Ik vraag het omdat de bestelpagina op Servia.be het over de D heeft, maar op het overzicht met gereedschap dat ter inzag lag op het infomoment op 3 september stond de 15A. Scheelt toch heel wat pakjes Rodico Premium in prijs
Het gaat om de 15A, de z.g knipbrucelles. Die wordt o.a. gebruikt voor het afnemen van de minuutpijp. En ja: ik weet dat er veel discussies zijn over de wijze waarop je de minuutpijp moet afnemen ( en vooral niet moet afnemen…) maar bij Syntra wordt het zó aangeleerd.
Thanks maar ik heb nog een berg projectjes intussen. Ook wat projectjes waar ik elke keer wel verbetering heb gehaald maar nog niet volledig tevreden ben over het eindresultaat.
Om de prijs/gewicht verhouding wat te verbeteren ook nog de Horotec productcatalogus van 2021
Dit alles wordt opgeborgen in een VISO PO 07 gereedschapskoffer (480 x 230 x 230), versierd met een Horotec sticker op de voorzijde en Servia.be sticker op de achterzijde.
Het ‘zak uurwerk’ is toch wel waar je het eerste jaar de focus op moet leggen. Een Zwitser werkt zoveel fijner om op te oefenen dan een Chinese kloon. Of koop hem ernaast , erg leuk en leerzaam om het verschil in kwaliteit met eigen ogen te kunnen zien.
Helaas gaat de opleiding complexe uurwerk technieken dit jaar niet van start ivm te weinig aanmeldingen. Minimaal een jaar duimen draaien dus
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Ik heb het chinese zakuurwerk waar hierover gesproken aanschaft voor de opleiding. Daarnaast heb ik een tal aan zwitserse horloges uit de vorige eeuw om hobbymatig aan te werken… uurwerken lopen van ETA, AS tot FHF. Dit is al wat enige tijd doe en tientallen weer netjes heb laten lopen. Ik heb in mijn hele leven nog schroevendraaier in een chinees uurwerk gezet, dus dat wordt tijdens de opleiding de eerste keer.
Dat is idd prima. Ik stuur enkel een linkje met een advertentie waar een Zwitserse ETA variant hiervan te koop staat. Voor de liefhebbers een aanrader om die voor de opleiding te gebruiken. De Chinees volstaat natuurlijk maar als horlogemaker in spe is het een stuk fijner werken aan een Zwitser dan een Chinees. Dus voor de geïnteresseerde zou ik zeggen. Koop m erbij voor die paar tientjes , ze gaan op eBay voor stukken meer over de ‘toonbank’
Ik hoop toch dat het volgend jaar al zo ver is
Ja die moet je niet te vaak in- en uit elkaar schroeven.
Is dit het uurwerk waar de clone op gebaseerd is? Want dat maakt het verhaal wel anders. Mij leek dit een standaard handopwinder als ik hem vergelijk met het zakuurwerk en niet direct de 6497.
Hoi Roy ik heb het daar nog met Eric over gehad. Er stond veel op de website wat voor verwarring heeft gezorgd.
Maar dat kunnen we beter via Pm doen.
Zoals het er nu uitziet is in mijn klas iedereen geslaagd!
Er waren 2 man die nog iets moesten inhalen maar die hadden de rest al gehaald.
Je maakt het jezelf wel heel makkelijk hé met deze incaveertjes van het schoksysteem…
Normaal is het een soort van Novodiac, lekker stressen tijdens het examen, want ze zijn niet apart beschikbaar voor de Chinees.
Maar geen nood, gaat niemand moeilijk over doen. Jij hebt gewoon geluk.
Oh ik zag voornamelijk deze voorbij komen bij onze Chinese vrienden. Ach anders hoor ik het wel van ze als ze echt wat anders willen zien…
Ik heb daar een speciaal tooltje voor. KIF heeft ook zoiets achterlijks, alsof je 3 handen nodig hebt ofzo… Persoonlijk vind ik dat speciale tooltje van KIF ook niet werken dus ik doe deze veertjes (als ik ze tegen kom) met nummer 5 pincet twee puntjes indrukken en een andere pincet de andere, en dan maar een draaibeweging maken. Onder prima vergroting gaat dit eigenlijk best prima. Dat is met een loep ook gewoon echt niet te doen.