De data voor volgend jaar zullen denk ik na de komende rikketik op de website komen te staan.

1 like

Als ik op de FB page kijk zie ik een onderdeel gereedschapsleer

Ik zou daarop wachten voor ik iets koop.

1 like

Zelf heb ik op internet en op het forum gelezen dat Bergeon goed is, heb een set aangeschaft en geen moment spijt gehad. Maar goed hangt wel een prijs kaartje aan, wel is het goedkoper als een nieuw horloge :rofl:

1 like

Bedankt voor het stellen van deze vraag Archer. Dit is een vraag die ik ook al wilde stellen, maar aangezien ik net pas lid ben van dit forum vond ik dat ik eerst even door moest zoeken om tot antwoorden te komen. Maar ik zal dit topic dus even op de voet volgen.

Ik ben er wel uit dat ik de schroevendraaierset van Bergeon ga kopen omdat dit volgens mij een essentieel onderdeel is waar je niet op moet besparen. Die ervaring heb ik namelijk inmiddels ook met klein electronica reparaties. Daar heb ik inmiddels ook een Ifixit toolkit voor gekocht die echt veel beter is dan de standaard goedkope schroevendraaiersetjes.

Verder ben ik er ook wel van overtuigd van de waardevastheid van deze tools. Dus mocht ik onverhoopt toch niks meer met de hobby doen dan zijn er altijd wel weer liefhebbers te vinden die Bergeon spullen over willen nemen.

3 likes

Ben zelf, zoals velen hier, begonnen met chinees spul, afentoe ok maar het bleek bijna altijd rommel…
Bergeon, A&F, Horia, Dumont…allemaal topspul en een topprijs, op de Rikketik kun je veel vinden soms voor een spotprijs, je kunt ook eens kijken bij Peter van de Kraats, die staat als je binnenkomt rechts aan de wand in het midden van de rij.
Ik heb veel Bergeon gereedschap kunnen verzamelen in de loop der jaren, dat gaat echt een leven lang mee. De cursus bij Kalle is mij wat tegengevallen. Ik begin komend jaar met een nieuwe cursus in Zeist, deze docent geeft ook les uurwerktechniek in Schoonhoven.

1 like

Lijkt me een uitstekende cursus bij chronoglide. Zolang die het maar niet in het Engels doet :grimacing:

Ik ben ook een startende hobby horlogehersteller en bouw mijn arsenaal tools op.
Besparen op schroevendraaiers en pincetten (jaja, spiraaltangen) zou ik niet doen. Bergeon respectievelijk Dumont worden vaak geadviseerd.

Maar dustcovers van Bergeon voor €25 of merkloos €4 en dial supports van Bergeon voor €55 of merkloos voor €8 dan kies ik de goedkope. Maar voor het echte werk, kies ik liever kwaliteit.

Als je in huis aan het klussen bent met inferieur gereedschap of spul waarmee je de klus niet goed klaren kunt, krijg je alleen maar ergernis en moet je alsnog de duurdere variant aanschaffen.

Succes met je cursus!

2 likes

Waarom is dit niet slim? Ik heb een set en ben er tevreden over :grin:

1 like

Wat al eerder benoemd is hier kan ik beamen.
Vooral een kwestie van proefondervindelijk vaststellen wat je wel en niet vaak nodig hebt, er is zoooo veel te koop aan gereedschap.

Ik zou in ieder geval niet bezuinigen op schroevendraaiers (Bergeon) en spiraaltang / pincet (dumont). Van die laatste hoef je in het begin geen uitgebreide set te nemen. Maatje 3 en maatje 4 of 5 om te beginnen kom je een heel eind mee.

En dan: hou je gereedschap scherp!
Ook kwalitatief goed gereedschap wordt op den duur stomp…

Succes en veel plezier gewenst!

1 like

Oh, ik hoorde en las namelijk dat de aangrijpingspinnen van messing zijn gemaakt en daardoor sneller afbreken/slijten.
Maar als jij er nog geen last van hebt kan het zijn dat het minder erg is als gedacht.

1 like

Kwam laatst dit tegen,

1 like

Dat is al een redelijke tijd geleden hoor, tegenwoordig hebben ze stalen assen👍🏼 Heb een setje van 10 waar ik €37 voor betaald heb. Erg universeel zijn ze niet maar de kalibers waar ze voor gemaakt zijn werken uitstekend!

2 likes