Ah, wist ik niet. Dacht voor vintage het wel interessant zou zijn en het ook een bepaalde handigheid aantoont. Maar inderdaad, wanneer alle onderdelen te krijgen zijn is het niet strikt noodzakelijk. Had gedacht zo gewoon Wostep gingen volgen.
Dan kun je in de buidel volgens mij
Dat gaat idd heel wat euro’s kosten.
En het is al duur genoeg.
Je moet wel kunnen 3D printen.
Bakjes aan het printen om de glaasjes in op te bergen bv. leuke kerstbezigheid.
Ben ik ook achter. Vooral in tijden als schoonmaak machines schaars zijn
Kan ik ook aan gaan beginnen, nog niet zon slecht plan. Ik heb weer een verzameling glazen weten te scoren. Ik kom veel maten snel te kort. Ik zie dat jij ook veel onder de 200 hebt, die gebruik ik ooit een keer als ik een projectje voor mijn vriendin doe. Zit er veel filament in zon bakje?
Off topic dat 3D printen, maar wel goed voor alle moderne horlogemakers studenten. Koop een printer!
Gisteren tussen de bedrijven door wat protos gemaakt voor mijn japanse kast opener die nul speling heeft. Veel beter dan de orginele Bergeon 5700 die ik een hele tijd terug in men handen gehad heb. Deze is denk ik ook niet kapot te krijgen, super zwaar ding omdat die uit gietijzer gemaakt is ofzo. Toevallig was die Bergeon die ik mocht bewonderen gescheurd in de alu basis…. Ohohoh het heilige Bergeon. Anyway, ik had geen verzameling kasthouders en ik miste bitjes, nu niet meer dankzij men 3D printer en draaibankje.
85 gr
Heb bakjes gemaakt dat ze in elkaar passen, zo zijn ze stapelbaar.
Heb 2 van die schuiven vol met glaasjes, zelfs rechthoekig bol.
Ik heb ook al stempels geprint, kasthouders en bakjes voor allerhande gereedschappen op te bergen.
(Ook bakjes voor school, vraag maar aan Eric )
Het is dus zeker een meerwaarde als horlogemaker dat je een 3D printer hebt en wat kan tekenen.
dan moet ik toch echt even opzoek! Ik ga toch is wat in de lades rommelen na de vakantie.
Helemaal mee eens. Gelukkig was ik er al in thuis en het heeft me al heel veel gebracht op het gebied van horloges. Onderdelen in een ultrasoon bak stoppen was ik enorm beu op een bepaald moment.
Draaibankje: Wij moesten nog wel een opwindas en een aantal steeds kleinere balansassen maken op de draaibank en ook het randje van de as van de zetel van de balansas afdraaien om de oude as er uit te halen. Ook voor een tapje inboren van een radje moesten we hem gebruiken.
Of het vandaag de dag nog steeds zo is in Schoonhoven weet ik niet.
Verder nog wat handvaardigheids oefeningen zoals de conische pen voor een balans galgje. Bij de grootwerk opleiding moesten we aanmerkelijk meer achter de draaibank zitten.
Ik mag hopen dat het nog in de voltijd opleiding zit. Lijkt me toch een noodzakelijke competentie voor een breed opgeleid horlogemaker. Anders moeten ze alle opleidingen toch de naam ‘horlogeservicen’ gaan geven ipv ‘horlogemaken’. Ik vind het persoonlijk wel jammer dat het in Hasselt niet behandeld wordt. Toch begrijp ik het wel aangezien het instapniveau van vele en de frequentie van contactdagen. Volgens mij is het 120 uur per jaar, 3 jaar lang. Op het moment dat je met nul kennis binnen komt heb je die tijd toch hard nodig.
Ik hoop toch ooit een compleet horlogemakers draaibankje aan te schaffen
Soortgelijk als in Hasselt maar dan een echte unitas. Deze heeft in zijn leven toch al flink wat klappen gehad van eerste jaars denk ik😂
Kijk die opening van de tirette schroef de voormalige horlogemaker mag in Hasselt best wel is les 1 schroevendraaiers nemen.
Dan begin alvast maar te sparen, als je een complete wilt hebben, In Antwerpen is les in draaien het eerste jaar verplicht te beginnen met klokken etc
I know , prijzen liggen hoog had ik al vernomen. Hopelijk komt dat ooit nog.