Horlogemakersopleiding Syntra Hasselt

Die van Bergeon €10 volgens mij en dan moet je zelf een puntje eraan maken :sweat_smile:

1 like

:joy:

Yep, oefenmateriaal voor de draaibank

Tja ieder denkt daar het zijne over. Ik begon te ‘knutselen’ zoals ik het nog steeds noem met zo’n chinese 6497 kloon en haalde die toch een aantal keer uiteen. Heb er nooit een schroefje van gebroken. De enige schroefjes (2 keer) die ik brak waren telkens de schroefjes van het kroonrad van een AS werk. Zwitsers naar mijn bescheiden mening. Nu net zoals bij alles zit er mss ook wel kwaliteitsverschil tussen de verschillende klonen. Veralgemenen is nooit goed.

2 likes

De enige schroef die ik ooit gesloopt heb was in een ETA 2428, doordat ik even vergeten was dat ie linkse draad had :grimacing:.

Herkomst zegt niet alles, maar ik moest lachen bij de gedachte aan schroefjes van aluminiumfolie… :grinning:

Een Zwitser werkt zoveel fijner om op te oefenen dan een Chinese kloon.

Helemaal waar! Ik heb in het 1e jaar m’n “chinees” deskundig vernacheld o.a. is 'n tap van het anker afgebroken en zijn twee schroeven afgebroken (waarbij een deel van een schroef in de platine achterbleef die Eric er gelukkig weer uit heeft kunnen toveren). Ik heb daarna voor niet al teveel een Unitas kunnen overnemen. Dat is echt een wereld van verschil. Het is een veel solider uurwerk. De schroeven, het raderwerk, de bruggen, alles is gewoon veel degelijker en werkt daardoor veel en veel prettiger. Ik raad het echt aan om - als je de mogelijkheid hebt - een zwitsers uurwerk aan te schaffen.

4 likes

Nou ik hoor al veel positieve verhalen over die chinese uurwerken :joy:.

Ik zie er nu al tegenop met die chinees… In het begin is er wel is een schroefje afgebroken maar dat had puur te maken mijn verkeerde inschatting en niet het uurwerk waar ik aan werkte. Deze fase is al enige tijd achter de rug. Ik ben enorm benieuwd of dit uurwerk me terug brengt naar die tijd.

1 like

Het is niet alleen afbreken van de schroeven, vaak zijn die blauw gemaakt, maar niet door opwarming.
Dus ze raken ook snel beschadigd. En je wil gewoon perfectie, geen krassen op het binnenwerk en geen beschadiging aan een schroef.

Een horlogemaker die respect heeft voor de job vervangt trouwens een beschadigde schroef die hij tegen komt.

Vergelijk het met een vuile onderbroek, het is niet omdat je het niet ziet, dat het niet vervangen moet worden. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Iets later maar hier heb ik ze. Ik heb er toch wat minder gevoel mee dan gewoon een pincet.

2 likes

Dat is een ramp om mee te werken… dat is niet degene die ik bedoel.

Deze gebruik ik.

image

Weet niet of die nog verkocht wordt, lijkt mij vervangen te zijn door deze:

image

2 likes

Lijkt redelijk hetzelfde als ik die dingen van mij in een pinvice doe?

Hier de laatste voorbereidingen aan het treffen voor morgen. De schroevendraaiers op de stolp krijgen een kistje aangezien ze komende 3 jaar toch elke keer weer mee moeten.

3 likes

Niet echt… het gevoel in de Bergeon schroevendraaier, eerste model foto is veel groter dan een lompe pin vice, zelfs het kleinste model.

Vind jij een pin vice even veel gevoel geven in de vingers dan een fijne schroevendraaier?

Zit wat in inderdaad. Mogenlijk heb ik nog een chinees schroevendraaiertje over waar ik ze permanent in kan stoppen. Zal is gaan zoeken hier. :+1:

1 like

Veel succes in Hasselt morgen!:+1:

2 likes

Nou top oplossing! Thanks @BMWX6M, ik ga dit de volgende keer toch nog is proberen😁.

2 likes

Thanks Bas!

Toch nog even volgende meegeven…

Bergeon heeft hem in aluminium gemaakt met plastic kopje boven. Dit geeft dat het licht is in de hand waardoor het gevoel er is.

Een zware stalen schroevendraaier gaat misschien het zelfde als de pinvice als gevoel geven?

Is maar een bedenking, geen ervaring is enkel hoe die van mij aanvoelt.

Hopelijk begrijp je mij… :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Erg goede oplossing. Dit is een 200 schroevendraaier waar de KIF bitjes met wat aanpassen in passen dus?

1 like

Inderdaad. De diameter van het kif tooltje is 2mm en past dus gewoon in ieder schroevendraaier met dezelfde dikte inzet stukjes. :slightly_smiling_face:

1 like