Dit was inderdaad de reden waarom ik heel snel bergeon schroevendraaiers heb gekocht (naast de kwaliteit van de inzetstukjes). Toch is dit al veel lichter dan een pin vice. Ik gebruik hem ook maar sporadisch. Anders kan ik altijd nog een betere schroevendraaier aanschaffen.
En het is maar wat jij het makkelijkste vindt, het resultaat is uiteindelijk hetzelfde, ook met de pincetten.
Doe seffens de groeten aan Eric en Monique.
We zijn nog bezig . Intussen al paar keer uit en in elkaar. Nu radarwerk smeren… dadelijk even onder de brug kijken of het goed is gegaan.
Ik denk dat we best een goede start met iedereen hebben gehad vandaag. Inderdaad wat mensen die al wat hebben zitten schroeven voorheen en sommige die voor het eerst een uurwerk vast hadden. Ik ervaarde dit niet echt als een probleem alhoewel ik soms dat uurwerk maar uit en in elkaar bleef schroeven als het wat langer duurde. Ik verwacht dat over een paar lessen, als de meeste basis dingen zijn uitgelegd, ieder zijn eigen pad wel een beetje mag bewandelen. Ik ben in ieder geval enorm positief. Kundige uitleg van Eric dus daar kunnen we met zen alle wel veel van gaan leren. Het concept van hoogtespeling afstellen is al wat van uitgelegd en ook wat een juiste hoogtespeling is voor ieder rad. Ik ben hier thuis net mee begonnen dus ik ben al blij met deze informatie. De volgende keer gaan we er in Hasselt in ieder geval ook mee aan de gang.
Ik ben er intussen al uit dat de (handopwinder) veer insmeren met 8200 vet onnodig is… althans zoals ze dat vanuit Omega geleerd krijgen? Hoe doe jij dit @BMWX6M? Ik heb het via Moebius altijd aangehouden zoals hieronder aangegeven.
Nieuwe veer moet niets gedaan worden van smering, die zijn voorbehandeld, bij een gebruikte veer bovenop op 3 plekken een streepje HP1300 kan geen kwaad, maar is ook geen must.
Had al aangegeven dat een veer niet mee in het poetstation gaat.
Dit is me daar inderdaad ook verteld door Eric.
Ja, maar dit zal later nog behandeld worden. Dit gesprek ontstond omdat ik nog een smak aan 8200 in mijn oliepot had zitten, dus vandaar.
Er is trouwens ook een nieuw docent (Hugo). Ik was wat later omdat ik de verkeersdrukte had onderschat maar hoorde gedurende de dag vallen dat hij recent Eric is gaan helpen. Enthousiaste en kundige man ook.
Ik had daarnet Eric aan de telefoon en hij vertelde mij dat Hugo er inderdaad is bijgekomen.
Ook dat iedereen druk was met elkaar te leren kennen en uit te wisselen op wel forum of YT kanalen ze zitten.
Eric zoekt steeds naar docenten met dezelfde kennis en achtergrond , Omega Horlogemakers, zodat iedere klas dezelfde techniek mee krijgt die ons op dezelfde wijze werd geleerd door Omega. Er mag eigenlijk geen verschil ontstaan tussen welke docent jou les geeft. Dus Hugo (ken hem nog niet) zal dat zeker ook prima gaan doen!
Ik zal niet ontkennen dat ik een soort van horlogeforum ambassadeur ben ik Hasselt.
We hadden het inderdaad ook over allemaal verschillende dingen die op internet en vooral YouTube worden laten zien. Op het moment dat je maar lang genoeg aan de gang bent, kom je erachter dat het internet een verzameling van discrepanties is. Voor mij in ieder geval de voornamelijke reden dat ik hieraan ben begonnen.
Er zaten wel een paar handelaren van mijn leeftijd bij die het ook over van alles en nog wat hadden op het internet. Hier was ik helemaal niet bekend mee, ik merk dat mijn interesse meer in de uurwerktechniek zit dan in het onthouden van Rolex referentie nummers enzo . Maargoed, ieder stap in de horloge branche om zijn eigen afwegingen.
Klopt dit vertelde ze beide daar. Lijkt me inderdaad ook een slimme keuze aangezien ik me kan inbeelden dat het buiten Omega misschien weer anders verteld wordt. Anders krijg je weer de discussies dat ook docenten het allemaal anders gaan uitleggen. Ook zou het me niet verbazen dat er ergens op deze planeet nog steeds 8200 in de veerton gestopt wordt omdat ze dit bij Moebius vertellen… zou toch vervelend zijn als 2 docenten het compleet anders doen.
Eerste indruk is een goede organisatie in Hasselt. Maandag 7 oktober gaan we voor de 2e dag. Blijkbaar gaan we dan onder andere verder met hoogtespeling afstellen. Nu al zin in.
Haha, dat zei hij vanavond ook. Het heeft wel indruk gemaakt blijkbaar
Hier is het ook verdacht rustig. Hoe gaat het bij iedereen in Hasselt? Ik vind het een leuke bezigheid en zou het dus ook ieder kunnen adviseren. Wij zitten in de eerste groep die het dagprogramma om de week doet en dat bevalt mij eigenlijk wel. Minder afstand afleggen voor hetzelfde aantal uren in Hasselt. Mijn enthousiaste HF collega @bert_be is er ook elke keer trouw op maandag ondanks de afstand die hij af moet leggen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd, hoe ziet een lesdag er uit?
Theorie en praktijk een beetje gelijk verdeelt?
Welke onderwijsleermiddelen worden ingezet?
Enz.
Kortom, vertel!
Groet,
Werner
Voornamelijk praktijk en niet echt theorie. Wel wordt uiteraard toegelicht, vaak dmv slides, hoe je op de juiste manier smering toebrengt. Veel basis dingen zijn besproken geweest en iedere rij kreeg zijn eigen opdrachten. Denk aan hoogtespeling, smeren van incabloc, smeren van anker, etachron afregelen. Veel is herhalen zodat ieder het allemaal goed onder de knie heeft dadelijk maar ze zijn niet te beroerd om een ander uurwerk te geven als je de chinees redelijk door hebt.
Staat het zelf maken van onderdelen en gereedschap op de planning?
Niet echt… vrees dat daarvoor te weinig tijd is en de cursus onnodig duur zou worden.
Even in Schoonhoven je licht opsteken.
Nouja, zou natuurlijk wel mooi zijn. Gezien de focus in Hasselt ben ik het wel eens met dat het onnodig zou zijn. Merk dat het zuiver gericht is op nieuwere uurwerken en ligt onderdelen bestellen en vervangen meer voor de hand dan zelf iets gaan maken o.i.d. Wel even de certificering op orde brengen want anders kan je weinig bestellen. Zit er nog steeds wel mee in men maag dat dit praktisch een hele opgave zal gaan worden tegen die tijd. Dat is een probleem wat we dan wel weer gaan evalueren.
Echt het zelf maken komt ook pas om de hoek kijken als de onderdelen niet te verkrijgen zijn. Maar dan heb je het wel echt over vintage-vintage… veel oude uurwerken zijn nog op ebay te vinden mochten onderdelen nodig zijn. Tot nu krijg ik veel wel gevonden wanneer het nodig is.
Voor certificatie bij bijvoorbeeld Swatch groep is draaibank ervaring een vereiste neem ik aan?
(Gewoon uit interesse, niet direct zelf plannen)
Valt ook lastig te beoordelen als je het mij zou vragen. Wat is ervaring? Vanuit mijn opleiding heb ik veel theorie gehad omtrent verspanen. Dit is uiteraard meetbaar dmv diploma’s maar het daadwerkelijk toepassen is ook een ander verhaal. Draaien met een horlogemakers draaibank is ook weer een vak apart verwacht ik alhoewel het in essentie hetzelfde blijft wat betreft snijsnelheden, toerentallen, voedingssnelheden blabla…
Ik ben ook enorm benieuwd of dit het geval is en hoe dat dan in de praktijk beoordeeld wordt.
Neen, zie ook niet waarom dat vereiste zou zijn, je kan onderdelen gewoon bestellen.
Is trouwens bij andere ook geen vereiste, zoals Richemont group.