Als je Eric en Monique hebt, dan vinden ze dit prachtig :). Weer eens wat anders dan helpen zoeken naar veertjes of balansveren bij buigen die de cursisten vernachelen haha.
Nou ik sluit niet uit dat ik nog wel wat lanceer door die ruimteš alhoewel ik dat āknijpenā niet echt meer doe. In het begin pak je die schroefjes vast alsof het M30 bouten zijnā¦
Haha herkenbaar. Duurde bij mij ook drie jaar voordat ik onderdelen liet vallen ipv lanceerde. Mocht je het nog niet weten, je kunt de afstand tussen de twee pincet punten bijstellen zodat je niet zo hard dicht hoeft te knijpen en je wat meer gevoel krijgt. Een nieuwe pincet is voor mij vaak āte openā en met wat bijbuigen veel gemakkelijker om met gevoel de punten dicht te knijpen.
Even een filmpje, stuk gemakkelijker.
kijken bij 11:20, bonus tips.
Nice, toch gaat het met die ik nu heb vrij flexibel. Wie weet met de nieuwe die komen gaan niet. Ik ben toch benieuwd hoe vaak er gekropen gaat worden daar in Hasselt.
Vaker dan thuis, want mensen praten, lopen door het lokaal en je hebt net een relatief lange autorit (en mogelijk werkdag) achter de rug (neem aan dat je uit nederland komt). Mijn ervaring is dat alles lastiger is in het lokaal vanwege concentratie (heb wel ADHD dus misschien heb jij er geen last van), maar de sfeer, medecursisten en docenten maken alles goed.
Maar ik ben onder de indruk van je autodidactische vooruitgang daar je pas sinds februari bezig bent (als ik het goed heb). Echt enorm knap vind ik dat Die syntra cursus komt helemaal goed
Ja dat is heel wat anders dan op mijn zolderkamertje inderdaad. Misschien afsluiten dmv muziek oortjes om de concentratie erbij te houden⦠ik ga het wel ervaren. Anders wordt het elke keer de strip mee. Het is een stukje rijden, kom uit regio Eindhoven in nederland ja.
Thanks. Klopt! Eerder op mijn studentenkamer een poging gedaan maar dit was niet te doen. Ik ben best snel verhuisd toen ik klaar was met studeren naar een plekje met meer ruimte en heb ik het meteen wat serieuzer aangepakt. Er heeft intussen toch ook wel al wat tijd in gezeten dus het is niet helemaal uit het niets zo gegroeid.
Hou er rekening mee, dat het eerste wat je gaat doen, toch stap voor stap mee met de rest van de klas het zakhorloge gaat demonteren, wassen, olie geven en monteren.
Dit missen omdat je zelf werk mee brengt zou jammer zijn, eerst maar even leren wandelen voor je gaat lopen.
In de eerste 2 maanden ga je de Chinees meermaals doen, tot je het correct olie/vet geven en afstellen van de rubis onder de knie hebt.
Daarna is de kans er om zelf horloges mee te brengen en te herstellen, en een maand of zo voor de examen neem je terug de Chinees bij de hand zodat je weer even die goed onder de knie hebt tot het examen.
Dit is de beste manier om alles tot een goed einde te brengen, heb er al gezien die na 3 weken aan hun vintage Rolexen begonnen te prutsen, maar tijdens het examen op het einde van het jaar wisten ze het even niet meer hoe alles nu juist in elkaar zat bij het zakhorloge, en ze net met de hakken over de sloot zijn gekomen.
Ach, anders is er nog Moniek, die vindt meestal alles terug, is het de dag zelf niet, dan hangt het onderdeel vermoedelijk met tape tegen het bord vooraan met de tekst āwelke Nasa medewerker heeft dit onderdeel de ruimte in geschotenā
Daarom, nu eerst even gaan doen zoals ze het me daar leren en niet hoe ik het mezelf heb aangeleerd. Het olie en vet smeren zal ik zelf al genoeg dingen verkeerd aangeleerd hebben.
Touchdown confirmed of the yoke spring has landed. moeten cursisten ook in die code taal spreken? En als je het zelf op tijd terug vind; āOkay Eric, weāve had a problem hereā
Haha dit is natuurlijk het andere uiterste . Maar wat ik van @Akrid gezien heb gaat die unitas 6497/ST36 helemaal goed komen. Hij heeft de drive om thuis te oefenen. Hetgeen wat veel andere cursisten nauwelijks doen. Als je dus eigen werk mee wil gaan nemen, moet je natuurlijk wel genoeg thuis oefenen en zeer zeker ook aan de ST36 zodat je die kan dromen tegen het examen.
Zo had ik het eerste jaar liggen klooien aan een GS en vergat ik bij het examen dat je het anker niet moet smeren. Dit gaat @Akrid niet meer gebeuren denk ik zo.
Als je nu thuis niet gaat oefenen/er niet aan toe komt, heb je inderdaad alle tijd nodig voor de st36. Het jaar is namelijk zo voorbij.
Maar als je thuis wel oefent en de st36 snel goed onder de knie hebt, kun je de lessen gebruiken voor perfectie van oliegeven, afregelen, hoogtespeling etc. Het lastige gaat zijn om je eigen maniertjes los te laten. Zie het als autorijden. Dit kon ik zelf al jaren voordat ik uberhaubt de leeftijd had voor een rijbewijs. Als ik terugdenk aan hoeveel moeite het me koste om de ākijkā volgorde van manoeuvreren, de juiste zithouding en beide handjes aan het stuur goed aan te leren en mijn eigen maniertjes af te leren, word ik nog steeds misselijk haha. Dit is denk ik je grootste struikelblok als autodidact.
@Akrid die magneet kun je trouwens thuis laten. Er zijn genoeg platte koelkastmagneten in het lokaal.
side note; mijn vriendin mevr. Nash is net Monique. Zowel qua rust als het ontzettend scherpe oog voor detail.
De zeldzame keer dat ik iets niet meer vind, roep ik haar en binnen een paar minuten heeft ze het gespot. Handig dat vrouwelijk oog.
tweede side note; Als @BMWX6M weer eens langskomt op de opleiding, let goed op in zijn gesprekken met Eric. Heb hier stiekem veel van opgestoken in de enkele keren dat hij er was haha.
Derde side note; Mocht je trouwens een keer langs willen komen in mijn hobby atelier ben je van harte welkom. Woon in Duitsland, vlak aan de grens met Limburg. Niet heel ver van EHV dus het is goed te doen.
Dat was het wel zoān beetje voor nu. Ik moet van de bank en het atelier in want er ligt nog een cal 83 op me te wachten!
Zolang ik projecten heb liggen ben ik bezig dus dat blijft wel goed komen ! En ik kan wel stom alles uit elkaar schroeven, schoon schrobben en in elkaar stoppen met hier en daar wat olie en vet, maar ik was daarvoor er al achter dat het niet zo eenvoudig was. Dus dit is nu ook zeker niet wat ik doe. Het heet immers ook horlogemaker en niet horlogemonteur. De grootste uitdaging is de juiste bronnen zoeken, want het internet staat vol discrepanties over hoe dingen te fixen of aan te vliegen
. Om deze reden ben ik maar boeken gaan kopen.
Het grootste probleem wat ik dus nu ervaar is dat ik nu al tappen aan het restaureren ben met de tappenbank (met enig succes) terwijl ik nog niet fatsoenlijk hoogtespeling heb afgesteld. Het voelt en is een beetje omgekeerde wereld. Daarom leek het mij ook verstandig om gewoon door een curriculum te lopen waar je in korte tijd efficiƫnt het e.e.a. leert.
Dit is ook de reden dat ik echt dit jaar wilde beginnen en niet komend jaar. Om bepaalde redenen was het wel een beetje vroeg maar om nog een jaar op mijn zolder heen te doen zou de impact van de opleiding een stukje kleiner maken maar ook voornamelijk wat jij hier beschrijft.
Dat kan ik natuurlijk niet afwijzen. Ik stuur je wel even een bericht.
Jongens, sorry voor het intermezzo, maar kan iemand mij even updaten over de nieuwe formule van de opleiding bij Syntra in Hasselt?
1 hele dag les elke 2 weken, kan dat, dat ik dit ergens in het topic hier heb gelezen? Ik vind het nl niet meer terug.
Maar dat zou de optie opeens een hƩƩl stuk interessanter maken. Zeker aangezien mijn beide plusdochters sinds dit jaar in Hasselt op school zitten. De oudste voor nog minimum 3 jaren en de middelste voor nog minimum 6 jaar.
Dank voor de verduidelijking.
Klopt, ik ga hier 23 september mee beginnen. Deze bevestiging heb ik van de desbetreffende docent gekregen op de open avond. Telefonisch kunnen ze deze informatie niet bevestigen, lijkt nog niet helemaal duidelijk te zijn binnen de organisatie.
Top, thanks man. En deze formule zou dan ook voor de komende cursussen zo zijn en blijven? Want als ik ermee zou starten, zou dat pas volgend jaar september zijn.
Volgens mij is dit het eerste jaar en ik verwacht als het ze bevalt dat ze er wel mee door gaan⦠Eric was er wel enthousiast over aangezien je dan een hele dag aan een uurwerkje kan werken ipv maar 3 uurtjes.
Dit jaar is ook āvolzetā zoals ze dat zo mooi bij jullie in BelgiĆ« zeggen . Mijn klasgenoot @bert_be heeft de laatste plek weten te bemachtigen
. Ik zou het even in de gaten houden. Ik begreep dat de nieuwe inschrijvingen eind april/begin mei altijd open gaan. Avond opleiding zou dan ook weer open gaan voor inschrijvingen.
Dank je voor de info. De inschrijvingen ga ik goed in de gaten houden. Intussen is er nog tijd om mijn wederhelft te overtuigen dat deze formule wel werkt met 3 schoolgaande kinderen.
Avondonderwijs vond ze niet zoān topidee.
Ik heb in het verleden via avondonderwijs mijn fotografie gedaan bij Syntra, en in dagopleiding mijn opticiensdiploma gehaald, eveneens bij Syntra Antwerpen. Dus ik word nog van alles op de hoogte gehouden. Komt goed, denk ik
Soms komt er na enkele weken een plaatsje vrij⦠(heel soms )
Dan kan je gelijk nog aanschuiven, dus begin vanavond al maar met de baas in huis te onderhandelen.
Dat is zo het stukje waar de jongens van de mannen gescheiden worden wellicht
Het gaat iets te kort dag zijn vrees ik, maar ik wacht intussen al een jaar of 5, en had me er al bij neergelegd dat het pas voor binnen een jaar of 5 Ć 10 tot de opties ging behoren.
Maar toch bedankt voor de tip, verre buurman
Na een lange vakantie heb ik vanavond de 1e les van het tweede jaar gehad. Super om weer les te krijgen van Eric en Monique. Wat 'n tomeloze energie en passie voor het vak hebben die twee! En een jaloursmakende berg aan kennis en ervaring. Ik wens iedereen die al gestart is of nog moet starten een succesvol studiejaar toe!
Ik deze middag. Deed goed om de klas weer bij mekaar te hebben.
Alle HF leden die de (een) opleiding volgen bij Syntra: heel veel plezier en ook succes! Ambachtelijkheid mag niet verloren gaan!!