Horlogemakers werkbank verlichting?

Waldmann LED.
Gelijkmatig licht, weinig schaduwwerking en regelbare lichtsterkte

5 likes

Werk jij continu onder de microscoop @BorisK ? Of enkel voor inspectie?

Keuze voor lampen:

https://www.boley.de/en/shop/7635.bench-lamps

Ik gebruik ondertussen deze:

https://boley.de/en/shop/6480.led-premium-line/2616.bench-lamp

1 like

@BMWX6M : Voornamelijk inspectie, soms wat fijn priegelwerk met balans spiraal, maar (de-)monteren toch gewoon met het oog en loupe. Met het plaatsen van een balans of het het goed zetten van een ankerrad voordat de radarkloof erop gaat vind ik het toch prettig om ook zijdelings in het uurwerk te kunnen kijken en dat kan met de microscoop niet

1 like

Ik gebruik deze lamp al jaren, bevalt uitstekend.

1 like

Ik gebruik deze ook op aanraden van Lieuwe het is echt een top ding😎

1 like

Ik gebruik vrij recent deze lamp

https://discountoffice.be/p/led-bureaulamp-dimbaar-84-leds-wit/?utm_campaign=1012&utm_content=all&utm_source=google&utm_medium=cpc&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAp5qsBhAPEiwAP0qeJjvzhEzvrR9U-oNe_7hCfs_vKL5swgVPtqSGm5BhE5qelxk4H3utbRoCSDAQAvD_BwE

tot nu toe zeer tevreden over.

Zo ziet het eruit op de bank

2 likes

Met een microscoop met een ringlicht en voldoende werkhoogte kun je toch prima ook vanaf de zijkant in een uurwerk kijken. Ik gebruik een Zeiss stereo 305. Gaat uitstekend, veel scherptediepte en door de ringlamp ook geen schaduw. Ik zou nooit meer zonder willen.

T.a.v de een benchlamp hier geld altijd hoe groter het lichtoppervlak van de lamp hoe minder schaduw, dus neem een lekker brede lamp met een diffusor en niet een spotje.

2 likes

Ik weet niet of ik je helemaal kan volgen.
Ik kan een gemonteerd uurwerk natuurlijk wel 90 graden kantelen en dan door de zijkant kijken, maar als je eraan werkt, bijvoorbeeld de raderkloof plaatsen, dan moet de platine wel vlak liggen.
Ik kan de microscoop wel kantelen, maar dat werkt verdomde onhandig.
Ik sluit niet uit dat er meer met de microscoop kan dan wat ik er vandaag mee doe. Tips welkom (wellicht beter voor een ander topic, btw)
Van de andere kant: kloofje plaatsen is prima en snel te doen met een loupe.

Mag ook wel iets schreef liggen, ik hou er iets druk op met mijn vingers (met condoompjes) en dan gaat het heel lekker. Ik zet wel de achroeven van de brug al op hun plaats, nog niet vast, maar zo heb ik de brug wel precies in de juiste stand liggen.

2 likes

Ik gebruik een wig die het uurwerk onder ~30 graden legt.

De wig is van een deurstopper (kunstrubber) van de Action waar ik een stuk vanaf gezaagd heb. Wig is lekker stroef en object blijft goed zitten - en ik heb beide handen vrij.

2 likes

Foto foto foto​:heart_eyes::face_with_peeking_eye:

1 like

Haha, tof. Huishoud hacks voor kleingeld zijn de beste. :grin:

Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu! €10,03 39% Off | Led Vullen Lamp Video Light Panel Bi-Kleur 2700K-5700K Fotografie Verlichting Live Stream Fotostudio licht Met Standaard Eu Plug

Deze gebruik ik met een verstelbare arm

1 like

image

2 likes