Horlogemakersopleiding Syntra Hasselt

Ik heb die ook van Ali gekocht. Gaat prima.
Ik heb er nog over. Mocht je er eentje extra willen of onderdelen dan geef maar een seintje.

1 like

Ik lees hierboven bronzen of messing pincetten.
In het pakket van Schoonhoven zat een pincet van nikkel, ook ter voorkoming van krassen.
Ik vind het een verschrikkelijk ding omdat het materiaal zo zacht is.
Is brons of messing beter wat dat betreft?

1 like

Ik vind die messing super. Gebruik eigenlijk enkel die nog maar. Heb er maar een paar reserve aangeschaft.

3 likes

Ik begreep dat brons een beetje best of both worlds is wat betreft rvs en messing. Dit is wat het internet zegt in ieder geval.

1 like

Ik zal me eens inlezen en eentje proberen.
Bedankt voor de input!

1 like

Neen. Brons is een legering van lood en koper en is nog zachter dan messing.

1 like

Lijkt weinig uit te maken verneem ik hier. Dus dan zou ik altijd de goedkoopste variant kiezen, messing pincetten dus. Zie hieronder het boek van Budinski

1 like

Ik bedoel tin. Dus brons is koper+ tin.

ik pas nog even. Ben wel goed bezig met het verder professionaliseren van het atelier en het servicen van verschillende kalibers. Een vierde jaar zoals jullie hadden leek me wel wat (informeler), maar perpetuals etc. is me nog wat veel van het goede. Eerst maar eens goede uren maken en dan zien we dan wel verder.
Van mij mocht die perpetual er ook wel uit en enkel focus op balans herstellingen, assen polijsten en eventueel draaien, ruimen en bussen plaatsen etc. Om nu naast die 1095 ook nog eens een perpetual aan te gaan schaffen…

Het is ook met name de prijs die me op dit moment tegen houd. Heb vorig jaar een nieuw huis gekocht en de kosten van het atelier zijn tot heden ook niet mis. Dat alles, terwijl het nog in de hobby fase zit en er niets verdiend is. Dusja… even temporiseren.

Wel jammer ergens want het prikkelt me ontzettend. Ik vraag me ook af in hoeverre de organisatie gaat lukken nu er een docent minder is.

2 likes

brons is wat mij betreft het beste. Ben zelf ontzettend tevreden over onderstaande. slijt amper maar maakt ook niet snel krassen. Bovendien gemakkelijk naar behoefte te stellen en slijpen tot perfectie, 100% anti-magnetisch en lekker zwaar in de hand.

kost wel 40 euro excl verzending en btw. Totaal dus zo’n 60 euro totaal, maar het is het me waard. Heb hem nu een klein jaar en kan echt nog wel heel wat maanden, dan wel jaren mee. Dus die 60 euro het probleem niet zo imo. Wel goed mee omgaan natuurlijk en geen grof werk mee doen.

5 likes

Voor het eerste jaar moeten we die van horotec bestellen. Kan hem alleen in belgie bestellen merk ik. Cousins heeft die zelfs niet.

1 like

Als ik eens moet peuteren dan doe ik dat met een oude, minder scherpe pincet.

Uiteindelijk is de pincet het gereedschap dat je het meest gebruikt. Dat moet dus ook goed zijn en ben ik zuinig op.
Op dit moment zijn ze bij mij allemaal rvs. Op die ene rare nikkelen na dan

1 like

mocht je wat info nodig hebben over bestellen op beco, kun je me een pb sturen :slight_smile:

1 like

Dank je!

Het meeste gereedschap bestel ik bij vdgevel.
Die levert ook Beco. Onlangs nog een nr7 daar besteld en dat bleek Beco te zijn .

1 like

Tja… geen idee wat de legering van bovenstaande is, maar als je bijv. bij brons fosfor toevoegt wordt het materiaal veel harder dan messing met een sterkte die in de buurt komt van staal. mijn ervaring is dat de goedkope messing pincetten (had er eentje op school getest) echt een stuk sneller buigen (waardoor hij al snel open gaat staan en veertjes naar de andere kant van het atelier vliegen).

Ik vermoed dat niet elke messing/bronze pincet gelijkwaardig is en er veel verschil kan zitten in de gebruikte legeringen.
Hetzelfde geld voor RVS. Had eerst eentje van horotec, maar sinds ik een aantal vintage pincetten (die destijds gelijkwaardig waren aan dumont) gekocht heb kan ik de pincet van horotec niet meer aanzien. Het verschil is echt bizar. /

Om een bekend voorbeeld te noemen; het verschil tussen mijn RVS pincetten van Horotec en de betere, is nog groter dan een glasafnemer van ali en eentje van bergeon. Niet te vergelijken. Ik denk dat dit eveneens geld voor messing en brons.

Als je al bezig bent en materiaal hebt, is de syntra box een overbodige uitgave met een prijs die wat mij betreft erg stevig is.
Had ook even gezocht naar alternatieven destijds, maar alsnog de kist gekocht om geen discussie te krijgen en het de docenten niet lastiger te maken dan nodig.

Ik snap de verplichte kist wel overigens. Als je dit los laat, krijg je dat de helft van de klas met inferieur materiaal aan komt zetten en het de gehele ervaring voor zowel cursist als docent een zure nasmaak kan geven. Zuur voor mensen zoals jij, die zelfs een eigen elma bouwen. Maar de ketting is zo sterk als de zwakste schakel en dit geld ook voor de sfeer bij zo’n cursus.

Ik raad dus een ieder aan die deze cursus wil volgen, om gewoon die kist te kopen. Mocht je een hoop al hebben met dezelfde of zelfs betere kwaliteit, kun je misschien ook eens naar servia mailen met een verzoek tot aanpassing.

Deze heb ik inderdaad meteen vervangen voor de Bergeon. Dus je horotec pincet ligt nu ergens in de prullenbak?:smiling_face_with_tear: jezus wat was die chinese vigor grote rommel…

Hier ben ik het dus volledig mee eens. Daarom wil ik gewoon zoveel mogelijk in lijn liggen met wat ze verwachten aan materiaal. Ik heb dus eigenlijk echt alles al op een paar pincetten, etachron en wijzerafnemer (horotec) tool na. Ik heb dit bij syntra besproken op de open avond en er werd gezegd dat ik gewoon kan bij bestellen wat ik mis, ze waren hier helemaal niet moeilijk in. Ik vind het bijvoorbeeld zonde om een oliepot te kopen met 1 deksel terwijl ik zelf de 30180-A gebruik puur om hetzelfde te hebben als mede cursisten. Ik denk dat het in grote lijnen gewoon moet kloppen en inderdaad geen aliexpress schroevendraaiers op de werkbank moeten eindigen. Wel fijn voor mensen die nog niks hebben een toolbox beschikbaar wordt gesteld via Servia, maar ik voelde geen verplichting vanuit de docenten terwijl ik eenmaal al veel heb aangeschaft. Ik ervaar het daar al als heel relax, alhoewel ik alleen maar tijdens de open avond er bent geweest.

3 likes

haha nee dat niet. gebruik hem oneerbiedig voor wat grover werk :slight_smile: Let wel, dit was destijds niet de bronze maar een rvs pincet van horotec.

Die hebben door uit wat voor hout je gesneden bent en geloven wel dat je voor kwaliteit gaat. Dat zit dus wel goed gelukkig.

owja, extra tip; onthoudt dat sommige cursisten het eerste jaar ook meteen voor het eerst een schroevendraaier vast houden. Neem gerust eigen werk mee en de docenten leggen je tussendoor gevorderde zaken uit als je eraan toe bent/een probleem zich voor doet. Zie het praktijk uurwerk van het jaar als de minimale vereiste voor het examen. De daadwerkelijke kracht van deze opleiding zit hem in de zaken die je daarnaast doet/aanlevert.

Heb zelf een heel heftige periode achter de rug, die gelijk viel met de opleiding. Hierdoor deze kans zelf grotendeels gemist. Neem dit advies te harte en je komt na 3 jaar enorm goed terecht! Als je enkel het curriculum volgt is het een leuke opleiding, maar dan heb je echt alleen de basis. Het goud zit hem in zaken die je zelf aanlevert.

2 likes

Ik gebruik nu ook horotec rvs. Ik heb nr 1tm5 bij justtime gekocht op rikketik en ik ben enorm tevreden eigenlijk. Moet zeggen dat ik daarvoor veel minder gewend was. Ik moet dus wel even goed gaan verdiepen in wat voor pincetten ik wil.

1 like

Was ik ook, totdat ik huidige kocht haha.
Als je die horotec pincetten goed slijpt en bijstelt zijn ze overigens ook goed hoor. Maar zoals bij alles in dit vak kan het bijna altijd beter (en veel duurder :sweat_smile:)

1 like

Oh die docenten zullen gek van mij worden😂. Ik heb al wat projecten klaar liggen om met ingepakte koffers mee naar hasselt te gaan. Rate die te ver uit elkaar ligt in posities, amplitude die wegzakt in een bepaalde positie, en vast veel meer.

Wat vervelend om te horen. Hopelijk gaat het nu wat beter met je!

1 like