Horlogemakers-vraag: batterij

Onlangs moest ik een batterijwissel doen en ik von in het horloge een RENATA 344 waar er eigenlijk een RENATA 386 moest in zitten.

Het is niet de eerste keer dat er in ene 2nd hand horloge zomaar wat ingepropt wordt.

Mijn vraag: is het schadelijk ?

344: 105 mAh, discharge over 10 kohm at 20°C to 1,2 V
386: 130 mAh, discharge over 8,25 kohm at 20° to 1,2 V

344: self discharge: less than 5% per year at 20°C
386: self discharge: less than 10% per year at 20°C

344: 1,45 g
386: 1,75 g

344= 3,60 mm hoog
386= 4,20 mm hoog

De batterij die er in zat was dus minder dik dan de batterij die er in hoorde te zitten.
Door de veer die op de batterij geschroefd was, leek dit geen probleem.

Maar ik zou er toch graag het fijne van weten :wink:

Volgens mij is alleen het voltage van belang…

De 386 heeft een grotere capaciteit. Overigens zou ik geen renata adviseren wegens lekgevaar.

menkepie Schreef:

De 386 heeft een grotere capaciteit. Overigens zou
ik geen renata adviseren wegens lekgevaar.

Anderen adviseren juist Renata (Swatch Group). Bijv:

Alleen het amperage verschilt, dus de 344 zal wat sneller leeg zijn. En de dikte natuurlijk, maar dat is dus geen probleem hier. Over de kwaliteit kan ik niets zeggen.

lekgevaar komt v.n. van alkaline batterijen
veel minder van lithium / zilver

Bedankt voor de reply’s !
Lijkt dus OK te zijn.

Renata staat bekent om zijn lekken. Dat de swatch groep het spul adviseert heeft te maken met het feit dat renata van de swatch groep is.

menkepie Schreef:

Renata staat bekent om zijn lekken. Dat de swatch
groep het spul adviseert heeft te maken met het
feit dat renata van de swatch groep is.

De in het artikel genoemde merken die Renata gebruiken (Rolex, Tag Heuer, Breitling) lijken me kritische klanten. Dat Swatch een batterij maakt & gebruikt die bekend staat voor het lekken, lijkt me onwaarschijnlijk. Ik heb het nergens gehad over wat Swatch adviseert & waarom.

Prima. Je hoeft niets van me aan te nemen. Doe er mee wat je wilt.
Even goede vrienden.

Men

Ik heb me bij zilveroxide eerlijk gezegd nog nooit druk om gemaak welk merk ik koop, als het maar A-merk is en daar reken ik renata ook toe :slight_smile:

344 of 386 maakt niet uit. Renata wordt vaak gebruikt omdat het Swiss Made is. De beste batterijen zijn van Energizer