Horlogemerk : Pontiac

Hallo mede liefhebbers.

Een collega van mij heeft op een rommelmarkt een pontiac horloge aangeschaft. Het horloge is een handopwinder. Het horloge werkte niet en mijn collega heeft hem laten maken bij een horloge maker wat hem €50,- heeftv gekost.

Nu zijn wij beiden benieuwd naar de ‘historie’ van dit horloge. Ik heb momenteel nog geen foto maar die zal ik snel plaatsen. Kan iemand alvast wat vertellen over het merk ‘pontiac’.

Alvast onze dank!

Pontiac (Obwandiyag) was een aanvoerder van een indianen stam.
Het verhaal dat ik gehoord heb was, dat hij als eerste op t idee gekomen was om - met behulp van een stok - de tijd te meten. Vandaar dat de naam gekozen werd.
Op t internet kan ik echter niets vinden wat dit verhaal bevestigt.

T merk onstond midden/einde jaren 20 van de vorige eeuw.
Oorspronkelijk werden alle Pontiac horloges door een kleine fabriek in Biel gemaakt. Dit fabriekje assembleerde zelf de werken en maakte de horloges geheel volgens de opdracht van de importeur in Nederland (incl. Nederlands Indië) en België. Andere horloges werden in deze fabriek niet gemaakt, later had deze fabriek niet voldoende capaciteit en werden er ook opdrachten aan andere fabrieken (établisseurs) gegeven.

Begin jaren 80 heeft de familie de onderneming in Nederland en België verkocht waarna het - mede door de opkomst van de quartz horloges - vrij snel minder werd.
Het merk is nog geregistreerd maar ik heb al jaren geen Pontiac meer in een Etalage gezien.

Beroemd werd natuurlijk de Wim van Est in de mond gelegde opmerking "70 meter viel ik diep, m’n hart stond stil maar m’n Pontiac liep"
Als je oud genoeg bent heb je misschien nog de Pontiac klokken gezien, die in veel gemeenten op strategische plaatsen stonden, en als je nog iets ouder bent heb je misschien nog de auto’s met de klok op t dak gekend.
Verder bestaat er een gedicht, ik weet niet meer van wie (Leo Vroman?), waarin hij meen ik over de Pontiac klok schrijft.
Toen de Piraten televisie zender op het REM eiland met zenden begon (1964) was het eerste beeld dat van een Pontiac klok, waarna om 8 uur de programma’s met het nieuws begonnen. M.a.w. de eerste TV reclame in Nederland was voor en door Pontiac.

Maurits,

Bedankt voor je input. Mijn collega wilde maar niet van mij geloven dat het een Nederlands merk was…Nu hoort hij het eens van een ander!

Thnks!

De uitspraak van Wim van Est is zelfs voor een advertentie van Pontiac gebruikt. Dit was de beste reclame die ze konden hebben. Het schijnt dat ze hem nog geld hebben geboden om eens in een ravijn van 100 meter te rijden om te zien of het horloge dan nog liep. :wink:

Heb je er nog wat mee verdiend?

dreski Schreef:

Heb je er nog wat mee verdiend?

Helaas geen euro’s wel de eer;)

Wel pontiac heeft bij de opening van Expo 58 als bewijs van hun deugdelijkheid 2 pontiac uurwerken laten vallen van de bovenste bol van het atomium. de klokken vielen naar beneden en werkten beiden nog. Vandaar de toen door iedereen gekende slogan pontiac Tic Tac. Koester hem
Grtz Y

Yoeri40 Schreef:

Wel pontiac heeft bij de opening van Expo 58 als
bewijs van hun deugdelijkheid 2 pontiac uurwerken
laten vallen van de bovenste bol van het atomium.
de klokken vielen naar beneden en werkten beiden
nog. Vandaar de toen door iedereen gekende slogan
pontiac Tic Tac. Koester hem
Grtz Y

Volgens mij was de slogan “Tic Tac Pontiac”, en niet andersom !!!

allen bedankt voor jullie reacties! ik zal morgen mijn collega eens een linkje sturen van dit topic.