Horlogemakersopleiding Syntra Hasselt

Thanks voor je input :grin:

1 like

En een Horia wil je ook graag. Een Boley staking is eigenlijk ook onmisbaar. Een fatsoenlijke verenwinder set is toch ook wel noodzaak. Een goede pers voor glaasjes wil je dan ook graag hebben. Daarnaast nog een hele zwik aan handgereedschap wat niet op de lijst staat.

Dus deze lijst aan beginners tools is echt het minimale om zelf te hebben. De rest staat ter beschikking om tijdens de les te gebruiken.

3 likes
  • Ik heb een horia clone. Doet wat het moet doen. Ik vind bet ook belachelijk een echte aan te schaffen op dit moment. En ik vermoed dat heel veel hier het met de clone doen.
  • Favorite triebniet, waarom specifiek boley?
  • Verenwinders ben ik nog aan het sourcen maar ik kom veel afgebroken nokjes tegen voor achterlijke bedragen
  • ik gebruik de bergeon 5500 voel ik me meer dan comfortabel bij.
  • wat voor soort handgereedschap bedoel je? Vijltjes etc? Of echt specifiekere zaken?

Ik probeer de boel compleet te krijgen dus input is welkom.

1 like

Schijnt prima te volstaan inderdaad. Nu is het wel zo dat echt goed gereedschap nooit weggegooid geld is als je het voor redelijk geld kunt kopen.

Daar werken we op de opleiding mee. Zelf geen ervaring met de Favorite. Die zal uiteraard ook prima werken.

Erg lastig te vinden inderdaad.
Maar alles op z’n tijd zou ik zeggen. :blush:

Daar kom je wel achter tijdens de opleiding en heb je dit jaar nog niet nodig. Als je bezig bent met de opleiding merk je vanzelf wat je graag zelf aan zou willen schaffen en wat je onzin vind om zelf te kopen.

Begin eerst eens met de opleiding zou ik zeggen. De tool-verslaving komt vanzelf om de hoek kijken. :sweat_smile:

2 likes

Ik heb het gevoel dat ik al gepakt ben. Heb ook al twee tappenbanken liggen
. Ik denk dan ‘er zal maar een runner kapot zijn bij de ene’ dus heb mijzelf al overgegeven

Toch heb ik hem nu al meermaals gebruikt dus het brengt je snel ook verder in het proces. Als je dit nooit had aangeschaft was je pas tappen gaan restaureren over ik weet niet hoe veel tijd.

1 like

Denk je? :face_with_peeking_eye:

2 likes

Nee joh! :smiling_face_with_tear:

1 like

Ik denk dat jij dat woord hebt uitgevonden. :blush:

2 likes

Mogelijk handig voor de reis @bert_be van onze zweedse vrienden. :grin::+1:

Ook pseudo bergeon 7808 :crazy_face: op de keukenafdeling :joy:.

3 likes

Iig beter dan zo’n iaxia lijkt me.

Als je ziet hoe vaak je bekraste casebacks tegenkomt is het niet zo makkelijk om een goede caseopener te vinden.

Bergeon / Horotec kan ik het wel mee, maar de rest
 als het niet met de rubberbal lukt probeer ik het niet eens meer :rofl: De meeste ouwe toei krijg ik wel open met de bal. Maar zelf nooit Bergeon/Horotec aangeschaft, en de chinese clones durf ik ook niet aan.

Dat zal vaak zijn omdat ze zon handtool hebben gebruikt verwacht ik. Ik kom het ook heel veel tegen, en dat is enorm zonde. Die 5700 kun je vast zetten in hoogte dus uitschieten is niet mogelijk omdat die dan vergrendeld zit. Dus echt fout kan het niet gaan als je hem gebruikt zoals bedoeld, ook niet met de chinese. :slightly_smiling_face:

Heeft geen speling?

1 like

Iets, maar dat heeft die nodig. Wat die tov van een orginele heeft kan ik nu niet zeggen.
Ik vind hem ook echt niet tegen vallen.

Jij gaat aan het 1e jaar beginnen?
Is dat de dag cursus?
Ik heb zelf dit jaar de opleiding afgerond. Ontzettend veel geleerd!
En als de laatste zijn examen haalt heeft onze hele klas zijn diploma in 1× gehaald! Zelfs met de afleiding van een aantal zeer rumoerige 4e jaars :grin:.
Ik noem geen namen natuurlijk!
Was wel erg gezellig.
Het is jammer dat er dit jaar geen mogelijkheid is om dit te doen zover ik weet.

3 likes

Het 4de jaar?
Is dat die “complexe horlogetechnieken opleiding?”
Ik begin morgen aan mijn 2De jaar. Veel zin in

Nee dat is een aparte cursus.
4e bestaat niet. Dat was omdat bij mijn klas banken niet bezet waren. Die konden door 3e jaars geslaagden van het jaar voor ons gebruikt worden.

Het was gewoon een overgang tussen het 3de jaar en de nog in wording 4e jaar complexe horloge technieken.

Deze is nu goedgekeurd en sinds dit jaar opgenomen door Syntra op zaterdag voormiddag.

Denk dus niet dat het nog de bedoeling is om mensen te laten aanschuiven in het derde jaar. Je weet nooit op voorhand hoeveel banken er echt gaan vrij zijn.

En het zou de bedoeling zijn om maximaal 10 cursisten toe te laten op zaterdag om het werkbaar te houden.

1 like

Gewoon deze bestellen. Ik heb veel plezier gehad van deze betaalbare alternatief
Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu!
€56,78 | Nieuwe Echte Seagull St3600 Mechanische Beweging St36 China Horloge Mannen Eta 6497 Hand Wind 17 Juwelen Kast Fit Reparatie Onderdeel

1 like

Ja ik begin in het eerste jaar. Volgens mij is dit een nieuwe vorm, 1 hele dag in de 14 dagen. Komt mij perfect uit! :grin:

Ik heb er zin in. :+1::grin:

Ik heb dit uurwerk gister besteld. Is onderweg vanuit spanje nu hoop ik. Nu nog hopen dat die op tijd binnen is. :grin: thanks voor het meedenken