Ah top. Dus dan gaan ze dan toch met een dagprogramma beginnen.
Succes!!
Veel succes! Heb hier ook al vaker aan gedacht gezien Hasselt vlak bij de deur is. Wie weet ooit! Momenteel ook te druk met mijn huidige functie.
Veel succes met de opleiding!
Succes Dirk! Als je een āElmaā kan bouwen, gaat dit zeker lukkenā¦
Toch wel iets anders natuurlijk maar ik heb er vertrouwen in! Dank!
Ik kan hier ook met veel blijdschap melden dat ik, net zoals Akrid, start met het 2 wekelijks dagonderwijs op 23 september.
Ik heb er heel hard moeten over nadenken, de afstand was eigenlijk het enige struikelblok. De knoop doorgehakt en ik heb het laatste plekje ingenomen
Whopwhop! Letās go!
Ha, leuk Dirk! Ze kunnen daar vast nog veel van je leren!
Haha nou Bas, het was eigenlijk andersom de bedoeling
Ook dat gaat prima lukken. Er zit veel kennis daar. Met name Omega en zeker de oudere exemplaren kun je alle vragen over stellen. Erg leuke en leerzame tijd gaan jullie tegemoet
Ik zelf begin aan het officiƫle nieuwe vierde leerjaar , heb er weer zin in
@nasty_joe89 of @Nash , gaat er iemand van jullie klas mee naar het vierde jaar?
Nice! Enjoy! Dit is wel op een zaterdag toch?
Mogelijk dat ik het tegen die tijd ook overweeg.
Ja helaas wel
Ach het is 1 jaar. Ik vind de nieuwe insteek waar ik instroom wel heel fijn. 1 keer per 14 dagen een hele dag. Scheelt weer veel kilometers afleggen iedere weekā:grin:
Ik geloof van niet.
Ik had het gedaan als het terug op een avond was, maar een zaterdag is helaas geen optie hier.
Mogelijks komende jaren⦠we zien wel
Kunnen Dirk (Akrid) en ik de hulp eens inroepen van medestudenten of oudstudenten?
We zijn de lijst met te bestellen spullen aan het bestuderen. We hebben in de periode sinds het virus heeft toegeslagen al het een en ander van materiaal verzameld. We zouden het zonde vinden kosten te gaan maken die we helemaal niet hoeven te maken.
Zijn hier leden die het volledige voorgestelde pakket hebben aangeschaft?
Zijn hier leden die Cousins of andere online retailer hebben gebruikt? Of misschien wel Ali voor bepaalde zaken? Zoals bijvoorbeeld de stolp.
De pagina waar je kan bestellen is nog steeds dezelfde gebleven, maar de inflatie is ondertussen langs geweest, of het pakket werd licht aangepast:
Een goede schroevendraaierset is een goede schroevendraaierset. Nu wordt in het pakket een set van Horotec aangeboden, Dirk en ik hebben die van Bergeon. We weten wel dat dit prima is.
Maar als we dan over pincetten beginnen? Er zit bijvoorbeeld een stainless AA in de set, maar wat als je het nu prettig werken vindt met een stainless nummer 2 die je al hebt?
Er zit een bronzen pincet in de set. Vele malen duurder dan bijvoorbeeld het messing pincet dat ik bij Cousins heb gehaald. Beiden maken geen krassen.
Wanneer wordt er voor het eerst een balansveer geknipt tijdens de opleiding? Van deze prijs van dit pincet schrok ik wel even! Tweezers staal carbone 15A (EUR 110)
De oliegevers. Daarvan heb ik het setje van Bergeon. De ergonomische van Bergeon zouden veel beter zijn (en ook een veelvoud in prijs, zie ik)? Toch de ergonomische aanschaffen?
Ik heb al een oliehouder met aparte klepjes. Lijkt me beter dan een met een grote klep waarbij telkens alle potjes aan de lucht, en dus mogelijk stof, worden blootgesteld.
Pin vise? Ik heb deze. Lijkt me wel,ok.
De āhand leversā, Prima uit China of toch maar voor die van Horotec gaan?
De tang, zijn daar alternatieven voor?
Voor de 03.014 (afregelen etachron) zie ik geen alternatief.
Dan het uurwerk zelf. Dat is een Chinese kloon van een 6497. Dat is dan een st3620. Die is momenteel niet los leverbaar bij Servia. Nu heb ik toevallig zo een uurwerk liggen dat ik tijdens een actie op Ali heb gekocht. Kan iemand bevestigen dat dit het correcte uurwerk is?
Hartelijk dank!
Yep. Als alle maten maar in de set zitten.
Als je ergens prettig mee werkt zou dat voldoende moeten zijn.
Echter voor sommige werkstukken heb je een specifieke pincet nodig. Dus zorg ervoor dat je de gevraagde maten hiervoor hebt.
Ik zelf heb ook de messing variant gebruikt tijdens de opleiding. Lijkt mij geen probleem dus.
Daar wordt geen balansveer mee geknipt zover ik me heb kunnen herinneren. Deze wordt wel vel gebruikt tijdens de opleiding en is echt noodzakelijk om te hebben. Wordt oa gebruikt voor het afnemen van diverse deken en bijv voor het veranderen van wijzerspanning.
Ja⦠erg belangrijk de juiste oliegever te hebben!
Maakt niet zoveel uit welke je hebt. Als je maar de uitvoering hebt met minimaal 4 bakjes.
Ook hiervoor geldt; zorg dat je de complete set hebt met de 4 āpin vicesā erin.
Ga voor de Horotec is mijn advies.
Wederom; zorg dat je de juiste hebt.
Wel belangrijk om te hebben.
Daar moet je het eerste jaar wel mee vooruit kunnen.
Nog even dit: gereedschap is duur. Maar het juiste gereedschap met goede kwaliteit is erg belangrijk. Ga niet lopen rommelen met Chinese tools. Voor potjes en bakjes is dat geen probleem natuurlijk. Je zult merken dat je met goed gereedschap prettiger werkt en minder fouten maakt.
Ook zul je erachter komen dat de set waar je mee start maar een hele sobere basis set is en er vele malen meer aan gereedschap nodig (noodzakelijk zelfs) om thuis te kunnen werken.
Veel succes met de opleiding. Bij vragen mag je altijd een pb sturen.
Denk dat als je horloges wilt maken je moet wennen aan geld uitgevenā¦
Zoān bergeon 5700 is ook stervensduur voor een complete set, terwijl ik denk dat je toch een dergelijke caseopener moet hebben.
Laat staan zoān schoonmaakmachine.
Voor bepaalde dingen zijn veel leuke alternatieven maar vaak ook gewoon niet. Vooral als je nog in de opleiding zit in het begin werk je toch niet aan peperdure klokken thuis, ik in ieder geval niet
. Ik heb de chinese 5700 en die doet precies wat die moet doen: āniet uitschieten bij kast openenā. Alhoewel veel ook gewoon echt grote rommel is. Bijvoorbeeld die vigor is grote troep als het uit china komt. Daarom dus meteen weggegooid en de vigor en liliput van bergeon aangeschaft. Ik ben niet vies van wat uit proberen en eventueel weg gooien als het echt niks is.
En wat betreft kuismachines ben ik hard aan de weg aan het timmeren om het aantrekkelijk te maken voor mensen die net beginnen.
Zie mijn topic over mijn schoonmaakmachine.
Thank Bert! Heel duidelijk lijstje. Ik denk zeker dat we met de input hier dingen los kunnen gaan bestellen. Ik zat voornamelijk met dat uurwerk in de maag. Maar dan gaan we aliexpress maar weer wat op laten sturen.
Ik heb van Eric vernomen dat je die bronze wel nodig heb maar ik sluit me bij je aan. Toch wil ik hem misschien wel gewoon bestellen. Uiteindelijk heb je dat ding het meeste in de hand, zelf meer dan een schroevendraaier. Even kijken hoe het lijstje eindigtš„² anders een maandje later maar weer om de kosten even te drukken. Ik ben afgelopen half jaar helemaal failliet geraakt door deze hobbyš