Ik ben een beginnende horlogemaker die HBO Werktuigbouwkunde studeert, en ik volg de minor Ondernemen. Bij deze minor ben ik een concept aan het opzetten voor een bedrijf, in mijn geval als horlogemaker. Zelf vindt ik het ook leuk om te streamen op twitch, en toen kwam ik op het idee om dat te combineren met het horlogemaken. En nu wil ik onderzoeken in hoeverre er animo is om mee te kunnen kijken met horlogemakers terwijl ze aan het werk zijn. (Ik ben op de hoogte van Chronoglide, en kijk regelmatig mee met zijn streams. Maar 1 streamer is niet genoeg om mijn onderzoek te onderbouwen.)
Hieruit volgt de volgende vraag:
Zou je mee willen kijken met een horlogemaker terwijl hij jouw horloge repareert/serviced?
De enige die ik ken en soms eens bekijk is diegene die je noemt, Chronoglide. Je zit daar met max enkele tientallen mensen, dus om er geld mee te verdienen moet je het volgens mij niet doen.
Het is niet perse om er echt geld mee te verdienen, het is voor interactie met de klant en heel eerlijk ook een beetje als gezelligheid tijdens het werk (gezien ik momenteel dagelijks vanuit huis zit te studeren)
Dat lijkt me ongeveer net zo spannend als gras zien groeien.
Begrijp me niet verkeerd hoor, het is reuze interessant maar zou het alleen binnen mijn concentratieboog kunnen behappen in gecondenseerde vorm van bijvoorbeeld de highlights.
Als dit enigszins interactief is en je iets vertelt over het waarom van je handelingen/volgorde of het mogelijk is om vragen te stellen dan zou ik zeker aan willen haken.
Ik zat wel te denken aan eventueel highlights, samenvattingen of timelaps ervan te maken en op Youtube te zetten. Maar ik ben nog heel onervaren met videoeditting. Maar dankjewel voor de reactie!
Momenteel stream ik al, maar ik ben nog aan het leren. Mijn vader is ook horlogemaker in Engeland en hij kijkt mee om mij te helpen en tips te geven voor als ik nog dingen fout doe. Maar ik beantwoord zeker vragen tijdens de stream, en ik probeer het een beetje interactief te houden. Ik doe de streams wel voornamelijk in het Engels, maar met nederlandse vragen zal ik gewoon in het nederlands antwoorden en eventueel vertalen voor de rest van de kijkers.
Hartelijk bedankt voor dit advies, hopelijk kan ik dit in de toekomst werkelijkheid maken, maar momenteel werk ik voornamelijk aan goedkopere simpelere horloges gezien ik nog relatief onervaren ben.
Mijn stream is te vinden op twitch.tv/thesketchyminstrel . Ik wil toch nog even benoemen dat ik nu nog een amateur ben die nog veel te leren heeft, dat is ook te zien in de stream van vorige week die nu nog terug te kijken is. En ik stream vrijwel elke Woensdag middag/avond (vandaag toevallig niet in verband met colleges).
Hi Martijn, ik vind dat je het goed doet. Om iedereen bij de les te houden, is het misschien een idee om video’s te maken van uitgelichte handelingen. Die laat je zien tijdens de live stream, met de reden hoe/wat/waarom en aandachtspunten. Daarbij een interactieve Q&A. Volgens mij bereik je dan een groter publiek.